پروفسور مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
·
رلاتیویسم (نسبیت
گرائی) به موضع معرفتی ـ نظری ئی (تئوری شناخت) اطلاق می شود که بنا بر آن، تنها
روابط و مناسباتی که اشیاء نسبت به همدیگر دارند، قابل شناسائی اند.
·
موضوع واقعی شناخت (وجود درخود) اما غیرقابل شناسائی است.
·
و لذا رلاتیویسم به این نتیجه
می رسد که حقیقت عینی مستقل از سوبژکت شناسنده وجود ندارد.
·
(این
بدان معنی است که نه حقیقت اوبژکتیف (عینی)، بلکه فقط حقیقت سوبژکتیف وجود دارد.
·
بر همین اساس ادعا می شود که هر
کس حقیقت خود را دارد.
·
هرکس حقیقت سودآور خود را دارد.
·
مراجعه کنید به فیلم ژاپنی و
بعد هالی وودی موسوم به «حقیقت»، مترجم)
1
·
از دیدگاه رلاتیویسم هر شناختی نسبی است.
2
·
هر شناختی ـ در هرحال ـ وابسته به سوبژکت شناسنده
است:
·
هرشناختی ـ در تحلیل نهائی ـ سوبژکتیو است.
3
·
شالوده نظری رلاتیویسم قاعدتا جهان بینی مبتنی بر
ایدئالیسم ذهنی است.
·
مراجعه کنید به ایدئالیسم و ماتریالیسم در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
4
·
رلاتیویسم معرفتی ـ نظری (یعنی رلاتیویسم مربوط به عرصه تئوری شناخت) به
انحرافات زیر منتهی می شود:
الف
·
رلاتیویسم به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) ختم می
شود.
·
(اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) عنوانی برای آموزش های معرفتی ـ نظری ئی است، که شناخت چیزها را و در تحلیل
نهائی شناخت واقعیت عینی را غیر ممکن و محال می
دانند. مترجم)
·
مراجعه کنید به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
ب
·
رلاتیویسم به انکار حقیقت عینی ختم می شود.
·
مراجعه کنید به حقیقت در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
ت
·
رلاتیویسم به سازش جهان بینانه با مذهب ختم می شود.
·
مراجعه کنید به مذهب (دین) در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
5
·
در پیش گرفتن رلاتیویسم بمثابه شالوده معرفتی ـ
نظری، به معنی محکوم کردن ناگزیر خویش به انحرافات زیر است:
الف
·
اسکپ تیسیسم مطلق
·
مراجعه کنید به اسکپتیسیسم (تردیدگرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
به اگنوستیسیسم (ندانم گرائی)
ت
·
سوفیسم
·
(مشخصه سوفیسم (البته نه
بمثابه یک مکتب یکپارچه) عبارت است از داشتن گرایشات اسکپتیکی و رلاتیویستی کم و
بیش شدید. مترجم)
·
مراجعه کنید به سوفیسم در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
پ
·
سوبژکتیویسم
·
مراجعه کنید به سوبژکتتیویسم در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
6
·
در پیش گرفتن رلاتیویسم بمثابه شالوده معرفتی ـ
نظری به معانی زیر است:
الف
·
به معنی برسمیت شناختن نسبی بودن شناخت بشری است.
ب
·
به معنی انکار وجود هرگونه معیار و ملاک عینی و
مستقل از انسان است، که شناخت نسبی انسانی بدان نزدیک و نزدیکتر می شود.
7
·
به قول لنین، «همان طور که هگل اشاره می کند، دیالک تیک گشتاورهائی از رلاتیویسم،
نفی و اسکپتیسیسم را در خود دارد.
·
اما خود را به درجه رلاتیویسم تنزل نمی دهد.
·
ماتریالیسم دیالک تیکی مارکس
و انگلس نیز بیشک گشتاوری از رلاتیویسم را در خود دارد، ولی خود را بدرجه
رلاتیویسم تنزل نمی دهد:
·
ماتریالیسم دیالک تیکی نسبی بودن شناخت بشری را
می پذیرد.
·
این اما نه به معنی انکار حقیقت عینی، بلکه به معنی اشتراط
تاریخی حد و مرز نزدیکی شناخت بشری به این حقیقت عینی است.»
·
(کلیات لنین، جلد
14، فصل دوم، ص 5)
8
·
رلاتیویسم اخلاقی هنجارهای عام و ارزش های اخلاقی
را مطرود می شمارد.
9
·
رلاتیویسم ـ بلحاظ تاریخی ـ محصول دوران های شکست
و سقوط توسعه اجتماعی و علمی است.
10
·
رلاتیویسم گشتاوری از ایده ئولوژی هائی است که
عمرشان بلحاظ تاریخی به پایان رسیده است.
11
·
فلسفه بورژوائی معاصر ـ بویژه جریانات فلسفی
بورژوائی معاصر زیر ـ تحت نفوذ شدید درونمایه های رلاتیویستی است:
الف
·
پوزیتیویسم
ب
·
امپیریوکریتیسیسم
ت
·
پراگماتیسم
پ
·
اگزیستانسیالیسم.
·
مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئو
پوزیتیویسم، امپیریوکریتیسیسم، پراگماتیسم، اگزیستانسیالیسم در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر