ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (١١٦)
وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ ۖ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ
و
(يهود و نصارى و مشركان) گفتند:
«خداوند،
فرزندى براى خود انتخاب كرده است»
منزه
است او- بلكه آنچه در آسمان ها و زمين است،
از
آن او ست و همه در برابر او خاضعند!
·
جمله بندی این آیه تق و لق است.
·
منظور مسیحیان، یهودیان و مشرکین
ظاهرا این بوده که خدا بچه دار شده و همه دار و ندارش را به او داده و همه او را
به عنوان ارباب برسمیت می شناسند.
·
این بچه خدا اما کیست؟
·
شاید در آیه بعدی معرفی شود.
1
سوره بقره
آیه (١١٧)
بَدِيعُ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا
يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
هستى
بخش آسمان ها و زمين او ست
و
هنگامى كه فرمان وجود چيزى را صادر كند، تنها مىگويد:
«موجود باش!»
و
آن، فورى موجود مى شود.
·
در این آیه، خدا هندوانه زیر بغل
خود می گذارد:
·
مولد مطلق خدا ست.
·
فقط کافی است، که اراده کند و
بگوید:
·
«بشو»
·
تا بشود.
·
این اما به چه معنی است؟
2
·
این آیه با ابتدایی ترین و روشن
ترین تجارب زنده زندگی منافات دارد.
·
حیرت انگیز این است که تاکنون کسی
به این ادعای بی پایه و ضد تجربی و ضد منطقی مطلق، اعتراض نکرده است.
·
برای اینکه اگر قضیه از این قرار
باشد، باید همه چیز به صورت کامل و بی نقص و عیب تشکیل شود.
·
این اما به چه معنی خواهد بود؟
3
·
اگر تشکیل همه چیز وابسته به «کن» (بشو)
و «فیکون» (می شود) باشد، تاریخیت چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی طبیعی
و اجتماعی و فکری نفی خواهد شد.
·
همه چیز حاضر و آماده و کامل و بی
نقص بطور آنی و ناگهانی پدید خواهد آمد.
·
بدین طریق نه نهالی وجود خواهد
داشت تا رشد کند و درختی شود و بعد میوه بیاورد، نه جوجه ای، نه گوساله ای، نه بره
ای و نه نوزادی وجود خواهد داشت تا رشد کند و به کمال رسد.
·
بنا بر این آیه، مرغ و خروس و گاو
و گوسفند و انسان و جامعه و جهان به فرمان خدا یکهو تشکیل می شوند.
·
این خرافه محض است و بس.
4
سوره بقره
آیه (١١٨)
وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ
لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ
مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۘ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ ۗ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ
يُوقِنُونَ
افراد
ناآگاه گفتند:
«چرا
خدا با ما سخن نمىگويد؟!
و
يا چرا آيه و نشانه اى براى خود ما نمىآيد؟»
پيشينيان آنها نيز همين گونه سخن مى گفتند
دل ها و افكارشان مشابه يكديگر است
ولى ما (به اندازه كافى) آيات و نشانه ها را
براى
اهل يقين (و حقيقت جويان) روشن ساخته ايم.
·
محتوای این آیه برای چندمین بار
تکرار می شود.
·
این حاکی از آن است که مردم برای
اثبات دروغگویی رسول خدا، از خدا می خواهند که جبرئیل کذایی را مستقیما به سراغ خود
آنها هم بفرستد.
·
یعنی برای آنها هم آیه نازل شود.
·
رسول خدا ظاهرا آچمز شده و تنها پاسخی
که می تواند به خود اندیشان معترض دهد، این است که قبلا هم کسانی همین خواست ها را
داشته اند.
·
عیب کار نه در خدا و رسول خدا،
بلکه در دل و افکار آنها ست.
·
عجب استدلال کودکانه ای.
·
بقیه ی دلیل خدا شنیدنی تر است:
5
ولى
ما (به اندازه كافى) آيات و نشانه ها را
براى
اهل يقين (و حقيقت جويان) روشن ساخته ايم.
·
خدا و یا رسول خدا حالا بشریت را
به دو طبقه تقسیم می کنند:
الف
·
خدا کسانی را که چشم بسته ایمان می
آورند، اهل یقین محسوب می دارد و آیات و نشانه ها را استثنائا برای اینها روشن می
کند.
·
یعنی خدا برای کسانی اقامه دلیل می
کند که اصلا دلیل نمی خواهند.
·
عوامفریبی خدا و رسول خدا ضمنا این
است که این دسته از مؤمنین را «حقیقت جو» جا می زند.
·
صفتی که با ده من سریش هم به آنها نمی
چسبد.
·
چون حقیقت جو قلمداد کردن کسانی که
کورکورانه ایمان می آورند، مضحک و خنده دار است.
ب
·
خدا کسانی را که چشم بسته ایمان نمی
آورند، افراد ناآگاه محسوب می دارد و از آوردن آیات و نشانه ها برای شان امتناع می
ورزد.
·
یعنی برای کسانی که دلیل می طلبند،
از اقامه دلیل خود داری می ورزد.
·
خیلی جالب است.
6
سوره بقره
آیه (١١٩)
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ
بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۖ وَلَا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ
الْجَحِيمِ
ما
تو را به حق، براى بشارت و بيم دادن (مردم جهان) فرستاديم
و تو مسئول (گمراهى) دوزخيان (پس از ابلاغ
رسالت) نيستى!
·
روی سخن خدا اکنون رسول خدا ست.
·
فونکسیون رسول خدا مژده دادن به مردم
جهان و ترساندن آنها ست.
·
رسالت بدی نیست.
·
رسول خدا اما مسئول اهل دوزخ نیست.
·
خوش به حالش.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر