خواجه
نصیرالدین طوسی
( ۵۷۹
در طوس - ۶۵۳ در بغداد)
تحلیلی
از
مسعود
بهبودی
پیشکش
به
فاطمه
کاشی
در اسلام تو را می گوید :
«دروغ نگو
«دروغ نگو
اما دروغ به دشمنان اسلام را باکی نیست.»
·
قبل از تأمل روی این ایراد خواجه
نصیر نسبت به اتیک اسلامی، بهتر است که خود این اندرز را بطور عینی مورد تأمل قرار
دهیم:
الف
«دروغ نگو
·
محتوای این فرمان اخلاقی، نهی از
دروغگوئی است.
·
این محتوا خاص اخلاق اسلامی هم
نیست.
·
در همه ادیان آسمانی به همین فرم
از نهی از منکر برخورد می کنیم.
·
فرمان «دروغ نگو»، ضمنا ضد دیالک
تیکی خود را، یعنی فرمان «راست بگو» را در بطن خود دارد.
·
در این فرمان اخلاقی (و یا ارزش
اخلاقی)، صرفه جوئی در کلام به عمل آمده است و از ذکر جفت دیالک تیکی آن صرفنظر
شده است.
·
فهم ضد دیالک تیکی آن، پیش شرط قرار
داده شده است:
·
یعنی شنونده این اندرز، خودش قادر
به درک ضد دیالک تیکی آن تصور شده است.
ب
«دروغ نگو
·
می توان گفت که در این فرمان اخلاقی،
دیالک تیک امر به معروف و نهی از منکر، به شکل دیالک تیک راست بگو و دروغ نگو بسط
و تعمیم یافته است.
·
این اندرز و یا رهنمود اخلاقی،
افراد انسانی را به حقیقت عینی گرائی فرامی خواند:
·
چیزها، پدیده ها، سیستم ها و
روندهای هستی باید بدان سان نمودار شوند که واقعا هستند.
·
این فی نفسه بی عیب و نقص است.
ت
اما دروغ به دشمنان اسلام را باکی نیست.»
·
محتوای حقیقی این تبصره اما از
قراری دیگر است.
·
فریب ظاهر چیزها را نباید خورد.
·
اگرچه در هر دو فرمان اخلاقی، واژه
واحد «دروغ» به خدمت گرفته می شود، ولی محتوای معنوی آندو واژه یکسان نیست:
1
دروغ نگو
·
دروغ در این فرمان به معنی باطل
است که ضد حقیقت است.
·
سخن در این فرمان از دیالک تیک
حقیقت و باطل است.
2
اما دروغ به دشمنان اسلام را باکی نیست.
·
دروغ در این فرمان اما ضد صداقت (خلوص
نیت) است.
·
تفاوت و تضاد حقیقت با صداقت از
زمین تا کهکشان است.
·
محتوای این اندرز این است که صداقت
نسبت به دشمن نشانه خریت است.
3
·
سعدی در این زمینه حکایات اخلاقی
ارزشمندی دارد که تا حدودی مورد تأمل قرار گرفته اند و قرار می گیرند.
·
پادشاهی در روستائی از سوی دهقانی به
تندباد دشنام بسته می شود.
·
پادشاه منظور دهقان را از وزیر می
پرسد:
·
وزیر خردگرا می گوید که دهقان برای
سلطان سلامتی و طول عمر آرزو می کند.
·
مشاور دیگری که تفاوت و تضاد حقیقت
با صداقت را نفهمیده بود، به اعتراض از «دروغ» وزیر پرده برمی دارد و راست می
گوید:
·
دهقان به سلطان دشنام داده است.
4
·
سعدی از قول سلطان می گوید:
·
دروغ وزیر خردگرا پسندیده تر از
راست مشاور بی خبر از خرد بوده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر