مهدی اخوان ثالث
(1307 ـ
1369)
آنگاه پس از تندر
از این اوستا
(1344)
ادامه
ویرایش و
تحلیل از
ربابه نون
در
خواب های من
این
آب های اهلی وحشت
تا
چشم بیند، کاروان هول و هذیان است
·
معنی تحت اللفظی:
·
در خواب های من که به آب های اهلی
وحشت شباهت دارند، تا چشم کار می کند، کاروان هراس و هذیان هست.
1
در
خواب های من
این
آب های اهلی وحشت
·
اخوان اکنون به توصیف خواب های
خویش می پردازد.
·
او خواب های خویش را به آب های
اهلی وحشت تشبیه می کند.
·
منظور شاعر از آب های اهلی
چیست؟
2
در
خواب های من
این
آب های اهلی وحشت
·
اخوان آب ها را به دو دسته تقسیم
می کند:
الف
·
آب های اهلی که توسط بشریت رام و
سر به راه گشته اند.
·
آب هائی که کانالیزه شده اند.
·
آب هائی که توسط بشریت اهلی شده
اند و برای کشت و زرع و یا برای شستشو و تولید و آشامیدن جانوران و انسان ها مورد
استفاده قرار می گیرند.
·
آب هائی که در آسیاب ها جاری اند،
در آبگیرها،استخرها، برکه ها و آب انبارها
گرد آمده اند.
·
آب هائی که تصفیه و ضد عفونی شده
اند و قابل آشامیدن جانور و انسان اند.
ب
·
آب های وحشی که بدون مداخله بشریت
جاری اند.
·
در کوه ها، آبشارها، غارها، دریاها،
اقیانوس ها.
3
در
خواب های من
این
آب های اهلی وحشت
·
شاید این اولین بار در جهان باشد
که شاعری آب ها را به اهلی و وحشی طبقه بندی می کند.
·
این اما به چه معنی است؟
4
·
این اولا به معنی ویگیتاریزاسیون
(نبات واره سازی) و انیمالیزاسیون (جانور
واره سازی) آب ها ست.
·
اخوان آب ها را به مقام موجودات زنده
ارتقا می دهد.
·
اخوان آب را از نو تعریف می کند.
·
آب، بدین طریق، نبات واره و جانور
واره می شود تا اهلی شود و دیالک تیک طبیعت اول و طبیعت دوم (انسان، جامعه) به شکل
دیالک تیک آب و انسان بسط و تعمیم یابد.
5
در
خواب های من
این
آب های اهلی وحشت
·
بدین طریق، به همان سان که نباتات
و جانوران توسط بشریت، اهلی می شوند و
میان آنها و انسان ها رابطه مبتنی بر حمایت متقابل، مهر متقابل و همکاری و همیاری
و همزیستی و همبازی و هماموزی برقرار می شود، میان آب ها و انسان ها نیز به همین
سان.
·
آب ها به یاران انسان ها بدل می
شوند و انسان ها به حامیان آب ها.
·
انسان و جامعه (طبیعت دوم) طبیعت
اول را اهلی و رام می سازد.
·
اهلی سازی طبیعت وحشی، فرمی از آزادی
آدمی است.
·
فرم دیگری از برقراری رابطه میان انسان
طبیعی ـ اجتماعی با طبیعت مادر است.
·
اهلی سازی طبیعت وحشی، گامی در جهت
رایش آزادی است.
·
برقراری مجدد هارمونی برباد رفته و
از یاد رفته میان انسان و طبیعت به معنی برقرار مجدد کمونیسم است.
·
کمونیسم یعنی هماغوشی هومانیسم و ناتورالیسم
·
سؤالی که ما را به خود مشغول می
دارد، این است که اخوان چگونه به چنین غنای بینشی دست یافته است.
·
آنچه که غیر قابل کتمان است، رد
پای ناتورالیسم کارل مارکس در ناتورالیسم اخوان است.
مراجعه کنید مثلا به
شرایط حیات مادی جامعه
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
6
در
خواب های من
این
آب های اهلی وحشت
·
می توان گفت که اخوان ناتورالیسم
مارکس را پوئه تیزه و استه تیزه می کند.
·
وجه مشترک ماهوی این دو ناتورالیسم،
در پیوند قرار دادن طبیعت اول با طبیعت دوم (جامعه، انسان) است.
·
مارکس ـ به عنوان مثال ـ آب های اهلی
را بویژه، جزو وسایل تولید قلمداد می کند.
·
مثلا آب به مثابه منبع نیرو انرژی
جهت آرد کردن حبوبات در آسیاب ها.
·
آب به عنوان وسیله حمل و نقل جهت
حمل آدم ها و کالاها.
·
آب به عنوان وسیله آبیاری کشتزارها
و باغات
·
آب به عنوان وسیله پرورش پرنده ها،
مرغ ها، دانه ها و دام ها
7
در
خواب های من
این
آب های اهلی وحشت
·
خواب های شاعر به آب های اهلی وحشت
شباهت دارند.
·
سؤال این است که چرا به آب های
اهلی وحشت شباهت دارند و نه به آب های وحشی وحشت؟
·
اگر 99 درصد شعرای ایران جای اخوان
بودند، بی کمترین تأمل، از آب های وحشی وحشت سخن می گفتند و نه از آب های اهلی
وحشت.
·
برای اینکه این اجامر کمترین علاقه
ای به محتوا و معنای سخن ندارند.
·
تمام هم و غم اینها، آرایش فرمال
شعر است.
·
مفهوم آب های وحشی وحشت، به دلیل
وجود حروف «و» و «ح» و «ش» در واژه های وحشی و وحشت، بلحاظ فرم صدها بار زیباتر و فریباتر از مفهوم
آب های اهلی وحشت است.
·
اخوان ولی شیفته فرم نیست.
·
اخوان وفادار به اصالت اندیشه است.
·
اخوان از وفاداران کیمیا و کمیاب
به رئالیسم و راسیونالیسم و هومانیسم و ناتورالیسم است.
·
اخوان به قول دقیق فروغ، بی شباهت
به همه است.
·
اخوان ادامه دهنده لایق راه و رویه
و روش سعدی در پله ای متعالی تر است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر