۱۳۹۵ مرداد ۲۷, چهارشنبه

سیری در شعر «ای مرز پر گهر» از فروغ فرخزاد (15)


ای مرز پر گهر
فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
ویرایش و تحلیل از
 شین میم شین

من می توانم از فردا
در پستوی مغازه ی خاچیک
بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص
و صرف چند بادیه پپسی کولای ناخالص
و پخش چند «یاحق» و «یاهو» و «وغ وغ» و «هوهو»
رسما ً به مجمع فضلای فکور و فضله های فاضل روشنفکر
و پیروان مکتب «داخ داخ ـ تاراخ تاراخ» بپیوندم
و طرح اولین رمان بزرگم را که در حوالی سنه ی یکهزار و ششصد و هفتاد و هشت شمسی تبریزی
رسماً  به زیر دستگاه تهیدست چاپ خواهد رفت
بر هر دو پشت ششصد و هفتاد و هشت  پاکت اشنوی اصل ویژه بریزم

·        برای درک بهتر این بند شعر فروغ، باید مفاهیم آن مورد تأمل قرار گیرند:

«پستوی مغازه ی خاچیک»
« فرو کشیدن چندین نفس، از چند گرم جنس دست اول خالص»
«صرف چند بادیه پپسی کولای ناخالص»
« پخش چند «یاحق» و «یاهو» و «وغ وغ» و «هوهو»»
«پیوستن رسمی به مجمع فضلای فکور و فضله های فاضل روشنفکر
و پیروان مکتب «داخ داخ ـ تاراخ تاراخ»»
«طرح ریزی اولین رمان بزرگ»
«چاپ رسمی آن»
«دستگاه تهیدست چاپ»    
« طرح ریزی رمان بر هر دو پشت ششصد و هفتاد و هشت  پاکت اشنوی اصل ویژه»  

1
من می توانم از فردا
در پستوی مغازه ی خاچیک
بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص

·        فروغ در این مفهوم از رسم و روال زیست روشنفکران کشور «عه» هورا پرده برمی دارد:
·        فروغ در مفهوم خاجیک احتمالا عرق فروشی ارامنه را در مد نظر دارد.
·        اکنون جامعه با سرعت خارق العاده ای از در عقب، پیشرفت کرده و بر عرق خوری سنتی، حشیش کشی، تریاک کشی، هروئین کشی هم اضافه شده است.
·        به همین دلیل، پستوی مغازه کوچک عرقفروشی خاجیک به محل پرواز به هپروت بدل شده است.

·        سؤال این است که فروغ چگونه به این کرد و کار ها پی برده است که در این شعر به چالش می کشد؟

2
من می توانم از فردا
در پستوی مغازه ی خاچیک
بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص
  
·        فروغ بنا بر خاطرات بعضی از دکاتر در بعضی از دفاتر، مدتی همنشین این جماعت «روشنفکر» بوده است.
·        این اولا بدان معنی است که فروغ تجارب شخصی خود را به دانش تجربی بدل کرده است.
·        یعنی خود فروغ هم دست کمی از آنها نداشته است.

·        در این صورت می توان گفت که فروغ در این شعر، ضمن انتقاد اجتماعی، ضمن انتقاد از روشنفکران طبقه حاکمه، به انتقاد از خود دست می زند.

·        این دیالک تیک انتقاد از خود و انتقاد اجتماعی در سرتاسر این شعر به چشم می خورد.
·        فروغ تاقچه ی بالا نشین نیست.
·        فروغ شریک «جرم» است.

·        تفاوت و تضاد فروغ با جلال آل احمد و احمد شاملو و لاشخور های دیگر همین جا ست.
·        ستایش سیاوش کسرائی از فروغ احتمالا به دلیل همین خصلت انقلابی فروغ است.

·        مراجعه کنید به شعر سیاوش در رثای فروغ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

3
من می توانم از فردا
در پستوی مغازه ی خاچیک
بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص

·        احتمال این هم وجود دارد که فروغ از همان آغاز منتقد سبک زندگی روشنفکران طبقه حاکمه بوده است.
·        بنا بر خاطرات دکاتر در بعضی از دفاتر، فروغ حضرات را دمبدم ارزیابی و علنا نقد کرده است.

·        سؤال این است که چرا شعرا و نویسندگان کشور «عه» هورا معتاد به الکل و حشیش و تریاک و هروئین بوده اند؟

4
من می توانم از فردا
در پستوی مغازه ی خاچیک
بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص

·        پناه بردن به الکل و حشیش و تریاک میراث قرون وسطی فئودالی است.
·        تار و پود دیوان شعرای کلاسیک قرون وسطی را  مفاهیم شراب و می و باده و ساقی و مغبچه و میکده و غیره تشکیل می دهند.
·        تفنن اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی از دیرباز، تخدیر و تخریب سکسوئالیستی کودکان و نوجوانان و زنان جامعه بوده است.
·         مفاهیم مغبچه و ساقی و شاهد و غیره در دیوان شعرای فئودالی بی دلیل نیستند.

5

من می توانم از فردا
در پستوی مغازه ی خاچیک
بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص

·        مزید شدن هروئین به الکل و حشیش و تریاک از سوئی با جنبش مد روز مدرن جوانان اروپا و امریکا در سال های 60  در رابطه است.
·        هیپیسم همه حدود و ثغور اجتماعی، اخلاقی و سنتی را در هم می کوبد.
·        عنگلابیون اروپا و امریکای امپریالیستی بطور کلکتیو هم به عملیات جنسی با همه کس از خواهدر تا برادر و از مادر تا پدر می پردازند و هم علنا و بطور دسته جمعی حشیش و تریاک و هروئین می کشند.
·        این رسم و روال مد روز به اقصا نقاط جهان صادر می شود.
·        عیرانی جماعت شیفته سینه چاک بیگانه و طرز تفکر و طرز زیست بیگانه است و همیشه به هر کپیه و تقلیدی مایل و قادر است.

6

من می توانم از فردا
در پستوی مغازه ی خاچیک
بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص

·        دلیل دیگر رواج بی بند و باری اخلاقی، جنسی و اعتیاد اشاعه اگزیستانسیالیسم در جهان پس از جنگ جهانی دوم است.
·        فاشیسم در میادین جنگ شکست خورده است.
·        ولی ایده ئولوژی فاشیستی قوی تر از قبل یکه تاز میدان است.
·        نیهلیسم اخلاقی در مقیاس جهانی کسب اعتبار کرده است.
·        نسخه رهایش در قاموس اگزیستانسیالیسم، سکس تا حد مرگ و مصرف مواد مخدر و عنگلابیگری آوانتوریستی (چریکیسم) و انتحار سنتی است.
·        فلسفه پوچی زندگی نه تنها بی شرمانه تبلیغ می شود، بلکه به عنوان راه و رسمی انقلابی و کمونیستی به خلایق خر قالب می شود.

7
من می توانم از فردا
در پستوی مغازه ی خاچیک
بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص

·        احمد شاملو احتمالا تحت تأثیر ژان پل سارتر و غیره به سکس و تریاک و هروئین پناه می برد.
·        برای جماعت روشنفکر، عیاشی و اعتیاد و الکل دیگر نه عیب و ننگ، بلکه فضیلت و فخری محسوب می شود.

·        حیرت انگیز اما چیز دیگری است:   

8
من می توانم از فردا
در پستوی مغازه ی خاچیک
بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص

·        حزب توده به سبب سطح توسعه فوق العاده نازل نیروهای مولده، قادر به درک و تبلیغ اصیل مارکسیسم ـ لنینیسم نبوده است.
·        در نتیجه ی این عقب ماندگی فجیع اقتصادی و اجتماعی و فکری و فرهنگی، به جای فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی، آته ئیسم تبلیغ می شود.
·        در جوار تبلیغ درک مکانیکی و سطحی از فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی، در میان اعضا و هواداران حزب توده، الکلگرائی (ودکاگرائی) رسمیت و رواج کسب می کند.

·        این کپیه مکانیکی طرز زیست روس ها بوده است.
·        روس ها احتمالا به دلیل سردی هوا به ودکا پناه برده اند.

·        این ودکا نوشی روس ها در کشورهای دیگر، به عنوان کسب و کاری بلشویکی تلقی می شود و مورد تقلید کور کورانه قرار می گیرد.

·        نسل اول توده ای ها عمدتا معتاد به الکل بوده اند.

·        این آته ئیسم و الکلگرایی رشته های پیوند توده ای ها با توده را قطع می کند و صدمات چشمگیری بر جنبش رهائی بخش اجتماعی وارد می آورد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر