پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور
کارل هاینتس بارک
برگردان
شین میم شین
(بخش
چهارم)
روشنگری انگلیس
ادامه
6
برنارد
مانده ویل
برنارد مانده ویل (1670 ـ 1733)
پزشک، تئوریسین اجتماعی هلندی، مقیم انگلستان
مؤلف «افسانه زنبوران عسل»
او نه فضایل اخلاقی، بلکه مفاسد اخلاقی را
سرچشمه
رفاه عموم می دانست،
که به پارادوکس مانده ویل معروف شده است.
1
·
فلسفه اخلاق انگلیس در دوره بعد از جان لاک مخالف اخلاق مذهب وحی
بوده است.
2
·
نمایندگان برجسته فلسفه
اخلاق انگلیس افراد زیر بوده اند:
الف
·
برنارد مانده ویل (پزشک) (1670 ـ 1733)
ب
·
گراف فون شافتس بری (1671 ـ 1713)
3
·
مانده ویل در کتاب خود تحت عنوان «افسانه زنبوران و یا عادات ناپسند شخصی بمثابه منافع عمومی»
(1714) به پیروی از توماس هوبس می نویسد که نه
سجایای اخلاقی، بلکه خود خواهی، مال پرستی، کلاهبرداری و تجمل پرستی نیروهای محرکه پیشرفت اند.
4
·
اگوئیست (خودپرست) بنظر او فقط کسانی نیستند که فاسد نامیده می
شوند، بلکه همچنین کسانی اند که به داشتن سجایای اخلاقی معروف خاص و عام اند.
5
·
مانده ویل با تیزهوشی اثبات می کند که ثروتمندان، کشیشان و
دولتمداران نه فقط از اگوئیسم کسانی که به عنوان فاسد مزمت و محکوم می شوند، بهره
شخصی می برند و به اشاعه اگوئیسم کمک می کنند، بلکه خود آنها نیز اگوئیست اند.
·
با این تفاوت که آنها اگوئیسم خود را عوامفریبانه زیر
جامه فضایل و سجایا پنهان می سازند.
6
·
از این رو، مانده ویل به
این نتیجه می رسد که اخلاق مسیحی نه تنها اگوئیسم را محدود نمی کند، بلکه به اشاعه
آن کمک می کند.
7
·
مانده ویل اما به این کشف خود قناعت نمی ورزد، بلکه
خواستار رونق بخشیدن آزادانه به اگوئیسم می
شود و برای جلوگیری از انحراف آن نه اخلاق مسیحی،
بلکه قدرت دولتی و قوانین را توصیه می کند.
8
·
به نظر او، هرجا انسان ها از سر اگوئیسم فاسد نشوند و
قوانین را زیر پا نگذارند، آنجا قوانین با منافع
عمومی انطباق دارند.
9
·
آموزش مانده ویل حاوی گرایشات ماتریالیستی است، اگر چه او منکر کافر و
دشمن کلیسا بودن خود می شود.
10
·
مانده ویل در آثار خود به موضعگیری بر ضد شافتس بری می پردازد.
·
زیرا در فلسفه او، تحریف واقعیت و فلسفه ی ثروتمندان را می
بیند.
11
·
برکلی مخالف سرسخت مانده ویل بوده
است.
12
آدام اسمیت (1723 ـ 1790)
فیلسوف اخلاق و اقتصاد دان کلاسیک اسکاتلندی
·
ولی هم آدام اسمیت و هم
روشنگری فرانسه تحت تأثیر مانده ویل قرار داشته اند.
13
·
مارکس راجع به او می نویسد:
·
«مدافعه از عادات ناپسند، مشخصه گرایش سوسیالیستی ماتریالیسم مانده ویل است،
که یکی از شاگردان انگلیسی سالخوده تر جان لاک
بوده است.
·
او ثابت می کند که عادات ناپسند در جامعه کنونی ضرور و
مفیدند.
·
این اما به معنی دفاع از جامعه کنونی نبوده است.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، حلد 2، ص 138، جلد 26، ص 364 )
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر