تحلیلی از
شین میم شین
مسعود کیمیائی
زمانی بود که روشنفکران در همه جای جهان حضور داشتند
و راجع به همۀ سیاست ها تصمیم می گرفتند .
حرف شان خوانده می شد .
پیشنهاد سارتر زمین نمی ماند .
پیشنهاد مثلا توماس مان زمین نمی ماند.
• وقتی گفته می شود که 99 در صد روشنفکران ایران، حرف دهن خود را حتی نمی فهمند، به همین دلیل است.
• به این جملات مسعود کیمیائی اندکی دقت کنیم:
1
زمانی بود که روشنفکران در همه جای جهان حضور داشتند
و راجع به همۀ سیاست ها تصمیم می گرفتند .
• محتوای این جمله مسعود کیمیائی حاکی از آن است که تعیین کننده ی سیاست های دول مختلف در جهان، روشنفکران جوامع مختلف بوده اند.
2
حرف شان خوانده می شد .
• دلیل اول مسعود کیمیائی بر نقش تعیین کننده روشنفکران کذائی در سیاست دولت ها، این است که آثار آنها خوانده می شد.
• هر کودک کودکستانی اصولا می داند که خواندن شعر و مقاله و مطلب کسی به معنی نقش تعیین کننده او در عرصه ای از جامعه نیست.
• خیلی ها اصلا معنی شعر و مقاله و مطلبی را که می نویسند و یا می خوانند، نمی فهمند.
• خیلی ها به هنگام خواندن مطلبی چرت می زنند و گاهی به خواب سنگین فرو می روند.
ژان- پل سارتر
(1905 ـ 1980)
فیلسوف، اگزیستانسیالیست، رمان نویس، نمایش نامه نویس و منتقد فرانسوی
پیشنهاد سارتر زمین نمی ماند .
• مسعود کیمیائی اکنون روشنفکر درجه یک خود را رو می کند.
• جناب ژان پل سارتر را.
• سارتر یکی از فلاسفه اگزیستانسیالیسم است.
• اگزیستانسیالیسم مکتبی ایدئالیستی ـ ذهنی است.
• اگزیستانسیالیسم یکی از مکاتب امپریالیستی است.
• اگزیستانسیالیسم در آلمان به فلسفه حیات معروف است که فرق هائی با اگزیستانسیالیسم فرانسه دارد.
• ولی آبشخور ایده ئولوژیکی فاشیسم و ناسیونال ـ سوسیالیسم (فاشیسم آلمانی) بوده است.
• ژان پل سارتر تجسم هارت و پورتیسم و مرجع تقلید احمد شاملو ست.
• خود سارتر سرگردان است و نظر دیروزش را امروز قبول ندارد و نظر امروزش را فردا قبول نخواهد داشت.
• مراجعه کنید به آنتروپولوژیسم، اگزیستانسیالیسم، فلسفه حیات در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
4
پیشنهاد سارتر زمین نمی ماند .
• دلیل مشخص مسعود کیمیائی بر نقش تعیین کننده روشنفکران در سیاست دول، این است که سارتر اگر از سکس و هروئین و هارت و پورت سرش فارغ شد و پیشنهادی می داد، سیاستمداران فرانسه درجا می پذیرفتند و مورد اجرا قرار می دادند.
• امپریالیسم فرانسه سارتر تند رو و مبلغ خیابانی ماجراجوئی را ولتر فرانسه جا می زد که نمی شود، به او چپ نگاه کرد، چه رسد به بازداشت و حبس او.
• فرض را بر آن می گذاریم که قضیه واقعا از همین قرار بوده است که مسعود کیمیائی ادعا می کند.
• در این صورت سارتر و در تحلیل نهائی، روشنفکران جامعه بشری خیلی هنر کنند به مشتی پیشنهاد دهنده به سران هیئت حاکمه بدل می شوند و نه به تعیین کننده ی سمت و سوی سیاست دول.
• وقتی اعجوبه های جمهوری جماران از اعماق قبور قرون بیرون آمدند و بر اریکه قدرت نشستند، هر ننه قمری نامه مفصلی می نوشت و پیشنهادات تر و تازه و تمیزی به اجامر جماران و جمکران می داد.
• بنا بر منطق مسعود کیمیائی باید گفت که آنها هم نقش تعیین کننده در سیاست دولت فئودالی ـ فوندامنتالیستی اجامر داشته اند.
5
نویسنده آلمانی
پیشنهاد مثلا توماس مان زمین نمی ماند.
• توماس مان یکی از نویسندگان آلمان است که قبلا طرفدار سینه چاک جنگ های امپریالیستی بوده است.
• می توان به خاطرات خواهرش در این زمینه مراجعه کرد.
• البته وقتی ثمرات زهراگین جنگ های جنایت بار امپریالیستی را مشاهده کرد، غسل توبه ریخت و به لندن گریخت تا از بی بی 30 بر ضد جنگ موعظه کند.
• مسعود کیمیائی ظاهرا توماس مان را هم نمی شناسد.
• باز هم اگر پیشنهاد توماس مان، زمین نماند، این به معنی حضور داشتن در همه جای زمین و تعیین سیاست دول نخواهد بود.
6
آن ها هم راجع به همه چیز و همه جا حرف و سخن می گفتند
و نه فقط در بارۀ وضع خود و کشور خودشان
بلکه راجع به هر موضوع کلان یا حتی جزیی
در همه جای دنیا .
• مسعود کیمیائی حتی لحظه ای نمی اندیشد که هر روشنفکری بنا بر پایگاه طبقاتی اش، می اندیشد و آثارش در راستای منافع طبقاتی او ست.
• درست به همین دلیل، شوپنهاور و نیچه برگشت به جنگل را «پیشنهاد می دهند»، گرگ الفا شدن اراذلی از قبیل هیتلر و موسولینی و فرانکو و پینوچه و غیره را و محکومیت توده های میلیاردی به گرسنگی کشیدن و مردن از جنگ و وحشت و گرسنگی را.
• در حالیکه مارکس و انگلس و برتولت برشت و ناظم حکمت، فرمانفرمائی توده های مولد و زحمتکش را تئوریزه و تبلیغ می کنند.
• آن کجا و این کجا؟
• روشنفکران، متعلق به اقشار اجتماعی متفاوت و حتی متضاد اند و هر کدام ساز طبقاتی خود را می نوازد.
• روشنفکر شناور بر فراز جامعه بشری، روشنفکر ماورای اجتماعی و ماورای طبقاتی فقط در کره بی سکنه مریخ یافت می شود و آرزوی اساتید دانش ـ کاه های عیران سفر به همان جا و اقامه نماز جماعت پشت سر روشنفکران بی طبقه توحیدی کره باکره ی مریخ است.
• بگو امین تا رستگار شوی.
7
اکنون این جایگاه دیگر وجود ندارد
• منظور از جایگاه چیست؟
• جایگاه اجتماعی؟
• مگر قرار نبود که روشنفکران جامعه و جهان بر فراز جامعه و جهان شناور باشند و فاقد جایگاه باشند؟
• اگر روشنفکری جایگاه اجتماعی داشته باشد، بالاجبار وابسته به طبقه اجتماعی معینی می گردد و از منافع استراتژیکی همان طبقه اجتماعی در آثار و افکار و اشعارش دفاع می کند.
• مثلا می شود ابوالقاسم لاهوتی و یا مشد ابراهیم صهبا، سیاوش کسرائی و یا احمد شاملو، احمد محمود و یا جلال آل احمد.
• شاید منظور مسعود کیمیائی از واژه ی «جایگاه»، مقام روشنفکران مورد نظر او در جامعه و جهان باشد.
• اگر چنین باشد، باید از مسعود کیمیائی مؤدبانه پرسید:
• حالا دیگر روشنفکر وجود ندارد که حرفش خوانده شود و پیشنهادش پذیرفته شود؟
8
اکنون این جایگاه دیگر وجود ندارد
• لامصب، همین مصاحبه خود تو، مگر نشاندهنده حضور تو در جامعه و خوانده شدن حرف تو و پیشنهاد کج و کوله تو نیست؟
• مگر خودت روشنفکر نیستی؟
• ضمنا سری بزن به فیس آباد تا ببینی که عیرانی جماعت هر روز میلیون ها جفنگ از روشنفکران جامعه و جهان منتشر می کنند و خرمنی از تکبیر و صلوات و هلهله و هورا درو می کنند.
• بیا و ببین که اجامر از محمود دولت آبادی چه پیشنهادهای پر کر و فر و از احمد شاملو چه اشعار پر هارت و پورت منتشر می کنند.
• کوسه با محمد حسین شهریار مشاعره تلفنی و فی البداهه می کند و هندوانه های هنگفت زیر بغل همدیگر می نهند و خلایق خر را حسابی خر می کنند و کیسه خود را حسابی پر.
• روح الله خمینی خود شاعری است و شعرش صد بار بی عیب تر از اشعار سید علی و کوسه است.
• میر حسین و زهرا روشنفکر اند.
• زهرا نقاش معروفی است و چه تابلوهای جهاندگرگون ساز می کشد.
• نقاشی های مرتبط به حصر و حصار و اختناق و هارت و پورت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر