۱۳۹۴ آبان ۶, چهارشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (193)


جمعبندی از
مسعود بهبودی

یانیس ریتسوس
مترجم: فریدون فریاد
این بچه های ما

 فیمالیس  درآستانه ی در ایستاد
به جائی در دور دست هانگریست و گفت:
«رفقای ما آن بالا می جنگند»

سخنی نگفتیم
چراغ هارا روشن کردیم


در قاموس مذاهب و ادیان 
رمه سمبل توده است
و گوسفند سمبل یکی از آحاد بیشمار مردم.

1
ابراهیم و اسماعیل نیز سمبل هیئت و طبقه حاکمه اند.
تو خود حدیت مفصل بخوان از این مجمل

2
اگر اشعار و آثار شعرای فاشیسم و فوندامنتالیسم
(شاملو و شریعتی و غیره) را بررسی کنید
 به نیت باطنی  آنها در این زمینه پی می برید:

3
محتوای این اشعار و آثار
به شلاق بستن رمه برای سوق دادن به کشتارگاه است. 


نظر سینا درست نیست:

1
اسلام بهتر از یهودیت و مسیحیت و زرتشتیسم و غیره است.

2
محمد در ان زمان فردی انقلابی و مثبت و بانی خدمت بوده است.

3
نظام برده داری با همه خون و خشونتش
تنها راه حفظ جامعه بشری از اضمحلال بوده است.

4
اسلام 1400 سال قبل
بلحاظ نظری هم
 با توجه به سطح توسعه نیروهای مولده
 در آن زمان
 درست بوده است.

5
اکنون اما نیروهای مولده خیلی رشد کرده اند
 و علم هم یکی از عناصر مهم نیروهای مولده است.
علم نیروی مولده بیواسطه است.

6
اکنون ادیان
همه از دم
 مانع توسعه بشریت و جامعه بشری  اند.
ارتجاعی اند.

7
دلیل بدآموزی اسلام
همین نظرات نادرست شما در همین کامنت است:

الف
اولا خلقتی در بین نبوده.

ب
ثانیا بشر در آغاز اصلا توان تفکر انتزاعی نداشته
تا وجود خدای انتزاعی را بتواند تصور کند.

به همین دلیل عناصر طبیعی را
مثلا خورشید و ماه و غیره را
و حتی قبل از اسلام بت ها را می پرستید.

ت
ثالثا امپریالیسم
مرحله ای از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری است

پ
با توسل به اخلاق که نمی توان به توضیح چیزی نایل آمد.
سرمایه داری فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی است
و نه چیزی اخلاقی


8
نظرات داروین 
نتیجه مطالعه و  تجربه و آزمون و آزمایش و بررسی عملی چندین ساله 
در جزیره گالاپاگوس بوده است.

9
ضمنا علم همین است.
نظرات داروین باید هم توسعه  بیابند.

10
برای اینکه تجارب و علم و دانش و مطالعات بشری ادامه می یابند.

11
فرق علم با دین همین است.
 دین مجموعه ای از جزم های همیشه همان است.

12
دین دگم زار است.
جزم زار است.

13
دین زمین یخ زده است.

14
علم اما دینامیک و پویا ست.
رونده است و یابنده است و توسعه یابنده

ممنون.
این البته جواب انتقاد ما نیست.

اگرچه تأییدی  بر انتقادات ما ست:

1
قرآن مکتب بد آموزی فکری است.

2
ضد تحقیر، تجلیل است.
  لطف کنید جملاتی را که بنظرتان برخورد ما مبتنی بر  تحقیر بوده است،
نام ببرید و بدیلی برای فرمولبندی ما عرضه کنید.

آره.
ولی ترجمه مورد نظر شما

(توسط کسی دیگر بوده است) 
اصلا توسط ما نبوده است.

1
 ضمنا ما هنوز هم نمی دانیم که واحد پول کشورهای مختلف چیست.

2
برای ما این جور چیزهای سطحی اصلا مهم و تعیین کننده نیستند.

3
  آن ایراد را هم می بایستی در آن مورد طرح کنید تا کنترل شود.
  نه اینجا که مسئله دیگری در بین است.

4
این جور کارها رواج وسیع دارند
ولی ترفندی برای تخریب روشنگری اند.

5
 وقتی مثلا کسی ایرادی می گیرد،
ضعف خودش را و یا ننه اش به رخش می کشند.
این ترفندی برای خروج از موضوع است.

6
هر نظری مهر ایده ئولوژیکی بر پیشانی اش دارد.

7
ضمنا موقع ابراز نظر و هماندیشی
من و تو و او را باید کنار نهاد و به خود موضوع پرداخت.

8
محتوای شناخت در خود موضوع شناخت است
 و نه در آقا و خانم و علامه و مجتهد و غیره

9
محتوای شناخت سیب
در خود سیب است
نه در کارنده و خرنده و خورنده و بوینده آن

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر