میم نون
چرا ترک خر شد؟
کوروش کبیر
·
گفتیم:
·
«برای شناخت سوبژکت، باید اوبژکت را شناخت.
·
برای شناخت سازنده فحش واژه از
واژه های گاو و سگ و خر و قاطر و غیره، باید مشخصه مشترک این حیوانات را کشف کرد.»
·
سؤال این بود که مشخصه مشترک این
حیوانات چیست که سبب اصلی تبدیل نام آنها به فحش واژه و تحقیر واژه شده است؟
مریم
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
دلیل استحقار و تحقیر در همین مفهوم
«اهلی سازی و مفید سازی» مریم است.
·
اهلی سازی و مفید سازی جمادات و
نباتات و جانوران توسط بشریت، آبستن استحقار جمادات، نباتات و جانوران در روح و
روان بشریت است.
·
هر چیز و هر کس که توسط کسی اهلی،
مفید و تربیت می شود، در روانشناسی سوبژکت مربوطه، نازل تر و حقیرتر از خود مربی
منعکس می شود.
·
اوتوریته فی نفسه منبع استحقار چیزهای
مربوطه است.
·
دلیل استحقار هر چیز و هر کس در
اهلی سازی و مفید سازی آن و او ست.
·
·
همانطور که ذکرش گذشت، تربیت (اهلی
سازی و مفید سازی) طبیعت عینی با تربیت
طبیعت انسان توأم بوده است.
·
به عبارت دیگر، مربی طبیعت عینی،
مربای روند تربیت طبیعت عینی بوده است:
·
دیالک تیک مربی و مربا
·
(دیالک تیک تربیت کننده و تربیت شونده)
·
سؤال اکنون این است که این تربیت
خویشتن خویش بشریت در طول تاریخ پر فراز و فرود جامعه بشری مشخصا از چه قرار بوده
است؟
·
برای اینکه بشریت دیالک تیکی از
فرد و جامعه بوده است.
1
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
بنا بر پژوهش های باستان شناسی، اولین
مرحله همبود اشتراکی آغازین (جامعه کمونیستی اولیه)، مبتنی بر مادر سالاری بوده
است.
·
چون زنان در تولید مایحتاج حیاتی
همبود (اجتماع) (جمع اوری دانه ها، میوه جات، سبزیجات، ریشه ها، مثلا سیب زمینی و
شلغم و ریواس و غیره) نقش تعیین کننده به عهده داشته اند، عملا ریاست و هدایت
همبود نیز به عهده آنها بوده اند.
·
در نتیجه، همسران و کودکان به نام
زنان نامیده شده اند.
·
دیالک تیک زیربنای اقتصادی و
روبنای ایده ئولوژیکی
2
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
وظیفه تربیت (اهلی سازی و مفید
سازی) اعضای همبود در این مرحله از توسعه اجتماعی به عهده مادران بوده است.
·
مادران که دختران و پسران همبود را
اهلی و مفید به همبود می ساختند، عملا تربیت اعضای همبود را به عهده داشته اند و
امر به معروف و نهی از منکر کرده اند.
·
می توان گفت که مادران اتیک همبود
را آموزش داده اند، دیکته کرده کرده اند و تحمیل کرده اند.
·
به عبارت عام تر، اعمال اوتوریته
کرده اند.
·
اعمال اوتوریته به معنی تشکیل
هیرارشی اجتماعی است:
·
هیرارشی یعنی سلسله مراتب در
همبود.
3
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
بدون تشکیل و تقبل هیرارشی در
همبود، تقسیم کار میان اعضای همبود و انجام کار امکان ناپذیر است.
·
حتی میان جانوران هیرارشی بر قرار
است.
·
جانوران نمی توانند بدون تشکیل و
تقبل هیرارشی ادامه حیات دهند.
·
بدون هیرارشی در هر همبود حیوانی و
یا انسانی، آنارشی حکمفرما می گردد و همبود مختل می شود و فرو می پاشد.
·
سؤال این است که جفت و یا ضد دیالک
تیکی هیرارشی چیست؟
4
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
ضد دیالک تیکی هیرارشی، خودمختاری (استقلال
اندیشه و عمل) است.
·
این بدان معنی است که در همبود کمونیستی
آغازین در مرحله مبتنی بر مادر سالاری، مادران رئیس اجتماع و همبود بوده اند و
فرزندان (صرفنظر از جنسیت و سن و سال) تابع مادران بوده اند (هیرارشی، سلسله مراتب)
·
ولی فرزندان هیچ واره، هیچ کاره و
مهره شطرنج واره نبوده اند.
·
فرزندان ضمنا اعضای خودمختار همبود
و اجتماع بوده اند.
·
فرزندان ضمن تابعیت به مادران،
تبعیت از مادران و تربیت توسط مادران، از استقلال اندیشه و عمل برخوردار بوده اند.
·
مادران هم همین را به فرزندان آموخته
اند و ضمنا ـ به نوبه خود ـ از آنها یاد گرفته اند.
·
رابطه مادران با اعضای همبود و اجتماع،
دیالک تیکی بوده است.
·
اموزگاران ضمنا آموزندگان بوده اند
و آموزندگان، آموزگاران.
·
نقش تعیین کننده در این دیالک تیک اما
از آن مادران بوده است.
5
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
همین هیرارشی اجتماعی در آیینه روح
و روان مادران منعکس شده است.
·
در این انعکاس هیرارشی اجتماعی در آیینه
روح و روان مادران، استحقار کودکان نهان
شده است.
·
اوبژکت (عین) در آیینه سوبژکت (ذهن،
روح، روان، ضمیر، دل) منعکس می شود و برای خود جا باز می کند.
·
به همین دلیل کودکان خوار شمرده می
شوند و واژه های کودک، کودکانه، کودکستان، بچه، بچگانه جزو فحش واژه ها، تحقیر واژه
ها و توهین واژه ها محسوب می شوند.
6
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.
·
احتمال آن می رود که در همبود
اشتراکی آغازین مبتنی بر مادر سالاری، مردها نیز به دلیل همین هیرارشی خوار شمرده
می شدند و واژه های مرد، مردانه و امثالهم جزو تتحقیر واژه ها، توهین واژه ها و
دشنام واژه ها بوده اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر