۱۳۹۵ تیر ۲۳, چهارشنبه

شعور (روح) (1)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
 برگردان شین میم شین

·        شعور عبارت است از انعکاس فکری خاص انسانی واقعیت عینی، بکمک سیستم عصبی مرکزی.

1

·        شعور شامل کلیه فرم های انعکاس حسی و عقلی و مجموعه احساسات، عواطف و امیال انسانی، یعنی مجموعه فعالیت روانی انسان ها می شود.

2
·        در طول تاریخ فلسفه، چند و چون شعور مورد مجادله فکری ماتریالیسم و ایدئالیسم بوده و تغییرات ماهوی زیادی یافته است.

3
·        مسئله اصلی مورد اختلاف میان ماتریالیسم و ایدئالیسم عبارت از این است که آیا شعور، ناشی از فعالیت طبیعی جسم بشری، یعنی مغز است و یا این که ناشی از روح غیر مادی و ماورای طبیعی است؟
 
·        مراجعه کنید به مسئله اساسی فلسفه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4
·        فلاسفه ایدئالیست اغلب و بطرق مختلف، این تصور را رواج می دهند که شعور و بویژه تفکر، پدیده ای مطلقا مستقل از ماده است.

5
·        آنها شعور را جوهری روحی، جهان ایده ای مستقل، ایده مطلق و یا حتی تنها واقعیت ممکن قلمداد می کنند.

6

افلاطون (447 ـ 347 ق. م.)
فیلسوف یونان باستان
از شاگردان سقراط
نماینده ایدئالیسم

·        به نظر افلاطون کردوکار روانی، محصول کار روح غیرمادی و فنا ناپذیر و نامیرا ست که برای مدتی کوتاه و معین در زندان تن انسان محبوس شده است.
·        (افلاطون، «فدون»، 10، 11)

7
·        ارسطو نیز روح جاوید را، فرم جسم انسانی را، بمثابه ارگان کردوکار های روانی تصور می کند.
·        البته او در رابطه با دریافت ها و ادراکات، همکاری جسم را نیز دخیل می داند.

8

ارسطو (384 ـ 332 ق. م.)
ارسطو از مهمترین و متنفذترین فلاسفه تاریخ است.
او اصول بیشماری را هم بنیاد نهاده و هم تحت تأثیر جدی قرار داده است.
از آن جمله اند :
تئوری علوم
منطق
بیولوژی
فیزیک
اتیک
تئوری شعر
تئوری دولت 
ارسطو دانش زمان خود را به شرح زیر طبقه بندی کرده است :
ارگانون (که بعد از مرگ او به آثار او اضافه می شود.)
علوم تئوریکی (نظری)
علوم پراتیکی (عملی)
علوم پوئه تیکی (شعری)
علوم تئوریکی به اجزای زیر طبقه بندی می شوند :
فلسفه اولین (متافیزیک)
علوم طبیعی
علوم ریاضی (مته متیک)
فلسفه اولین به اجزای زیر طبقه بندی می شود :
تئوری جوهر
تئوری اصول
تئولوژی

·        ارسطو اما تفکر را حاصل کار روح و یا روح متفکر می داند که کاملا مستقل از جسم است.
·        (ارسطو، «راجع به روح»، 3، 4)

9

توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ بوده است.
او از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک) محسوب می شود.
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

·        نظریات ارسطو را توماس فون اکوین در کلیت آن، از آن خود کرده و هنوز هم در نئو تومیسم  رواج دارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر