میم نون
مریم
قبول
داريد آگاهى از بعضى از امور
فتنه انگيز است؟
·
آگاهی یعنی چی؟
1
·
برای درک مفهوم سوسیولوژیکی آگاهی باید
به ضد دیالک تیکی آن اندیشید.
·
ضد دیالک تیکی آگاهی، خودپوئی است.
الف
·
عمل مبتنی بر آگاهی، عملی است که سوبژکت
(آدمی) به تأثیرات
اجتماعی و تاریخی بنیادی دوربرد آن، آگاه باشد و در تعیین هدف و آماج و و
سازماندهی عمل، قصد تحقق بخشیدن به این تأثیرات را داشته باشد و روی هم رفته، به
انجام آن نیز نایل آید.
ب
·
مثلا بداند که اگر بشکه نفتی را با
در بسته جوشکاری کند، هوای داخل آن در اثر
حرارت وارده منبسط خواهد شد و بشکه منفجر خواهد گشت و از او چشمی کور خواهد شد،
گوشی کر خواهد شد، دماغ و دست و پائی قطع خواهد شد و با وقوف به این حقیقت امر،
موقع جوشکاری بشکه، در آن را باز کند.
پ
·
عمل مبتنی بر آگاهی عملی است که سوبژکت
(آدمی)، آن را از سیر تا پیاز به سنجش کشیده و برنامه ریزی کرده باشد.
·
یعنی به امید تصادف رها نکرده باشد.
ت
·
عمل مبتنی بر خودپوئی، ضد دیالک تیکی عمل مبتنی
بر آگاهی است.
·
مثلا جوشکاری کردن بشکه نفتی با در
بسته و درو کردن خرمن خودپوئی ویا خریت.
ث
·
اما هر عمل آدمی از بستر دیالک تیک
آگاهی و خودپوئی می گذرد.
·
چون آدمی بدون تجربه، دانش تجربی
کسب نمی کند.
·
در نتیجه هر عملی ـ هر چقدر هم
مبتنی بر آگاهی باشد ـ قاعدتا و جبرا حاوی گشتاورهایی از خودپوئی است.
·
مثلا امکان اینکه در بشکه ذراتی از
سم شیمیائی باشد و به هنگام جوشکاری فرم گازی شکل به خود بگیرد، برون آید و او را
کور و یا مسموم کند.
·
واقعیت عینی، لایتناهی است و
غافلگیر شدن آدمی در روند کلنجار با آن، امری جبری است.
·
تسلط آدمی بر طبیعت اما روز افزون
است.
·
اگر چه ضمنا روند بی پایانی است.
2
قبول
داريد آگاهى از بعضى از امور
فتنه انگيز است؟
·
فتنه انگیز یعنی چی؟
3
آنچه
فتنه انگیزد.
آنچه
آشوب انگیزد.
نظامی
مگو کز راه من چون فتنه برخیز
چو برخیزم، تو باشی فتنه انگیز.
مگو کز راه من چون فتنه برخیز
چو برخیزم، تو باشی فتنه انگیز.
·
معنی تحت اللفظی:
·
به من مگو:
·
«بسان فتنه از راه من دور شو.»
·
اگر من از راه تو دور شوم، تو فتنه
برمی انگیزی.»
·
ظاهرا عاشق کذائی سر راه معشوق
کذائی نشسته و یا دراز کشیده است.
·
معشوق کذائی از عاشق کذائی می
خواهد که از سر راهش برخیزد و بسان فتنه ای سد راهش نشود.
·
عاشق کذائی در جواب او می گوید:
·
«اگر من برخیزم، گرفتار فتنه نگاه و ناز و
کرشمه و عشوه تو خواهم شد.»
·
یعنی معشوق منبع فتنه و عذاب و بلا
برای عاشق خواهد گشت.
4
حافظ
عالم
از شور و شر عشق خبر
ـ هیچ
ـ
نداشت
فتنه انگیز جهان غمزه ٔ جادوی تو بود.
فتنه انگیز جهان غمزه ٔ جادوی تو بود.
·
معنی تحت اللفظی:
·
کسی از شور و شر عشق کمترین خبری
نداشت.
·
نگاه ناز آلود تو فتنه در جهان
انداخت.
·
حافظ هم فتنه را به معنی آشوب بکار
می برد.
·
به معنی تخریب هارمونی موجود.
5
آنچه
تفرقه انگیزد.
سعدی
دروغ
مصلحت آمیز به از راست فتنه انگیز.
(گلستان)
·
روزی سلطانی به رعیتی می رسد و
رعیت از فرط خشم، دشنامش می دهد.
·
سلطان زبان رعایا را نمی دانست.
·
از وزیر همراهش می خواهد که ترجمه
اش کند.
·
وزیر می گوید:
·
«رعیت گفت که خدا سایه ی سایه اش از سر رعایا
کم نکند.»
·
یکی از ملازمان سلطان به اعتراض می
گوید که رعیت به سلطان دشنام داده است.
·
سعدی از قول سلطان این اندرز را
تبیین می دارد:
·
دروغ مصلحت آمیز، بهتر از راست فتنه
انگیز است.
·
سعدی نمی خواهد که سلطان رعیت را
درجا گردن زند، تولید کشاورزی مختل شود و «پادشا زادگان بی فرهنگ، به گدائی به
روستا بروند.»
6
مریم
قبول
داريد آگاهى از بعضى از امور
فتنه انگيز است
·
مریم هم فتنه را به همان معنی مورد
نظر سعدی و اجامر جماران و جمکران بکار می برد:
·
مریم هم آگاهی را منبع فتنه، دشمنی
و تفرقه می داند.
·
در نتیجه می توان نتیجه گرفت که خودپوئی
در قاموس مریم، منبع وحدت و مودت و دوستی و هماهنگی و هارمونی است.
·
اگر چشم و گوش و هوش خود را از کار
اندازیم، اگر ارگان های کسب آگاهی را فلج سازیم، به وحدت و مودت و سعادت و لذت
زیست دست می یابیم.
خریت توانگر کند، فرد را
خبر کن حریف جهانگرد را
7
خیالباف خالی بند
تفاوت در عندیشه
وحدت در عمل
·
اینجا هم ماستمالی حقایق عینی به
مثابه نسخه نجات به خورد خلایق داده می شود:
·
فرار از آگاهی به نیت رسیدن به کعبه
وحدت عمل.
·
این طرز «تخیل» اما عقب مانده تر زا
طرز تفکر رسول اکرم است که وحدت کلمه را پیش شرط وحدت کرد و کار می دانست.
·
حق هم داشت.
·
بدون وحدت نظر، وحدت عمل محال است.
·
چون عمل ـ در تحلیل نهائی ـ چیزی
جز مادیت یابی و شیئیت یابی نظر از کله گذشته نیست.
·
خانه قبل از اینکه در عالم واقع با
خاک و کاه و آب و اهک و سنگ و سیمان بنا شود و شیئیت یابد، در کاسه سر معمار و بنا
و عمله با مفاهیم بنا می شود و مدل فکری
خانه بعدا در عالم واقع شیئیت می یابد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر