ﺯﻧﺎﻥ
ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺧﺴﺘﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﻨﺪ
ویرایش
و تحلیل از
ربابه
نون
1
ﯾﺎﺩﺵ ﺑﻪ ﺧﯿﺮ!
ﭼﻪ ﺷﺒﻬﺎ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺁﻭﯾﺰﺍﻥ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﯾﮏ
ﺗﺎﺭ ﻣﻮﯼ ﺷﻌﻠﻪ ﻭﺭ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ،
ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺮ ﮐﻮﺩﮐﯿﻬﺎﯾﻤﺎﻥ ﺣﺮﺍﻡ ﺷﺪ!
·
هما وثوق در این بند شعر از باور
های خرافی دختران طبقه اجتماعی معینی پرده بر می دارد.
·
ما در اشعار فروغ که عمدتا خصلت
اوتوبیوگرافیکی دارند، با باور به این جور خرافه ها مواجه می شویم.
·
دختران توده های مولد و زحمتکش که
از نعمت آموزش و پرورش محروم بوده اند، از این جور خرافه ها، حتی روح شان خبر نداشته
است.
·
گاهی بعضی محرومیت ها، خود نعمتی
محسوب می شوند.
·
این هم یکی از آنها ست.
·
آشنائی با خرافات مذهبی ـ خواه از
طریق منبر و موعظه و خواه از طریق معلم در مدرسه ـ آرامش روحی و روانی افراد را به تاراج می برد.
·
سؤال اما این است که کدام طبقه
اجتماعی این جور خرافات را به کودکان منتقل می کند؟
·
این سؤال در روند تحلیل اشعار
فروغ، مرتب به ذهن ما خطور می کرد.
2
ﻭﮐﻮﭼﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﻠﻮﻍ ﺭﺍ
ـ ﺗﻨﺪ ﺗﻨﺪ ـ
ﺩﻭﯾﺪﯾﻢ
·
منظور هما وثوق شاید این باشد که
کودکی کودکان جامعه بر آنها حرام شده است.
·
ایران در این زمینه شاید قهرمان
جهان باشد.
·
کودکان جامعه ـ اعم از دختر و یا
پسر ـ بی حق و حقوق ترین اعضای جامعه اند.
·
پسر بچه ها در این زمینه ستمدیده
تر از دختربچه ها هستند.
·
خانواده و سنت از دختربچه ها بیشتر
محافظت به عمل می آورد، تا از پسربچه ها.
·
به همین دلیل پسر بچه ها در معرض
انواع مختلف استثمار و ستم قرار می گیرند:
3
استثمار مادی ـ فیزیکی
الف
·
کودکان بر خلاف اصول صریح اعلامیه حقوق
بشر به کار کشیده می شوند.
·
دیر آشنا ترین فرم استثمار مادی
کودکان ـ چه دختر بچه ها و چه پسربچه ها ـ قالی بافی بوده است.
·
به همین دلیل جامعه با تخریب ارگانیسمی
(اندامی) ـ استه تیکی اعضای بالقوه خود مواجه می شود.
·
تحت فشار کار قالی بافی نه تنها
قوه بینائی کودکان تضعیف می شود، بلکه فرم اندام شان کج و کوله می گردد.
·
در روستاها تخریب جسمی دختربچه ها
بویژه چشمگیرتر بوده است.
·
آن سان که بعضی از بقال های رند به
تمسخر می گفتند:
·
باسنش یک متر عقب تر از خودش راه
می رود.
ب
·
فرم دیگری از استثمار مادی،
استفاده از کودکان طبقات زحمتکش به عنوان پادو، نوچه، خبرچین و غیره بوده است.
ت
·
پس از پیروزی انقلاب سفید و ورود
اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی به اوپوزیسیون ضد انقلاب سفید، تخریب روحی و
روانی سیستماتیک کودکان به طرز بی بند و باری شدت می گیرد.
·
ادبیات کودکان، هم برای گریز از
سانسور و هم برای «تربیت» فدائی و مجاهد و غیره مورد سوء استفاده مهیب وسیعی قرار
می گیرد.
پ
·
نقش مخربی را در این زمینه صمد
بهرنگی و امثال او بازی می کنند.
·
صمد در رابطه با جلال آل احمد و
ساعدی از سوئی و با آخوند تعویض لباس کرده ای به نام امیر پرویز پویان و غیره بوده
و مانی پولاسیون روحی و روانی و ایده ئولوژیکی کودکان را و صنف معلمین بی سواد را
به عهده گرفته بود.
ث
·
مرگ صمد در حین رفتن به آذربایجان
شوروی در رود ارس، محبوبیت چشمگیری به او اعطا می کند و آثار مخرب و آنتی
هومانیستی و کودک ستیز او در سطح وسیعی تکثیر، توزیع و ترویج می شوند و خوانده می
شوند.
ج
·
به همین دلیل بخش مهمی از ستون
فقرات نیروهای سیاسی موسوم به فدائیان و مجاهدین و حزب الله را نوجوانان تشکیل می
دهند.
·
شاگرد مدرسه هائی که برای تهییج به
کردستان برده می شوند تا پای منبر اشرف دهقانی ارشاد شوند و بعد در عملیات
تروریستی و ضد انقلابی شرکت ورزند.
·
فدائیان خلق حتی پخش اعلامیه های
بی محتوای خود را به عهده کودکان می گذارند که توسط ساواک بازداشت می شوند.
·
به همین دلیل ساواک شهرهای مختلف
کشور و زندان ها چه بسا به کودکستان بدل می شوند.
ح
·
در جنبش ارتجاعی سال های 57 ـ 58،
شاگرد مدرسه ها نقش عظیمی بازی می کنند و پس از پیروی ارتجاع فئودالی ـ
فوندامنتالیستی ـ روحانی هم در واحدهای امنیتی و هم در واحدهای خبرچینی و نظامی جذب
می شوند و به کار گرفته می شوند.
·
پیر 70 ساله پرولتاریا ـ به آذین ـ
در خاطرات خود از نوجوانانی حکایت می کند که در بازداشت مسلحانه او شرکت ورزیده اند.
·
خمینی در نهایت بی رحمی کودکی را که
با مین زیر تانک عراقی ها رفته و کشته شده، به عنوان «رهبر» قلمداد می کند.
·
احتمالا صدها هزار تن از همین
نوجوانان بسان گله انسانی از مین زارها گذشته اند و اگر شانس آورده باشند، فقط
علیل و ذلیل گشته اند.
4
ﻣﺎ ﻧﺴﻞ ﺗﺮس اﯿﻢ
ﺯﺍﺩﻩ ﯼ ﺗﺮس اﯿﻢ
همخواب ﺗﺮس اﯿﻢ
·
ما نمی دانیم که هما وثوق کی این
شعر را سروده است ولی تشکیل نسل ترس، زاده ترس و همخواب ترس، باید هم سیر و
سرگذشتی از این دست داشته باشد.
·
کسانی که در ایام کودکی با
لاطائلات صمد بهرنگی و این و آن مسموم شده اند، روند پسیکولوژیکی روانسوزی را از
سر گذرانده اند.
·
چنین کودکانی در عالم خیال میلیون
ها بار بازداشت شده اند، شکنجه شده اند، آدم کشته اند، فرار کرده اند، مخفی شده
اند و چه بسا با وحشت و ترس و لرز از خواب پریده اند.
·
پیش زمینه تشکل نسل ترس، زاده ترس
و همخواب ترس فقط می تواند گستره ایده ئولوژی فاشیستی و فوندامنتالیستی باشد.
5
ﻣﺎ ﻧﺴﻞ ﺗﺮس اﯿﻢ
ﺯﺍﺩﻩ ﯼ ﺗﺮس اﯿﻢ
همخواب ﺗﺮس اﯿﻢ
·
مشابه این وضع را ما در آلمان
فاشیستی باند خونخوار هیتلر تجربه می کنیم.
·
فاشیسم آلمان نیز مانی پولاسیون
ایده ئولوژیکی و روحی و روانی کودکان را در نهایت بی رحمی سازمان می دهد و ثمرات
آن را درو می کند.
·
فاشیسم در آخرین ماه های حیات نکبت
بار خود، علاوه بر کودکان، پیران و بیماران را نیز مسلح می کند تا از «میهن
فاشیستی» دفاع کنند و تئوری «یا سرکردگی جهانی نژاد برتر و یا نابودی توتال نژاد
برتر» را جامه عمل بپوشانند.
6
ﻣﺎ ﻧﺴﻞ ﺗﺮس اﯿﻢ
ﺯﺍﺩﻩ ﯼ ﺗﺮس اﯿﻢ
همخواب ﺗﺮس اﯿﻢ
·
برای درک شرایط ایران، برای درک فاشیسم
وطنی و فوندامنتالیسم شیعی باید با فاشیسم آلمان آشنا شد.
·
فاشیسم آلمان هم با پرچم سرخ تر از
خون وارد صحنه می شود.
·
فاشیسم آلمان هم با شعار های «سوسیالیستی»
هارت و پورت می کند و سودای تشکیل سوسیالیسم برای نژاد برتر را در سر اعضای پخمه ی
بی خرد و خردستیز خود می پرورد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر