پروفسور دکتر گونتر
کروبر
برگردان شین
میم شین
·
عام به وجه مشترک اوبژکتیو (عینی) گروهی از اشیاء، خواص،
روابط و روندهای منفرد واقعی و اوبژکتیو (عینی)
و یا تصاویر سوبژکتیو آنها اطلاق می شود.
1
·
مثلا وجه مشترک کلیه کارگران این است که آنها فاقد
مالکیت بر وسایل تولید اند و از این رو، ناچار به فروش نیروی کار خود به صاحبان
وسایل تولید اند.
2
·
این وجه مشترک همه کارگرها یک عام است که کارگران منفرد
را به کارگر ـ بالاعم ـ بدل می سازد.
3
·
خصلت عام از گروهی از اشیاء، خواص و غیره نشئت می گیرد
که در عین حال شالوده عینی لازم برای ساختن مفهوم متناسب را تشکیل می دهند.
4
·
این امر محدود به اشیاء مادی نمی شود.
1
عام
در علم ریاضی
·
عام به زبان علم ریاضی به عنصر ثابتی اطلاق می شود که در
گذار از یک سیستم به سیستم دیگر، از یک فرد به فرد دیگر بدون تغییر می ماند.
2
عام
در فلسفه
·
در تاریخ فلسفه مقوله عام و رابطه آن با منفرد و خاص
همواره مطرح بوده است.
·
مقوله عام وقتی مطرح شد که انسان ها در صدد توضیح جهان
در کلیت آن برآمدند و به توضیح پیدایش و وجود اشیاء مشخص، منفرد و محسوس بر اساس
اصول عام پرداختند.
·
از این رو، این مقوله همان قدر قدیمی است که خود فلسفه:
الف
عام در فلسفه
طبیعت ایونی
1
·
طبیعتفلسفه در یونان باستان جوهر ازلی واقعی را به عنوان
اصل عام قلمداد می کرد و بر آن بود که بقیه اشیاء منفرد و محسوس از آن نشئت می
گیرند وسرانجام به آن برخواهند گشت.
2
تالسِ میلتوسی
(624 ـ 546 ق. م.)
فیلسوف مکتب مَلَطی
از فلاسفه
طبیعت یونان باستان
دولتمدار
ریاضی دان
ستاره شناس
مهندس
مؤسس فلسفه و
علم بطور کلی، بنظر ارسطو
تالس و همگنانش
را
فلاسفه ماقبل
سقراطی
می نامند.
·
تالس بر آن بود که جوهر ازلی واقعی به عنوان اصل عام، آب
است.
3
آناکسی منس
(585 ـ 528 ق. م.)
فیلسوف مکتب مَلَطی
از طبیعتفلاسفه
یونان باستان
ستاره شناس
او و همگنانش
را
فلاسفه ماقبل
سقراطی
می نامند.
تالس، آناکسی
مندر و آناکسی منس
مؤسسین مکتب
ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی)
محسوب می
شوند.
·
آناکسی منس جوهر ازلی واقعی به عنوان اصل عام را هوا می
نامید.
4
هراکلیت (550 ـ 480 ق. م.)
فیلسوف ماقبل سقراطی یونان
افق فلسفی هراکلیت:
تجربه و دانش
شدن و فنا شدن
وحدت و تضاد
کاینات و آتش
واژه و روح
دولتشهر و حقوق مدنی
انسان و خدا
عقل و جهل
·
هراکلیت جوهر
ازلی واقعی به عنوان اصل عام را آتش می پنداشت.
5
·
آنها همه یک شئی محسوس و مشخص یعنی منفرد را در جامه عام
مطرح می کردند و بر آن بودند که آن شئی هم به صورت منفرد با کیفیتی معین وجود دارد
و هم به صورت عام که در برگیرنده کلیه اشیاء و موجودات است.
6
·
آنها ـ به عبارت دیگر ـ منفرد وعام را در وحدت با هم می
دیدند.
7
اناکسی مندر ملطی (610 ـ 547 ق. م.)
همراه با تالس و آناکسی منس
نماینده اصلی جنبش فلسفی موسوم به
روشنگری ایونی
و یا
طبیعت فلسفه ملطی
مؤسس تئوری
اوولوسیون
از فلاسفه ما
قبل سقراطی
جهانتصویر
آناکسی مندر
·
آناکسی مندر، اپیرون را جایگزین جوهر ازلی مشخص و محسوس
کرد.
8
·
او بر آن بود که اپیرون، جوهری نامعین، نا محدود و بدون
کیفیت است و اصل عام کلیه اشیاء را تشکیل می دهد.
9
·
اگرچه عام در تصور طرفداران طبیعتفلسفه ایونی به مثابه
جوهر مستقلی عرضه می شود، ولی در این مکتب فکری، اندیشه تبدیل متقابل عام به منفرد
و منفرد به عام ارجمند و ارزنده است.
10
·
فلسفه ماتریالیستی جهان باستان، عام را در جوهرازلی مادی
سراغ می گیرد و فلسفه ایدئالیستی جهان باستان، در جوهرازلی روحی.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر