پروفسور
دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
فصل هشتم
بخش ششم
امپریالیسم به مثابه سیستم ایدئال:
پارسونس
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
فصل هشتم
بخش ششم
امپریالیسم به مثابه سیستم ایدئال:
پارسونس
پیشکش به
سرهنگ محمد علی مبشری
(تاریخ تیر باران بیست و هفتم مهر ۱۳۳۳)
(تاریخ تیر باران بیست و هفتم مهر ۱۳۳۳)
16
·
تعجبی ندارد که پارسونس با نگرش
کنسرواتیوش (ضد انقلابی و محافظه کارانه اش) به مخالفت با جنبش کارگری برمی خیزد.
·
جنبش کارگری ئی که از سال های 30
قرن بیستم با تشکیل سندیکای کارگران تحت عنوان «کنگره سازمان های صنعتی» (سی آی
او) وارد عمل شده است.
·
سی آی او در سال 1938 تشکیل می شود.
·
اما بعد ها در سال 1955 شعار
سندیکائی ـ دموکراتیکی اش را فراموش می کند و به دنباله رو آ اف ال تنزل می یابد.
·
(فونر/ شولتس، «امریکای دیگر»، 1983، ص 276،
ص 306)
17
·
اشارات پارسونس راجع به جامعه
امریکا و بویژه راجع به توسعه آن از سال 1930، چارچوب لازم را فراهم می آورد.
·
چارچوبی که در آن، اولین اثر نظری
بزرگ پارسونس طرحریزی و فرمولبندی می شود و در سال 1937، تحت عنوان «ساختار عمل
اجتماعی» انتشار می یابد.
·
(پارسوسن، «ساختار عمل اجتماعی»، 1937)
18
·
پارسونس در این اثرش، تأملات
دورکهایم و ماکس وبر را «تداوم» می بخشد.
19
·
پارسونس در این اثرش، ارزش های (موازین)
اخلاقی را به مثابه محرکه های درونی برای عمل اجتماعی تفسیر می کند.
·
(پارسوسن، «ساختار عمل اجتماعی»، 1937)
20
·
وحدت و یا انتگراسیون شرایط عمل را
پارسونس اصولا وابسته به وجود نظام هنجاری می داند که بالضروره بر اساس «اعتقادات
اخلاقی درونی» افراد منفرد رشد می کند.
·
پارسونس در اینجا البته فقط بر عمل
متقابل درونی «من» و «سن» نظر دارد.
·
(همانجا)
21
·
عمل هر فرد منفرد (تک تک افراد) را
پارسونس تابع هدفمندی می داند که با فرامین اخلاقی فردی، تشکیل دهنده ی نظام
هنجاری تلقی می شود.
·
نظامی که مبتنی بر هماهنگی از قبل
تثبیت شده ی فرامین اخلاقی فردی است و با تحقق آن نظام، حامی تضمین دوام مبتنی بر رابطه «من» و «سن» است.
·
(هاوک، «تاریخ تئوری سوسیولوژیکی»، 1984، ص
133)
22
·
با تأکید ولونتاریستی ـ سوبژکتیویستی
بر تئوری عمل، پارسونس آن را به مثابه اصل قانونی و سازمانی شرایط اجتماعی عمل،
محسوب می دارد که نسخه غلبه بر «رکود بزرگ» (بحران اقتصادی در سرمایه داری امریکا)
و پیامدهای آن است:
·
بنظر او، تأکید بر رعایت سختگیری
های اخلاقی فردی با به اصطلاح «بیرون ریزی دلبخواهیت شخصی» به تشکیل نظام هنجاری
منجر می شود که عمل فردی هدفگرا باید در سمت و سوی آن صورت گیرد، تا بعد خادم حفظ
همان نظام هنجاری باشد.
·
(هابرمس، «تئوری های عمل کومونیکاتیو»، ص 321)
·
مراجعه کنید به ولونتاریسم (اراده
گرائی)؛ سوبژکتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
23
·
با غلبه دستگاه حاکمیت انحصاری ـ
دولتی که از «معامله جدید» روزولت سر برمی آورد و تلنگر مهم پیشبرنده در حین جنگ
جهانی دوم بر انحصاری گشتن و گسترش اقتصاد امریکا وارد می سازد، پارسونس موضوع
بررسی های خود را عوض می کند.
·
این البته حاکی از آن نیست که او
به درک «پیوند مراکز سرمایه با دستگاه دولتی، به ذوب آندو در یکدیگر و تشکیل کلیت
واحد یکپارچه، انحصارات و دولت کاپیتالیستی» به مثابه نیروی سازنده جامعه، سرمایه
داری و لذا موضوع اصلی پژوهش های سوسیولوژیکی نایل می آید.
·
(بوکارا، «راجع به سرمایه داری انحصاری ـ
دولتی»، در مجله «سیاست سوسیالیستی»، شماره 11، 1971، ص 17)
24
·
دلیل تغییر موضوع پژوهش های سوسیولوژیکی
توسط پارسونس این است که او فرم انحصاری ـ دولتی را به مثابه «دولت خیریه» تعبیر
می کند و آن را به عنوان سیستمی تصور می کند که پیامدهای همپیوندی ستیز «رکود بزرگ»
را از بین می برد و اعمال اجتماعی افراد منفرد را بسان جویبارهائی به شط وحدت زا،
مودت بار و حلال تضادهای اجتماعی و ضامن تعادل در شبکه اجتماعی می ریزد.
25
·
پارسونس در اینجا مسئله ای را طرح
می کند که در اثر قبلی اش تحت عنوان «ساختار عمل اجتماعی» نتوانسته حل کند و نمی
توانست هم حل کند:
·
«اعمال اجتماعی چگونه می توانند به نظام اجتماعی
فراگیری منجر شوند که در آن، شرایط عمل افراد منفرد به شط واحدی می ریزند؟»
·
(هابرمس، «تئوری های عمل کومونیکاتیو»، جلد 2،
ص 303)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر