پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
1
مطلق کردن تئوریکی سکون
·
مطلق کردن تئوریکی
سکون، ناگزیر به تصورات مذهبی و ایدئالیستی راجع به موجودی
ماورای طبیعی، غیرمادی و تغییرناپذیر منجر می شود که هر حرکت
جهان آغاز و انجامش را در آن می یابد.
2
انکار سکون
1
·
انکار سکون از سوی دیگر، منجر به رلاتیویسم (نسبیت گرائی) افراطی می شود که بنا بر آن
همه چیز در تغییر لاینقطع است و در این روند لاینقطع، نقاط ثبات نسبی و حالات ساکن
متصور نیست.
2
هنری لوئی برگسون (1859 ـ 1941)
فیلسوف و برنده جایزه نوبل برای ادبیات
از نمایندگان برجسته فلسفه حیات (اگزیستانسیالیسم)
·
بنظر برگسون،
حرکت و توسعه، روند پیوسته و لاینقطع محض و فاقد قطع (گسست) و مراحل و حالات مبتنی
بر سکون نسبی است.
·
مراجعه کنید به رلاتیویسم (نسبیت گرائی) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
·
گشتاور (ممان) سکون نسبی در
توسعه پدیده ها، امکان آن را پدید می آورد که بتوان آنها را بمثابه پدیده های
نسبتا مستقل در نظر گرفت.
4
·
بدین طریق جمع بندی فکری گروه
های ثابت و معینی از چیزها در فرم مفاهیم امکان پذیر می گردد و به قول لنین امکان تدوین قوانین علمی بمثابه «تصاویر ساکن
پدیده ها» فراهم می آید.
3
انکار ثبات نسبی
1
·
انکار ثبات نسبی چیزها، سیستم ها و
غیره بلحاظ معرفتی ـ نظری منجر به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) می شود.
·
مراجعه کنید به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
·
از دیدگاه اگنوستیسیسم (ندانمگرائی)،
هر حکم علمی بی
معنی است.
·
زیرا در لحظه صدور حکم، شیئی که
حکم در باره اش صادر می شود، تغییر یافته و لذا چیزها هرگز قابل شناسائی نیستند.
·
مراجعه کنید به تغییر، ماده در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر