ویرایش و تحلیلی از
میمحا نجار
گلشن راز
چو قاف قدرتش دم بر قلم زد
هزاران نقش بر لوح عدم زد
·
معنی تحت اللفظی:
·
وقتی قاف قدرتش بر قلم دمید، بر لوح نیستی، هزاران نقش پدید
آمد.
1
چو
قاف قدرتش دم بر قلم زد
هزاران
نقش بر لوح عدم زد
·
شیخ شبستر در این بیت، دیالک تیک سوبژکت ـ وسیله ـ اوبژکت
را به شکل دیالک تیک قاف قدرت ـ قلم ـ نقش بسط و تعمیم می دهد، تا تشکیل هستی از
نیستی را «توضیح» دهد و عملا توضیح ندهد.
·
یعنی ماستمالی کند.
2
چو
قاف قدرتش دم بر قلم زد
هزاران
نقش بر لوح عدم زد
·
شیخ شبستر برای نرم و گرم و رام و خام و خر کردن خواننده و شنونده ی نظر
خویش، به بازی با حرف «قاف» متوسل می شود:
·
پشت سر هم آمدن واژه های قافدار «قاف»، «قدرت» و «قلم» و
بعد «نقش»، زیبائی استه تیکی خارق العاده ای به این بیت شعر می بخشد.
·
شیخ در این بیت دست منوچهری شاعر را از پشت می بندد:
خیزید
و خز آرید که هنگام خزان است
باد
خنک از جانب خوارزم وزان است
3
·
منوچهری هم در این بیت معروف خویش از زیبایی استه تیکی
واژه های حاوی حرف «خ» استفاده کرده است:
خیزید
خز
خزان
خنک
خوارزم
·
آماج منوچهری گرفتن انعامی از پادشاه غزنوی بوده است.
·
آماج شیخ شبستر اما تحمیق خواننده و شنونده شعر است.
·
شیخ شبستر با اعطای زیبائی فرمال و استه تیکی خارق العاده
به این بیت شعر، خرد اندیشنده ی خواننده را خواب می کند و دل او را از شور و شوق
کودکانه لبریز می سازد و در این حیص و بیص زهر ایده ئولوژیکی خود را به کامش می ریزد.
4
چو
قاف قدرتش دم بر قلم زد
هزاران
نقش بر لوح عدم زد
·
به همین دلیل، کسی از شیخ نمی پرسد که قاف قدرت در عالم
واقع چه قریبه ای دارد؟
·
درخت در عالم واقع قرینه های متعددی از قبیل سرو، سپیدار،
صنوبر و غیره دارد.
·
قاف قدرت کدام قرینه را دارد؟
·
ضمنا قاف قدرت با کدام دهن در لوح عدم می دمد؟
·
لوح عدم دیگر چه مقوله ای است؟
·
عدم به معنی نیستی است.
·
نیستی چگونه می تواند لوحی داشته باشد؟
5
چو
قاف قدرتش دم بر قلم زد
هزاران
نقش بر لوح عدم زد
·
خردستیزی (ایرراسیونالیسم) عرفان همین جا آشکار می گردد:
·
شیخ شبستر نه با مفاهیم رئال، نه با واژه های محتوامند، بلکه با
جفنگواژه های توخالی، با مفاهیم ایررئال، کار
می کند.
·
قاف قدرت قرینه عینی و واقعی (رئال) ندارد.
·
قاف قدرت به همین دلیل، مفهومی ایررئال (ضد واقعی) است.
·
لوح عدم هم به همین سان.
·
می توان گفت که ایرراسیونالیسم (خردستیزی) عرفان دست در دست با ایررئالیسم (رئالیسم ستیزی)
می رود.
·
این طرز تبیین و
یا توضیح و یا ماستمالیزاسیون عرفان اما چه نام دارد؟
6
چو
قاف قدرتش دم بر قلم زد
هزاران
نقش بر لوح عدم زد
·
این طرز تبیین و یا توضیح و یا ماستمالیزاسیون عرفان
شاید همان استه تیزاسیون باشد.
·
ما در آثار اکثریت قریب به اتفاق خردستیزان جهان از
شوپنهاور تا نیچه، از هایدگر تا پوپر، از شاملو تا نصرت رحمانی با همین ترفند و
توطئه آشنا می شویم.
·
سؤال اما این است که چگونه می توان با توسل به استه
تیزاسیون به اشاعه و تبلیغ و ترویج ایده ئولوژی مطلقا باطل نایل امد؟
·
چرا خواننده نسبت به این ترفند و توطئه ایده ئولوژیکی واکنش
عقلی نشان نمی دهد؟
7
چو
قاف قدرتش دم بر قلم زد
هزاران
نقش بر لوح عدم زد
·
برای پاسخ به این پرسش راسیونالیستی باید به فرم این
تبیین ایرراسیونالیستی توجه کرد.
·
فرمی که همه خردستیزان ـ عمدتا ـ به کار می برند، یا فرم شعری است و یا فرم نثر
شعرگونه است.
·
دلیل اینکه شیخ شبستر، گلشن راز را در فرم شعر تحریر می
کند، ضمنا همین است.
·
با شعر و یا نثر شعرگونه نرم و گرم و رام و خام و خر
کردن خواننده و شنونده تسهیل می شود.
·
اگر گلشن راز به صورت نثر تحریر می یافت، شیخ دچار
معصلات متعدد می گشت.
·
برای اثبات نظر باید آثار منثور خردستیزان هم مورد بررسی
قرار گیرند تا ترفندهای دیگر آنها نیز کشف و افشا شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر