۱۳۹۴ اسفند ۲۲, شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (80)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

توبه به معنای رجوع و بازگشت است

·        این تعریف توبه احتمالا دقیق نیست.
·        منظور نه رجوع به کسی، بلکه رجعت به سوی کسی است.

·        سؤال اول این است که منشاء اجتماعی ـ واقعی ـ عینی توبه چیست؟
·        چرا توبه در اسلام اینهمه اهمیت کسب کرده است؟

1
توبه به معنای رجوع و بازگشت است

·        شعور و یا روح به معنی فلسفی اش، در همه فرم هایش از مذهب تا حقوق، از  مفاهیم تا احکام، از خدا تا امام، از عبد تا معبود، ثانوی است.
·        شعور و یا روح، پدیده ای مستقل و خودآ نیست.
·        شعور نتیجه انعکاس وجود در آئینه ی ضمیر و ذهن آدمیان است.
·        شعور ـ در تحلیل نهائی ـ چیزی از جنس تصویر است.
·        شعور تصویر بغرنج و انتزاعی وجود است.
·        اگر قیاصر، ملوک، شاهنشاهان، امپراطوران وجود نمی داشتند، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی آنان، یعنی خدای واحد کذائی هم پدید نمی آمد.
·        شیئ بر عکس تقدم دارد.

·        توبه انعکاس آسمانی ـ انتزاعی چیست؟

2
توبه به معنای رجوع و بازگشت است

·        در این تعریف تئولوژیکی از توبه، دیالک تیک بنده و خدا به شکل دیالک تیک تواب، به شکل دیالک تیک توبه کننده و توبه پذیر بسط و تعمیم می یابد.
·        دیالک تیک بنده و خدا  انعکاس آسمانی ـ انتزاعی دیالک تیک برده و برده دار، بعد دیالک تیک رعیت و ارباب فئودال، پرولتر و بورژوا، نوچه و استاد و حتی بنیادی تر، دیالک تیک فرزند و والدین است.

3
توبه به معنای رجوع و بازگشت است

·        در دیالک تیک تواب، رابطه گسیخته ی برده عاصی و فراری با  ارباب برده دار بازتولید می شود:  
·        برده عاصی و فراری آلترناتیو بهتری در ورای مناسبات برده داری پیدا نمی کند و برای نجات از مرگ، به ملک اربابی برمی گردد تا مجددا یوغ بردگی بر گرده کشد و استثمار شود.

·        فرم حقوقی این برگشت،، طلب توبه نامیده می شود.


·        طبقه حاکمه (ارباب برده دار، فئودال و بورژوازی ممالک عجق ـ وجق) با مشاهده این امر با دم شان گردو می شکنند و کیف خر می کنند.
·        چون تواب برای آنها مرغی است که تخم طلا می گذارد.
·        به همین دلیل توبه او را پس از عشوه و ناز و هارت و پورت می پذیرند.

4
توبه به معنای رجوع و بازگشت است

·        اربابان زمینی در ایده ئولوژی طبقه حاکمه (دین و مذهب و غیره) با همه مناسبات طبقاتی واقعا موجود در زمین در آیینه زلال آسمان منعکس می شوند، تجرید می یابند و چه بسا با نام واحد و یا با نام دیگری تبیین می یابند:
·        نتیجه تجرید خداوندان خونریز به شکل خداوند متعال در می آید.
·        توده های مولد و زحمتکش از برده تا رعیت، از کنیز تا کلفت به شکل عبد خداوند متعال در می آیند و برای خر کردن خلایق، حتی اربابان ستمگر به عنوان عبد الله جا زده می شوند تا برابری فرمال و صوری (برابری در حرف) در برابر خداوند متعال ایده ئولوژیزه شود.

5
توبه در دین اسلام به معنی بازگشت فرد گناهکار به سوی خدا   
و تغییر رادیکال در رفتار وافکار خویش است.

·        فرد گناهکار، عاصی و یا معصیتکار، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی برده عاصی و فراری است.
·        طلب توبه به روند اصلاح برده عاصی اطلاق می شود.
·        اصلاح به معنی اطاعت محض از ارباب برده دار به شکل اصلاح بنده در برابر خداوند متعال در می آید.
·        وجود اجتماعی و شعور اجتماعی بدین طریق و با این ترفند، به یکدیگر وصل می شوند و در خدمت طبقه حاکمه قرار می گیرند.

6
توبه در دین اسلام از واجبات است و حاوی شرایط معینی است.

·        واجبیت توبه در برابر خداوند متعال نیز انعکاس آسمانی ـ انتزاعی واجبیت توبه طبقات تحت ستم در برابر طبقات حاکمه است.
·        به همین دلیل حاوی شرایطی است.

·        دلیل تعیین شرایط برای توبه اما چیست؟

·        چرا نباید ارباب برده دار، توبه برده نادم به پای خود بازگشته را و یا ارباب فئودال، توبه رعیت نادم را بپذیرد؟

7
شرایط توبه
اگر فرد گناهکار گناه را از روی جهالت و نادانی مرتکب شده باشد،
خداوند توبه او را می پذیرد.

·        اولین پیش شرط پذیرش توبه برده عاصی و رعیت یاغی توسط طبقه حاکمه، اعتراف برده و یا رعیت به خریت خویش است.

8
شرایط توبه
اگر گناه اگاهانه باشد، به معنی کفر خواهد بود
و توبه اش پذیرفته نخواهد شد.

·        اگر برده و رعیت تواب، به خریت خود اعتراف نکند، تکفیر می شود.
·        در نتیجه، توبه اش پذیرفته نمی شود و به دار زده می شود.

·        سؤال این است که چرا؟
·        مگر به نیروی کار برده و رعیت و کنیز و کلفت تواب نیاز نیست؟

9
شرایط توبه
اگر گناه اگاهانه باشد، به معنی کفر خواهد بود و توبه اش پذیرفته نخواهد شد.

·        یکی از دلایل این شرط، اعتراف تواب به خریت خویش و کشیدن پای کسی دیگر و مهمتر به میان است.
·        کسی که زیر پای او نشسته و او را از صراط مستقیم تعیین شده توسط طبقه حاکمه منحرف کرده و به عصیان (معصیت) و طغیان تشویق و ترغیب کرده است.

10

شرایط توبه
اگر گناه اگاهانه باشد، به معنی کفر خواهد بود و توبه اش پذیرفته نخواهد شد.

·        دلیل دیگرش در خود آگاهی برده عاصی و رعیت یاغی است.
·        در ضدیت آگاهانه ی او با  نظام برده داری ویا فئودالی است.
·        چنین فردی تن به تسلیم قطعی و بی چون و چرا نمی دهد و مظنون تلقی می شود.
·        به همین دلیل توبه اش پذیرفته نمی شود و اعدام می گردد.
·        تا ضمنا برای دیگر برده ها و رعایا درس عبرتی باشد.

·        شوهای تلویزیونی ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی را در پرتو همین شرایط توبه می توان درک کرد و توضیح داد.

11
کسانى که در آستانه مرگ قرار مى ‏گیرند و توبه می کنند،
 توبه شان پذیرفته نخواهد شد.

·        اگر برده عاصی و رعیت یاغی در ایام پیری برگردد و طلب توبه کند، آب در هاون کوبیده است.

·        چون چنین برده و رعیتی برای طبقه حاکمه نه تنها مرغی نیست که تخم بگذارد، بلکه وبال گردن است.
·        بنابرین، همان بهتر که توبه اش رد شود و مثل سگ از بارگاه طبقه حاکمه و درگاه الهی حامی طبقه حاکمه رانده شود، تا بسان سک گری زیر پل بخوابد  و از طریق گدائی و دریوزگی روزگار بگذراند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر