حیدر
بابایه سلام
سید محمد حسین
بهجت تبریزی
(۱۲۸۵ - ۱۳۶۷)
ترجمه، ویرایش و تحلیل
از
میمحا نجار
حیدربابا
، سنوْن اوْزوْن آغ اوْلسون
دؤرت بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
بیزدن سوْرا سنوْن باشون ساغ اوْلسون
دوْنیا قضوْ- قدر ، اؤلوْم - ایتیمدى
دوْنیا بوْیى اوْغولسوزدى، یئتیمدى
دؤرت بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
بیزدن سوْرا سنوْن باشون ساغ اوْلسون
دوْنیا قضوْ- قدر ، اؤلوْم - ایتیمدى
دوْنیا بوْیى اوْغولسوزدى، یئتیمدى
·
شهریار علاوه بر آرزوی سپیدرویی برای
حیدر بابا، می خواهد که دور و بر او و یا آن، چشمه آب باشد و باغ باشد.
·
شهریار در این آرزویش، دعای توده
ای ـ آذری دیگری را تبیین می دارد:
·
آرزوی چشمه آب و باغ در دور و بر
حیدر بابا، بسط و تعمیم مضمونی (محتوائی) ـ سمبولیکی آب و سبزی و طراوات و تازگی
در افکار عمومی است که احتمالا به مثابه مظاهر سمبولیک سعادت و شادی و شادابی اند.
1
دؤرت
بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
·
شهریار در این مصراع شعر، عملا،
یعنی بی اعتنا به اینکه خودش می داند و می خواهد، دیالک تیک بولاغ و باغ را توسعه
می دهد.
·
منظور از توسعه عملی (یعنی چه بسا بی
آگاهی و اراده و اختیار) دیالک تیک بولاغ و باغ، توجه و تکیه بر عینیت دیالک تیک
است:
·
دیالک تیک بولاغ و باغ، قبل از
اینکه در آیینه ذهن شاعر انعکاس یابد و به زیور شعر آراسته شود، در عالم واقعی و
عینی، یعنی در خارج از ذهن شاعر، وجود دارد.
·
چرا و به چه دلیل ما به این نظر می
رسیم؟
2
دؤرت
بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
·
دلیل تجربی و منطقی نظر ما، این
است که بدون بولاغ و آب، نه باغی، بلکه برهوتی تشکیل می شود که در بهترین حالت،
خارزار است و نه گلزار و باغ و بوستان.
·
دیالک تیک بولاغ و باغ، دیالک تیکی
عینی است که در آیینه شفاف ذهن شاعر منعکس می شود و فرم دیالک تیک ذهنی کسب می کند
و پوئه تیزه می شود.
·
جامه شعر به خود می پوشد.
·
ما در این جور موارد با دیالک تیک
ماده و روح سر و کار داریم:
·
با دیالک تیک عینی و واقعی بولاغ و
باغ و تصویر ذهنی آن.
·
تقدوم با دیالک تیک عینی بولاغ و
باغ است.
·
دیالک تیک بولاغ باغ عینی است.
·
یعنی بی اعتنا به وجود این و آن،
بی اعتنا به اراده و خواست و هوس و میل این و آن، وجود دارد.
·
هنر شهریار، بازتاب اگاهانه و یا
ناخود آگاه این دیالک تیک عینی و تبیین
پوئه تیکی آن است.
3
دؤرت
بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
·
چرا از دیالک تیک بولاغ و باغ سخن
می رود و نه از دوئالیسم بولاغ و باغ؟
·
رابطه ی دیالک تیکی اصلا به چه
معنی است؟
·
تفاوت و تضاد رابطه دیالک تیکی با
«رابطه» دوئالیستی چیست؟
4
دؤرت
بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
·
شهریار دیالک تیک بولاغ و باغ را
توسعه می دهد، چون میان بولاغ و باغ، رابطه متقابل می بیند، رابطه دو طرفه می
بیند:
·
ما از سطح دانش علم الاشیائی
شهریار خبر نداریم.
·
ولی بی اعتنا به وقوف و عدم وقوف
شاعر، این دیالک تیک در این مصراع شعر چشمگیر و عیان است:
·
میان بولاغ و باغ ، رابطه مبتنی بر
«با هم» بودن و «بر هم» (ضد هم) بودن
برقرار است:
·
رابطه مبتنی بر پیوند و تضاد
برقرار است.
·
رابطه مبتنی بر مهر و قهر، سازش و
ستیز برقرار است:
·
رابطه دیالک تیکی یعنی همین.
5
·
بولاغ به باغ جان می دهد.
·
بولاغ حامی باغ است.
·
بولاغ دوستدار باغ است. (وحدت
بولاغ و باغ)
·
باغ اما همزمان آب بولاغ را، شیره
جان بولاغ را می مکد و به صورت گیاه و درخت و برگ و میوه در می آورد. (تضاد)
6
·
باغ اما آب مکیده از بولاغ را به
محیط زیست پس می دهد:
·
برگ در پاییز می ریزد و تجزیه می
شود.
·
درخت می پوسد و تجزیه می شود.
·
میوه خورده می شود و به صورت مدفوع
و ادرار و ناخن و عرق و مو و غیره دفع می شود. (وحدت)
·
چشمه هم ـ در تحلیل نهائی ـ آب باغ
را از آن خود می کند. (تضاد)
7
·
درخت اکسیژن تولید می کند و به جو
زمین پمپ می کند، اکسیژنی که در ترکیب با هیدروژن آب می شود و از ابر متشکله به
شکل برف و تگرگ و باران می بارد و همه این آب های زمینی و آسمانی به تشکیل بولاغ
منجر می شوند. (وحدت بولاغ و باغ)
8
·
این بند شعر شهریار اما بلحاظ
ساختاری (فرمال) و استه تیکی هم خیلی زیبا ست:
حیدربابا
، سنوْن اوْزوْن آغ اوْلسون
دؤرت بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
بیزدن سوْرا سنوْن باشون ساغ اوْلسون
دوْنیا قضوْ- قدر ، اؤلوْم - ایتیمدى
دوْنیا بوْیى اوْغولسوزدى، یئتیمدى
دؤرت بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
بیزدن سوْرا سنوْن باشون ساغ اوْلسون
دوْنیا قضوْ- قدر ، اؤلوْم - ایتیمدى
دوْنیا بوْیى اوْغولسوزدى، یئتیمدى
·
دلیل زیبائی و شیوائی و دلنشینی
ساختاری و فرمال این بند شعر، در واژه های معین این بند شعر است:
·
ابیات این بند شعر حاوی واژه هائی
اند که به حروف معین مشترکی مجهز اند:
الف
حیدربابا
، سنوْن اوْزوْن آغ اوْلسون
دؤرت بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
بیزدن سوْرا سنوْن باشون ساغ اوْلسون
دوْنیا قضوْ- قدر ، اؤلوْم - ایتیمدى
دوْنیا بوْیى اوْغولسوزدى، یئتیمدى
دؤرت بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
بیزدن سوْرا سنوْن باشون ساغ اوْلسون
دوْنیا قضوْ- قدر ، اؤلوْم - ایتیمدى
دوْنیا بوْیى اوْغولسوزدى، یئتیمدى
·
اولا به حرف «ب» مجهز اند:
بابا
بیر
بولاغ
باغ
بوی
ب
حیدربابا
، سنوْن اوْزوْن آغ اوْلسون
دؤرت بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
بیزدن سوْرا سنوْن باشون ساغ اوْلسون
دوْنیا قضوْ- قدر ، اؤلوْم - ایتیمدى
دوْنیا بوْیى اوْغولسوزدى، یئتیمدى
دؤرت بیر یانون بولاغ اوْلسون باغ اوْلسون
بیزدن سوْرا سنوْن باشون ساغ اوْلسون
دوْنیا قضوْ- قدر ، اؤلوْم - ایتیمدى
دوْنیا بوْیى اوْغولسوزدى، یئتیمدى
·
ثانیا به حرف «س» مجهز اند:
سنوْن
اوْلسون
سوْرا
سوْرا
ساغ
اوْغولسوزدى
اوْغولسوزدى
پ
·
ثالثا به حرف «غ» مجهز اند:
آغ
بولاغ
بولاغ
باغ
ساغ
اوْغولسوزدى
ساغ
اوْغولسوزدى
·
همه این عناصر صوری و ساختاری، به غنای
استه تیکی این بند شعر مدد می رسانند.
·
به همین دلیل این بند شعر شهریار
شیوائی و دلنشینی خاصی کسب می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر