۱۳۹۴ آبان ۲۷, چهارشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (388)

پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم

علوم اجتماعی / جامعه شناسی 
برگردان شین میم شین

فصل هشتم
بخش ششم 
امپریالیسم به مثابه سیستم ایدئال: 
پارسونس



پیشکش به

 سرهنگ محمد علی مبشری
(تاریخ تیر باران بیست و هفتم مهر ۱۳۳۳

16

·        تعجبی ندارد که پارسونس با نگرش کنسرواتیوش (ضد انقلابی و محافظه کارانه اش) به مخالفت با جنبش کارگری برمی خیزد.
·        جنبش کارگری ئی که از سال های 30 قرن بیستم با تشکیل سندیکای کارگران تحت عنوان «کنگره سازمان های صنعتی» (سی آی او) وارد عمل شده است.

·        سی آی او در سال 1938 تشکیل می شود.
·        اما بعد ها در سال 1955 شعار سندیکائی ـ دموکراتیکی اش را فراموش می کند و به دنباله رو آ اف ال تنزل می یابد.
·        (فونر/ شولتس، «امریکای دیگر»، 1983، ص 276، ص 306)

17

·        اشارات پارسونس راجع به جامعه امریکا و بویژه راجع به توسعه آن از سال 1930، چارچوب لازم را فراهم می آورد.
·        چارچوبی که در آن، اولین اثر نظری بزرگ پارسونس طرحریزی و فرمولبندی می شود و در سال 1937، تحت عنوان «ساختار عمل اجتماعی» انتشار می یابد.
·        (پارسوسن، «ساختار عمل اجتماعی»، 1937) 

18
·        پارسونس در این اثرش، تأملات دورکهایم و ماکس وبر را «تداوم» می بخشد.

19
·        پارسونس در این اثرش، ارزش های (موازین) اخلاقی را به مثابه محرکه های درونی برای عمل اجتماعی تفسیر می کند.
·        (پارسوسن، «ساختار عمل اجتماعی»، 1937)  

20
·        وحدت و یا انتگراسیون شرایط عمل را پارسونس اصولا وابسته به وجود نظام هنجاری می داند که بالضروره بر اساس «اعتقادات اخلاقی درونی» افراد منفرد رشد می کند.
·        پارسونس در اینجا البته فقط بر عمل متقابل درونی «من» و «سن» نظر دارد.
·        (همانجا)

21
·        عمل هر فرد منفرد (تک تک افراد) را پارسونس تابع هدفمندی می داند که با فرامین اخلاقی فردی، تشکیل دهنده ی نظام هنجاری تلقی می شود.
·        نظامی که مبتنی بر هماهنگی از قبل تثبیت شده ی فرامین اخلاقی فردی است و با تحقق آن نظام،  حامی تضمین دوام مبتنی بر رابطه «من» و «سن» است.
·        (هاوک، «تاریخ تئوری سوسیولوژیکی»، 1984، ص 133)

22
·        با تأکید ولونتاریستی ـ سوبژکتیویستی بر تئوری عمل، پارسونس آن را به مثابه اصل قانونی و سازمانی شرایط اجتماعی عمل، محسوب می دارد که نسخه غلبه بر «رکود بزرگ» (بحران اقتصادی در سرمایه داری امریکا) و پیامدهای آن است:
·        بنظر او، تأکید بر رعایت سختگیری های اخلاقی فردی با به اصطلاح «بیرون ریزی دلبخواهیت شخصی» به تشکیل نظام هنجاری منجر می شود که عمل فردی هدفگرا باید در سمت و سوی آن صورت گیرد، تا بعد خادم حفظ همان نظام هنجاری باشد.
·        (هابرمس، «تئوری های عمل کومونیکاتیو»، ص 321)



·        مراجعه کنید به ولونتاریسم (اراده گرائی)؛ سوبژکتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

23
·        با غلبه دستگاه حاکمیت انحصاری ـ دولتی که از «معامله جدید» روزولت سر برمی آورد و تلنگر مهم پیشبرنده در حین جنگ جهانی دوم بر انحصاری گشتن و گسترش اقتصاد امریکا وارد می سازد، پارسونس موضوع بررسی های خود را عوض می کند.
·        این البته حاکی از آن نیست که او به درک «پیوند مراکز سرمایه با دستگاه دولتی، به ذوب آندو در یکدیگر و تشکیل کلیت واحد یکپارچه، انحصارات و دولت کاپیتالیستی» به مثابه نیروی سازنده جامعه، سرمایه داری و لذا موضوع اصلی پژوهش های سوسیولوژیکی نایل می آید.
·        (بوکارا، «راجع به سرمایه داری انحصاری ـ دولتی»، در مجله «سیاست سوسیالیستی»، شماره 11، 1971، ص 17)

24
·        دلیل تغییر موضوع پژوهش های سوسیولوژیکی توسط پارسونس این است که او فرم انحصاری ـ دولتی را به مثابه «دولت خیریه» تعبیر می کند و آن را به عنوان سیستمی تصور می کند که پیامدهای همپیوندی ستیز «رکود بزرگ» را از بین می برد و اعمال اجتماعی افراد منفرد را بسان جویبارهائی به شط وحدت زا، مودت بار و حلال تضادهای اجتماعی و ضامن تعادل در شبکه اجتماعی می ریزد.

25
·        پارسونس در اینجا مسئله ای را طرح می کند که در اثر قبلی اش تحت عنوان «ساختار عمل اجتماعی» نتوانسته حل کند و نمی توانست هم حل کند:
·        «اعمال اجتماعی چگونه می توانند به نظام اجتماعی فراگیری منجر شوند که در آن، شرایط عمل افراد منفرد به شط واحدی می ریزند؟»
·        (هابرمس، «تئوری های عمل کومونیکاتیو»، جلد 2، ص 303)  

 ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر