پروفسور دکتر
گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر
هانس لیبشر
برگردان شین
میم شین
1
سیستم در عرصه واقعیت عینی
1
·
ما در عرصه واقعیت عینی با تنوع بی
پایان سیستم هائی مواجه می شویم که در فرم های مختلف حرکت ماده وجود دارند:
الف
·
سیستم به مثابه اتم ها تا سیستم به
مثابه موجودات زنده
ب
·
سیستم به مثابه انسان ها
پ
·
سیستم به مثابه جامعه بشری
·
مراجعه کنید به فرم های حرکت ماده، واقعیت عینی در
دایرة المعارف
روشنگری
2
·
این عرصه علاوه بر سیستم های طبیعی
شامل سیستم های مصنوعی ـ فنی نیز می شود:
·
دستگاه ها، مکانیسم ها و اوتومات
هائی که بطور بیواسطه و یا با واسطه توسط انسان ها ساخته می شوند.
3
·
در کلیه این سیستم ها ما با آنچه
که در زبان فلسفی تحت عنوان «چیزها»، «پدیده ها»، «جریانات» و غیره مطرح می شوند،
روبرو می شویم.
2
سیستم در حوزه شعور
1
·
در این عرصه ما با سیستم ـ مفهوم
های مختلف بیشماری مواجه می شویم.
الف
مرکز ثقل (سنتروئید)
·
نخست با سیستم هائی از واقعیت عینی
مواجه می شویم که چهره عوض کرده اند.
·
مثلا سیستمی از «مراکز ثقل» و فرم
های همانندی که مدل سیستم های واقعی اند.
ب
·
علاوه بر این، مفاهیم، احکام و
غیره مربوط به اوبژکت های (سیستم های) واقعی معینی که به نوبه خود سیستم فکری ئی را
تشکیل می دهند.
·
مثلا مکانیک مراکز ثقل را می توان
سیستمی به این معنا تلقی کرد.
3
سیستم در عرصه سیستم های نظری ـ فکری
1
·
اگرچه سیستم های این عرصه به سیستم
های فکری تعلق دارند، ولی آنها هم با سیستم هائی که بمثابه مدل سیستم های واقعی
تلقی می شوند و هم با سیستم هائی که تشکیل دهنده سیستمی از مفاهیم، احکام و غیره
اند، تفاوت ماهوی دارند.
2
·
خودویژگی عمده این سیستم ـ مفهوم
ها عبارت از این است که آنها بیشتر از یک تفسیر دارند.
·
تفسیری که می تواند هم با سیستم
های واقعی مطابقت داشته باشد و هم با سیستم های فکری.
3
·
به عنوان مثال در راطه با این
سیستم ها می توان جبر بولی را نام برد.
·
جبر بولی حاوی تفاسیری در رشته های
زیر است:
الف
·
در هیئت
ب
·
در منطق حکمی
پ
جبر اتصالی
·
در جبر اتصالی
ت
·
در تئوری مجموعه ها
ث
·
در محاسبه احتمالات
ج
شبکه نویرونی
·
در تئوری شبکه های نویرونی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر