۱۳۹۴ شهریور ۲۹, یکشنبه

رابطه علت و معلولی (رابطه علی، علیت) (6)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین


 
علیت در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی

·        فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی ـ بر خلاف هگل ـ ماهیت دیالک تیکی علیت را بطور ماتریالیستی در نظر می گیرد و پیوند علی را بمثابه «جزئی در پیوند کلی می داند.
·        اما با به کمال رساندن ماتریالیستی آن، نه جزئی از پیوند ذهنی، بلکه جزئی از پیوند عینی و واقعی می داند.»
·        (لنین، «مجموعه آثار»، جلد 38، ص 151)     

1
·        مقوله علیت، تجریدی (انتزاعی) از تأثیر متقابل کلی، تجریدی از روند توسعه  جهانی واحد است.

2
·        مقوله علیت، انعکاس فقط جنبه ای  و یا گشتاوری (ممانی)  از تأثیر متقابل کلی است:
·        «مفهوم انسانی علت ومعلول پیوند عینی پدیده های طبیعی را تا حدودی ساده می کند:
·        یعنی با مجزا کردن فکری این یا آن جنبه از روند واحد جهانی، آن را فقط بطور تقریبا همانند منعکس می کند.»
·        (لنین، «مجموعه آثار»، جلد 14، ص 151)     

3
·        اما گذار از شناخت تأثیر متقابل به شناخت علیت، برای گذار از شناخت عام به شناخت منفرد، برای گذار از درک ترکیبی پدیده ها به تجزیه و تحلیل ماهیت آنها ضرورت دارد.

·        مراجعه کنید به آنالیز و ترکیب، دیالک تیک تجزیه و تحلیل ئ ترکیب در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4
·        «برای فهمیدن پدیده های منفرد، باید آنها را از پیوندعام شان مجزا ساخت.
·        باید آنها را بطور جدا از هم مورد بررسی قرار داد.
·        آنگاه حرکات تعویض یابنده عیان خواهند شد:
·        یکی به مثابه علت و دیگری به مثابه معلول نمودار خواهد گشت.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 20، ص 499)     

5
·        طرز نگرش متافیزیکی (چه ایدئالیستی و چه ماتریالیستی) در رابطه ی علیت با تله ئولوژی (غائیت)  تضادی لاینحل می بیند.

الف
·        ماتریالیسم مکانیکی تنها علل خارجی را به رسمیت می شناسد و وجود عینی هدفمندی حوادث را منکر می شود.

ب
·        تله ئولوژی ایدئالیستی ـ بر عکس ـ همه حوادث را با هدف و مقصدی از پیش تعیین شده، مبتنی بر اراده الهی قلمداد می کند.

ت
·        اما اختلاف آن دو تنها زمانی جامه مطلق می پوشد که علیت، مکانیکی و خطی تلقی شود و تله ئولوژی، ایدئالیستی و مذهبی باشد.

6
·        در مقوله ماتریالیستی ـ دیالک تیکی تأثیر متقابل این مسئله در سطح بالاتری حل می شود.

·        مراجعه کنید به تأثیر متقابل، تله ئولوژی  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

7
·        این امر تبیین مبتنی بر علوم منفرد خود را برای مثال در سیکل های تنظیم و مکانیسم های پیوند برگشتی می یابد که بوسیله سیبرنتیک مورد بررسی قرار می گیرند.

·        مراجعه کنید به سیبرنتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8
·        علیت حاوی خصلت نسبی و مطق است:

الف
·        خصلت مطلق علیت در این است که هیچ پدیده ای (معلولی) وجود ندارد که بوسیله پدیده دیگری (علتی) پدید نیامده باشد و خود، معلول دیگری نداشته باشد.

·        همه اشیاء و پدیده های جهان ـ همزمان ـ علت و معلول هستند و به واسطه پیوند کلی در وحدت با هم قرار دارند. 

ب
·        خصلت نسبی علیت  در این است که علیت تنها برشی از تأثیر متقابل کلی است.
·        فقط یکی از فرم های متنوع پیوند میان پدیده ها ست.
·        اگرچه همه پیوند ها بطور علی مشروط می شوند.
·        (خصلت مطلق)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر