سرچشمه:
صفحه فیسبوک
فروغ اد
ویرایش و
تحلیل از
ربابه نون
با قدر دانی عمیق
از
فروغ اد
اي درونت كُشته ما را
و برونت كُشته ـ با آوازه ـ عالم را
- اي فقط آوازه، ديگر هيچ -
خويش را بنگر، ببين چوني؟
چيستي، آزار يا آزر؟
يا مَهيب خويش خور آذر؟
- اي فقط آوازه، ديگر هيچ -
خويش را بنگر، ببين چوني؟
چيستي، آزار يا آزر؟
يا مَهيب خويش خور آذر؟
·
اخوان در این بند شعر ـ همانطور که
ذکرش گذشت ـ دیالک تیک پدیده و ماهیت (ظاهر و ذات) را به شکل دیالک تیک برون و
درون بسط و تعمیم می دهد.
·
در دیالک تیک پدیده و ماهیت، در دیالک
تیک ظاهر و ذات، نقش تعیین کننده از آن ماهیت و ذات است.
·
اخوان در این بند شعر، افشاگر ترفند
و توطئه مار قهقهه در رابطه با این دیالک تیک است:
1
اي درونت كُشته ما را
و برونت كُشته ـ با آوازه ـ عالم را
- اي فقط آوازه، ديگر هيچ –
- اي فقط آوازه، ديگر هيچ –
·
مار قهقهه در قاموس اخوان، دیالک
تیک پدیده و ماهیت را وارونه کرده است:
·
یعنی ظاهر خود را چندان و چنان
آراسته، که ماهیت و ذات و باطنش فراموش گشته است.
·
بدین طریق و با این ترفند، دیالک
تیک ظاهر و ذات وارونه شده و نقش تعیین کننده از آن ظاهر (شهرت و آوازه) گشته است.
·
مار قهقهه ببرکت این ترفند و توطئه،
در ظاهر آراسته و زیبایش خلاصه شده است.
·
کسب و کار طبقه حاکمه بویژه در حال
حاضر همین است:
·
تزیین ظاهر نظام سرمایه داری برای
ماستمالی کردن ماهیت وحشت انگیز آن.
2
-
اي
فقط آوازه، ديگر هيچ –
·
فروغ می گفت:
·
اخوان شباهت غریبی به سعدی دارد.
·
در این بند شعر، دقت بینش فروغ و صحت
نظر او اثبات می شود.
·
چرا و به چه دلیل؟
3
اي درونت كُشته ما را
و برونت كُشته ـ با آوازه ـ عالم را
- اي فقط آوازه، ديگر هيچ -
- اي فقط آوازه، ديگر هيچ -
·
برای اثبات دقت بینش و صحت نظر
فروغ فقط کافی است که سری سرسری به آثار سعدی بزنیم:
صورت زیبای ظاهر
هیچ نیست.
تا توانی
سیرت زیبا بیار.
·
این بند شعر اخوان در واقع، ترجمه
این بیت شیخ خردگرای جهانگرد است.
·
مار قهقهه، ظاهر زیبای محض است و
درست به همین دلیل، برابر با هیچ است.
4
·
البته هم سعدی می داند و هم اخوان
که ظاهر زیبا برابر با هیچ نیست.
·
فرم در دیالک تیک فرم و محتوا،
ظاهر در دیالک تیک ظاهر و ذات، برابر با هیج نیستند.
·
فرم و نمود و ظاهر چیزها، چه بسا
نقش فوق العاده مهمی ایفا می کنند.
·
نیت سعدی و اخوان اما تأکید مؤکد بر
ماهیت و ذات چیزها ست.
·
اعلام بلند نقش تعیین کننده ماهیت
و ذات و هشدار و بیدارباش به خواننده است.
·
تا فریب ظاهر فریبا را نخورند و به
ذات و ماهیت چیزها بیندینشد.
5
خويش را بنگر، ببين چوني؟
چيستي، آزار يا آزر؟
يا مَهيب خويش خور آذر؟
چيستي، آزار يا آزر؟
يا مَهيب خويش خور آذر؟
·
اکنون مسئله روشن می شود:
·
آئینه ای که راهب دیرنشین خردمند
تهیه کرده و در اختیار قهرمان توده قرار داده، نه آئینه ظاهرنما، بلکه آئینه ذات
نما ست.
·
نه آئینه نمود نما، بلکه آئینه ماهیت
نما ست.
·
دلیل قهقهه مرگ آور مار قهقهه هم
همین است:
·
مار قهقهه با آشنائی ناگهانی با ماهیت
وحشت انگیز فراموش شده خویش، به خودشناسی دست می یابد و از فرط دهشت (حیرت سرشته
به وحشت) دچار خنده مرگ آور می شود.
·
بسان آتش هولناکی که به خودخوری
محکوم شود و خاکستر گردد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر