پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور
کارل هاینتس بارک
برگردان
شین میم شین
روشنگری انگلیس
ادامه
9
اسقف جورج برکلی
جورج برکلی (1685 ـ 1753)
اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی
·
قطع رابطه قطعی با سنن مترقی روشنگری
فرانسه از سوی فلسفه ایدئالیستی ـ ذهنی
صورت می گیرد، که توسط اسقف جورج برکلی
بنیانگذاری شده است.
1
·
برکلی در اثر اصلی خود تحت عنوان «بررسی اصول شناخت انسانی»
(1710) شناخت را که در فلسفه جان لاک دو جنبه داشت، در شناخت
درونی خلاصه می کند و منکر وجود جهان خارج
واقعی ـ عینی می شود.
2
·
برکلی جهان خارج را ترکیبی از
احساس ها می داند که خدا در روح انسان ها نهاده است.
3
·
به قول ولادیمیر لنین، مفهوم «ایدئالیسم»
نخست برای نامیدن تئوری شناخت برکلی مورد استفاده قرار می گیرد و بعدها به معنای
فراگیرتری بکار می رود.
·
(ولادیمیر لنین، «کلیات»،
جلد 14، ص 104، 142)
4
·
لنین در اثر خود تحت عنوان «ماتریالیسم
و امپیریوکریتیسیسم» به نقد نظریات برکلی
می پردازد.
10
دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث
·
تمایلات ما بعد انقلاب
بورژوائی انگلیس در قرن هجدهم در فلسفه دیوید
هیوم مناسب ترین بیان خود را می یابد.
1
·
هیوم هم با آثار فلسفی اش، هم با بررسی های اخلاقی ـ سیاسی
اش، هم با پژوهش های مذهبی ـ علمی اش و هم با آثار تاریخی اش وارد عمل می شود.
2
·
انگلس و بعدها لنین نشان می
دهند که هیوم و اگنوستیسیست
ها ـ از نقطه نظر تاریخ ایده ها ـ موضع
میانی بین ایدئالیسم ذهنی و ماتریالیسم اتخاذ می
کنند.
·
(مارکس و انگلس،
«کلیات»، جلد 21، ص 274، لنین، «کلیات»، جلد 14، ص 92، 104)
3
·
از این رو ست که انگلس،
اسکپتیسیسم هیوم
را پناه بردن به تجربه می نامد که از عجز هیوم
در حل تضاد موجود میان ماتریالیسم و ایدئالیسم
حکایت دارد.
4
·
«سخن کوتاه:
·
پراتیک این اسکپتیسیسم
دقیقا ماتریالیسم فرانسه است، ولی به سبب عجز
از موضعگیری روشن، در تئوری متافیزیکی گیر می
کند و می ماند.»
·
(مارکس و انگلس،
«کلیات»، جلد 1، ص 532، حلد 21، ص 276، جلد 22، ص 295)
·
مراجعه کنید به اسکپتیسیسم (تردیدگرائی)،
امپیریسم (تجربه گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
5
·
هیوم تأثیر عظیمی بجا می گذارد.
6
·
آدام اسمیت (1723 ـ 1790)
که اثر اصلی اش تحت عنوان «بررسی طبیعت و سرچشمه
ثروت ملت ها» درسال 1776 میلادی
انتشار می یابد، به جرگه طرفداران هیوم می
پیوندد.
7
·
بعدها پوزیتیویست ها
هم به هیوم استناد می کنند.
8
·
مخالفان هیوم که
فلسفه او را به سبب استنتاجات اسکپتیسیستی
علنا با توجه به مذهب رد می کنند، فلاسفه اسکاتلندی بشرح زیر بوده اند:
الف
·
توماس راید (1710 ـ 1796)
ب
·
جیمز بیتی (1735 ـ 1803)
ت
·
توماس براون (1778 ـ 1820)
9
·
دیوید هیوم (1711 ـ
1776)، ادوارد گیبون (1737 ـ 1794) و ویلیام روبرتسون (1721 ـ 1793) مورخان برجسته انگستان
در قرن هجدهم بوده اند.
10
·
اثر هیوم تحت عنوان
«تاریخ انگلستان از حمله ژولیوس سزار تا انقلاب 1688» که در سال های (1754 ـ 1761)
منتشر شد، نشاندهنده تغییرات اجتماعی عظیم در انگلستان، اعتلای طبقه متوسط، نابودی
اشراف فئودال و در پیوند با آن، تشکیل نظام دولتی
لیبرالی است.
11
·
این اولین بررسی تاریخ انگلستان، بویژه بعد از انقلاب
انگلیس از نقطه نظر بورژوازی پسا انقلابی است.
12
·
اثر گیبون تحت عنوان «تاریخ روم» (1776 ـ 1787) و آثار تاریخی روبرتسون
«تاریخ اسکاتلند» (1759)، «تاریخ امپراطوری چارلز پنجم» (1769) و «تاریخ آمریکا»
(1777) نیز علیرغم موضوعات خاص خود، گرایش واحدی را نشان می دهند.
13
·
مورخان لیبرال نوپای قرن نوزدهم فرانسه (تیه ری، میگنه، گیزو، تیر و امثالهم) راه نشان داده شده
از سوی مورخان انگلیسی قرن هجدهم را در پیش می
گیرند.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر