پیروزی حقیقت
احسان طبری
(1295 ـ 1368)
چگونه بحث کنیم؟
نامه مردم شماره 194
(27 اسفند 1358)
تحلیلی از
شین میم شین
تز سیزدهم
بحث باید با کسی انجام گیرد
بحث باید با کسی انجام گیرد
که جوینده ای خالی از غرض و مرض است
و اقناع وی برای جنبش یا حزب سودمند است.
·
طبری به جای توضیح عام، به جای توضیح بحث بطور کلی و در
خطوط عامش، به مثله کردن بحث می پردازد.
1
·
بدین طریق، از بحث، شیر بی یال و دمی باقی می ماند که به
هیچ دردی نمی خورد.
2
·
طبری عامل سوبژکتیو را، یعنی نیت و خصوصیات فردی و پسیکولوژیکی
طرف بحث را مطلق می کند و بر آن مبنا رهنمود خود را صادر می کند.
·
انگار خود مریدان او اینقدر شعور ندارند که به این چیزها
پی ببرند.
3
بحث باید با کسی انجام گیرد
که جوینده ای خالی از غرض و مرض است
و اقناع وی برای جنبش یا حزب سودمند است.
·
بیچارگی و بدبختی سوبژکتیویسم
همیشه همین است:
·
عمده و مطلق کردن پارامترهای سوبژکتیو
از سوئی و فراموش کردن همان ها از سوی دیگر:
·
خالی از غرض و مرض بودن را طبری از
طرف مقابل انتظار دارد، ولی کمترین اعتنائی به داشتن غرض و مرض طلاب خود ندارد.
·
انگار طلاب طبری، تافته ای جدا
بافته اند.
4
·
این موضعگیری احسان طبری بلحاظ جهان
بینی، ایدئالیستی است.
·
طبری در دیالک تیک وجود اجتماعی و
شعور اجتماعی، نقش تعیین کننده را از آن شعور اجتماعی (غرض و مرض) می داند.
·
فرق هم نمی کند که او در حرف، عکس
این را ادعا کند.
·
به عمل کار برآید، به سخن بازی
نیست.
5
·
این موضعگیری احسان طبری بلحاظ معرفتی
ـ نظری، یعنی به لحاظ تئوری شناخت، رئالیستی نیست.
·
ایرئالیستی (ضد رئالیستی) است.
·
یعنی با تئوری شناخت ماتریالیستی ـ
دیالک تیکی منافات دارد.
·
طبری در این تز، موضع ایدئالیستی
را در تئوری شناخت نمایندگی می کند.
·
این اما به چه معنی است؟
6
·
این بدان معنی است که حزب توده به
حقیقت عینی وفادار نیست.
·
حقیقت عینی ئی که قاعدتا باید برای
احزاب توده ای، یگانه جزم جزمستیز باشد.
·
یگانه دگم ضد دگماتیسم باشد.
7
·
تار و پود بینش حزب توده به همین
دلیل به پراگماتیسم آلوده است.
·
پراگماتیسم، حقیقت را سلب عینیت می
کند.
·
پراگماتیسم، حقیقت را بر اساس سود
شخصی تعریف و عملا تحریف می کند.
·
به زعم پراگماتیسم، هر خرافه ای
حتی اگر به نفع کسی باشد، حقیقت محض است.
8
بحث باید با کسی انجام گیرد
که جوینده ای خالی از غرض و مرض است
و اقناع وی برای جنبش یا حزب سودمند است.
·
البته پراگماتیسم فقط به طبری محدود
نمی شود.
·
پراگمایتسم را نور الدین کیانوری و
حتی جوانشیر و تحت تأثیر جوانشیر، حیدر مهرگان نمایندگی می کنند.
·
یکی از علل ورشکست و شکست حزب توده،
هم همین بوده است:
·
عدم وفاداری بی خلل و بی چون و چرا
به حقیقت عینی.
·
توده ای بی اعتنا به جزم جزمستیز حقیقت
عینی، به مسلمان بی اعتنا به جزم لا اله الا الله شبیه است.
·
یعنی نه آن، توده ای است و نه این،
مسلمان.
·
یعنی هم آن، توده ای قلابی است و
هم این، مسلمان قلابی است.
9
بحث باید با کسی انجام گیرد
که جوینده ای خالی از غرض و مرض است
و اقناع وی برای جنبش یا حزب سودمند است.
·
به همین دلیل پژوهش هائی که رهبران
حزب توده انجام داده اند، باید با وسواس درخور خوانده شوند.
·
حزب توده، حتی آثار و دفاعیات سران
خود را سانسور کرده است.
·
به همین دلیل، شخصیت های توده ای،
از قبیل خسرو روزبه، شخصیت های نا شناخته اند.
·
اسطوره واره اند.
10
·
منظور طبری از بحث، ظاهرا فقط بحث در جلوی لانه جاسوسی و
یا در دانش کاه تهران است.
·
منظور او بحث توده ای ها با اجامر فدائی و مجاهد و حزب
الله و دیمدام و لیملام است.
·
اگر منظور طبری همین باشد، این که اصلا بحث نیست.
·
جر و بحث است.
11
بحث باید با کسی انجام گیرد
که جوینده ای خالی از غرض و مرض است
و اقناع وی برای جنبش یا حزب سودمند است.
·
اما نکته جالب، موضعگیری پراگماتیستی طبری در این زمینه
است:
·
اگر اقناع کسی برای حزب و جنبش سودمند نباشد، باید قید
بحث را زد.
12
·
طبری بهتر می بود که عنوان دیگری برای این جزوه اش دست و
پا کند.
·
عنوان «چگونه بحث کنیم؟» حاکی از بحث به معنی عام آن است
و نه بحث به قصد اقناع و عضوگیری برای حزب.
13
·
بدین طریق این جزوه طبری به درد پدری که می خواهد با
پسرش و یا با همسرش بحث کند، نمی خورد.
·
مگر اینکه هدف پدر از بحث جلب آنها به جنبش و یا حزب
باشد.
14
·
تعجب آور این است که چگونه اعضای حزب توده چنین جزوه ای
را بسان جزوه های مذهبی (و چه بسا با دهها غلط املائی و انشائی) تکثیر می کنند و به عیب و نقص بینشی و اسلوبی و معرفتی
ـ نظری آن اصلا نمی اندیشند.
ادامه دارد.
منتظر ادامه میمانیم
پاسخحذفزنده باشید که امید مایید
پاسخحذف