پروفسور دکتر ورنر شوفن هاور
برگردان
شین
میم شین
1
·
عقیده مذهبی به تفکر و عمل
هنجارمند شده، برطبق نظرات مذهبی اطلاق می شود.
2
·
عقیده مذهبی از باور سوبژکتیو
معینی سرچشمه می گیرد، که ایمان به یک واقعیت ماورای حسی (متامادی و یا غیرمادی)
را امکان پذیر می سازد.
3
·
این موضع آغازین معتقدان به مذهب
در پرتو انتقاد مارکسیستی مذهب از نقطه نظرهای اجتماعی و معرفتی ـ پسیکولوژیکی (رتوضیح
منابع و ریشه های مذهب) روشن می گردد.
4
·
عقیده مذهبی ـ بطورکلی ـ عبارت است
از انعکاس تخیلی ـ وارونه واقعیت که از
وضع و حال بیگانگی (سوبژکتیو) انسان ها سرچشمه می گیرد.
5
·
عقیده مذهبی، باور غیرقابل اثبات
به وجود موجودات و قوای ماورای طبیعی و غیرمادی است که در حوادث طبیعی، در زندگی
اجتماعی و در سرنوشت فردی انسان ها دخالت دارند و خود را به طرزی اسرارآمیز به
انسان ها عیان می سازند.
بنیان های عقیده مذهبی
·
عقیده مذهبی بر عوامل محتوائی زیر بنا
می شود:
1
·
عقیده مذهبی بر محتوای مذهب معینی
بنا می شود.
·
به عبارت دیگر بر قواعد عقیدتی معینی
بنا می شود.
2
·
عقیده مذهبی بر قبول درک از قبل
تعیین شده مذهب معینی بنا می شود.
·
یعنی بر احکام معین مربوط به
«الهیت» و نحوه و نوع ابلاغ آن بنا می شود:
الف
اعتقاد به اعجاز
شق القمر
·
بر نحوه و نوع ابلاغ مذهب معین با معجزه
مبتنی است.
ب
اعتقاد به اوتوریته
مرجع
·
بر نحوه و نوع ابلاغ مذهب معین با روایات
تاریخی و کتبی مبتنی است.
پ
اعتقاد به وحی
·
بر نحوه و نوع ابلاغ مذهب معین از
طریق «ابلاغ وجود خدا» مبتنی است.
·
وحی بمثابه «حقیقت عقیدتی» تلقی می
شود و جای اثبات عینی (اوبژکتیو) خدا را می گیرد.
ت
اعتقاد به شفا
·
بر خصلت «شفای» اعلام شده ی مذهبی مبتنی
است.
·
در این خرافه مذهبی، مصائب تکان
دهنده زندگی دنیوی انسان ها از قبیل استثمار، ستم، سرکوب، جنگ، فقر و ذلت، که
ثمرات تلخ جامعه طبقاتی اند و بیماری و مرگ، بمثابه راه خروج، راه «رهائی» و راه «نجات» جلوه گر می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر