پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور دکتر کارل هاینتس بارک
برگردان شین میم شین
4
روشنگری آلمان
1
·
توسعه، تکامل و خصلت روشنگری آلمان
تحت تأثیر دو عامل مهم زیر بوده است:
الف
·
عامل اول عبارت بود از توسعه
اقتصادی و سیاسی بسیار کند بورژوازی آلمان
ب
·
عامل دوم عبارت از این بود که
توسعه اقتصادی و سیاسی بورژوازی آلمان، برخلاف انگلستان و فرانسه، نه در یک دولت
ملی یکپارچه، بلکه در دول کوچک منطقه ای استبدادی صورت می گرفت.
2
·
برای روشنگری آلمان کسب و حلاجی معارف
روشنگری انگلیس و فرانسه از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 37، ص 493)
3
·
برای درک روشنگری آلمان توجه به دو
عامل فوق الذکر ضرورت بی چون و چرا دارد.
1
دوره اول روشنگری آلمان
1
·
روشنگری آلمان در دو مرکز تجاری
بزرگ هامبورگ و لایپزیگ آغاز می شود.
2
·
روشنگری در طول قرن هجدهم در
سوئیس، در شهرهای آزاد رایش، در ماینتس، پروس و اطریش رفته رفته رونق می گیرد.
3
·
مشخصه ی بارز توسعه روشنگری آلمان،
رواج وسیع فلسفه راسیونالیستی (خردگرایی) تا
اواسط قرن هجدهم بوده است.
4
·
در نیمه دوم قرن هجدهم روشنگری
آلمان می تواند با روشنگری انگلیس و فرانسه رابطه برقرار کند و در برخی از عرصه ها
به توسعه معارف خود مبادرت ورزد.
5
·
اما روشنگری آلمان در این مرحله
نیز نمی تواند، تأثیر تعیین کننده ای بر توسعه اجتماعی و سیاسی آلمان بگذارد.
6
·
ارزیابی انگلس
ازموضعگیری گوته نسبت به مناسبات اجتماعی در
آلمان نشاندهنده خودویژگی تمایلات متضاد در روشنگری آلمان است.
·
انگلس می نویسد:
الف
یوهان ولفگانگ گوته (1749 ـ 1832)
شاعر و عالم علوم طبیعی ا آلمان
تألیف در زمینه های زیر:
شعر
درام
قصه
آثار اوتوبیوگرافیکی، استه تیکی، هنری، ادبی
همراه با شیللر جزو کلاسیک های جمهوری وایمار
·
«گوته در
آثار خود موضعگیری دوگانه ای نسبت به جامعه آلمان دارد.
ب
·
این موضعگیری گاهی خصمانه است.
ت
·
گوته می کوشد از آن، بمثابه
چیز نفرت انگیزی بگریزد.
پ
·
مثلا در «افیگنی» (دختر آقا ممنون) و بطور کلی در حین سفر به ایتالا در
هیئت گوتس، پرومته و فاوست، بر ضد آن دست به طغیان
می زند و در هیئت مفیستوفلس به ریشخندش می گیرد.
ث
·
و گاهی برعکس، نسبت بدان، موضع
دوستانه ای اتخاذ می کند.
ج
·
مثلا در اکثر اشعار موسوم به «سنیه
های (هدایای مهمان) اهلی» و در سایر
اشعارش با آن به مدارا برمی خیزد و عزیزش می دارد.
·
در «خیمه شب بازی» و در نوشته هایش
هر جا راجع به انقلاب فرانسه سخن می راند، در مقابل حرکات مهاجم تاریخی به دفاع از
آن می پردازد.
ح
·
گوته از این رو، گاهی بزرگ و
گاهی کوچک است، گاهی نابغه، لجوج، ریشخندگر و بی اعتنا به دنیا ست و گاهی خرده
بورژوائی کوته بین، تنگ نظر، قانع و مهربان.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 4، ص 232)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر