میم حجری
نون نوشتن
محمود دولت آبادی
1
در جامعهٔ ما یک تغییر عجیب رخ داده است
که
اثرات و نشانه های آن را در فرد فرد مردم می توان مشاهده کرد
و آنچه را اکنون میبینیم
چیزی جز بازتاب تأثیرات همین دگرگونی نیست.
·
همانطور که ذکرش گذشت، دولت آبادی در
جمله اول، دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی را به شکل دیالک تیک
تغییر عجیب در جامعه و تأثیر آن در تک تک افراد بسط و تعمیم می دهد.
·
این نظر دولت آبادی نظری مارکسیستی
ـ لنینیستی و بی عیب و نقص است.
·
اما دولت آبادی بطور تصادفی این
نظر را نمایندگی می کند.
·
یعنی خودش به حرف دهن خودش وقوف ندارد.
·
چرا و به چه دلیل ما به این نتیجه می
رسیم؟
2
اما اینجا یک نکتهٔ ظریف را نباید نادیده
گرفت
و آن توجه به این سؤال است که
آیا دگرگونی شرایط، خصلتهای جدیدی پدید آورده
است؟
·
این سؤال دولت آبادی از سوئی به
معنی عدم درک دیالک تیک یاد شده است و از سوی دیگر به معنی انکار نظر یک ثانیه پیش
خویش است.
·
اما چرا باید مؤلف خردگرای کلیدر
به این روز بیفتد؟
·
کار به جائی کشیده که میان مؤلف کلیدر
و آخوند های هپیلی هپوی با عبا و بی عبا، تفاوت تعیین کننده ای به چشم نمی خورد.
مثال
·
احمدی نژاد در اردبیل سخنرانی می
کرد:
·
می گفت، اقتصاد هیچ است و اخلاق
همه چیز.
·
اما یک ثانیه بعد شعار می داد:
·
ما از حق تراختور اتمی یک وجب عقب
نمی نشینیم.
·
این بدان معنی بود که او حرف دهن
خود را نمی فهمد.
·
سؤال این است که چرا محمود دولت آبادی به
روز دکتر محمود احمدی نژاد افتاده است؟
3
اما اینجا یک نکتهٔ ظریف را نباید نادیده
گرفت
و آن توجه به این سؤال است که
آیا دگرگونی شرایط، خصلتهای جدیدی پدید آورده
است
یا این خصائل در نهفت مردم ما وجود داشته
·
مفهوم «در نهفت مردم بودن خصایل»
به چه معنی است؟
·
این مفهوم خرافی بدان معنی است که به
زعم مؤلف کلیدر، روبنای ایده ئولوژیکی و از آنجمله، مذهب و اخلاق و غیره، نه
انعکاس زیربنای اقتصادی، نه جزئی از ایده ئولوژی طبقه حاکمه، بلکه چیزی جبلی،
ذاتی، مادر زادی، خدا دادی، سرشتی و سرنوشتی است.
·
اکنون معلوم می شود که کمترین فرقی
میان جهان بینی محمود دولت آبادی با جهان بینی دکتر محمود احمدی نژاد و دیگر آخوند های
با عبا و بی عبا وجود ندارد.
·
این بدان معنی است که دولت آبادی جزم
مشیت الهی را در لفافه لائیک به خورد خواننده و شنونده خود می دهد.
·
چون در نهفت مردم بودن مثلا
دروغگوئی، بی رحمی، پول پرستی، خودفروشی،
تن فروشی و غیره ـ در تحلیل نهائی ـ به معنی قبول و تبلیغ جزم مشیت الهی است.
·
این بدان معنی است که در روز الست، قلم
قضا بر پیشانی هر کس نوشته که خودفروش شود و یا تن فروش
·
جاکش شود و یا عیاش.
·
کریم
شود و یا خسیس.
· آش خور شود و یا لاش خور
4
اما اینجا یک نکتهٔ ظریف را نباید نادیده
گرفت
و آن توجه به این سؤال است که
آیا دگرگونی شرایط، خصلتهای جدیدی پدید آورده
است
یا این خصائل در نهفت مردم ما وجود داشته
و در شرایط تازه بروزی تازه یافته است؟
·
خصایلی که در نهفت مردم بوده در
شرایط تازه، بروز تازه دارند.
·
حالا باید خر آورد و خورجینی از
تخیل آورد و منظور علامه را کشف کرد:
الف
یا این خصائل در نهفت مردم ما وجود داشته
و در شرایط تازه بروزی تازه یافته است؟
·
بروز تازه یافتن بدان معنی است که
قبلا هم بروز داشته است.
·
مثلا در زمان شاه هم بروز داشته،
ولی بروز کهنه داشته است.
·
پس از روی کار آمدن اجامر جماران،
بروز تازه یافته است.
·
این بدان معنی است که خصایل همیشه در
نهفت مردم وجود داشته اند، قبل از تشکیل شرایط تازه در فرم کهنه بروز کرده اند و
پس از تشکیل شرایط تازه در فرم تازه بروز کرده اند.
·
این به چه معنی است؟
ب
یا این خصائل در نهفت مردم ما وجود داشته
و در شرایط تازه بروزی تازه یافته است؟
·
این بدان معنی است که شرایط فقط در
فرم بروز خصایل نقش بازی کرده و نه در محتوای آنها.
·
حالا این ادعا را با جمله اول محمود
دولت آبادی مقایسه کنیم و ببینیم که فرق او با محمود احمدی نژاد از چه قرار است:
در جامعهٔ ما یک تغییر عجیب رخ داده است
که
اثرات و نشانه های آن را در فرد فرد مردم می توان مشاهده کرد
و آنچه را اکنون میبینیم
چیزی جز بازتاب تأثیرات همین دگرگونی نیست.
·
لامصب، بالاخره منظورت کدام است؟
·
در این جامعه «یک تغییر عجیب» رخ
داده و خصایل خلایق بازتاب آن تغییر است و
یا این خصایل جبلی بوده و فقط فرم بروزش عوض شده است؟
5
نه.
خصلتها تازه نیستند، حادث نشده اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم اند.
·
واقعا؟
·
خصایل بازتاب شرایط کهنه و یا تازه
نبوده اند و نیستند؟
·
ازلی و ابدی اند؟
·
مادر زادی و لدنی اند؟
·
خدا دادی و جبلی اند؟
·
سرشتی و سرنوشتی اند؟
·
مقصر در اسیدپ اشی بر دخترکان
اصفهان قلم قضا ست؟
·
خودفروشی و تن فروشی و جاکشی اعضای
جامعه ذاتی آنها ست؟
·
گرایش به درو کردن دلار از طریق عرضه
سکس با کره و بی کره به زوار حرم امام، در نهفت مردم بوده است؟
·
بازتاب تغییر عجیب در جامعه نیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر