۱۳۹۴ مهر ۹, پنجشنبه

راسیونالیسم (خردگرائی) (7) (بخش آخر)


پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین

7
 ایمانوئل کانت (1724 ـ 1804)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «نقد خرد محض»
نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی
به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (نقد خرد عملی)
استه تیک (نقد قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوق
فلسفه تاریخ
«پرولگومنا» (مقدمات)
 
·        کانت مجموعه راسیونالیسم موجود را بدرجه عالی تری ارتقا می دهد.

8
·        لایب نیتس هنوز کردوکار روحی را ـ بمثابه عمل جوهری ـ امری مشروط می دانست.
·        کانت کردوکار روحی را برمبنای معرفتی ـ نظری صرف بوسیله متد کریتیسیم خود مورد بررسی قرار می دهد.

·        مراجعه کنید به کریتیسیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

9
تندیس هگل و مارکس در پکن

گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1770 ـ1831) 
آثار هگل به 14 بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
فلسفه طبیعت
روح سوبژکتیف
روح اوبژکتیف (خطوط اصلی فلسفه حقوق)
فلسفه تاریخ
آثار مربوط به سیاست روز
فلسفه هنر
فلسفه مذهب
فلسفه و تاریخ فلسفه
دایرة المعارف علوم فلسفی

·        هگل راسیونالیسم را به نقطه اوج و ضمنا به نقطه ی پایانی آن می رساند.

10
·        هگل سیستم خود را بنا بر سنت راسیونالیسم، بمثابه سلسله مراتب منطقی مفاهیم تدوین می کند و آن را در وحدت با واقعیت واقعا موجود در نظر می گیرد.
·        (وحدت تفکر و وجود)

11
·        تئوری شناخت ماتریالیسم دیالک تیکی گشتاورهای مثبت راسیونالیسم را حفظ می کند و بر راسیونالیسم بمثابه موضعگیری معرفتی ـ نظری غلبه می کند.

·        مراجعه کنید به شناخت، تئوری شناخت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر