تحلیلی
از
فریدون ابراهیمی
آیه ششم سوره بقره
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
در حقيقت
كسانى كه كفر ورزيدند
- چه بيم شان دهى، چه بيم شان ندهى -
بر ايشان يكسان است
نخواهند گرويد.
فریدون ابراهیمی
آیه ششم سوره بقره
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
در حقيقت
كسانى كه كفر ورزيدند
- چه بيم شان دهى، چه بيم شان ندهى -
بر ايشان يكسان است
نخواهند گرويد.
·
این آیه قرآن به چه معنی است؟
1
أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
آنها کسانی اند که خدا آنها را به راه راست هدایت کرده است
و جزو رستگاران و سعادتمندان هستند.
أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
آنها کسانی اند که خدا آنها را به راه راست هدایت کرده است
و جزو رستگاران و سعادتمندان هستند.
·
نظری به آیه قبلی می اندازیم:
·
خدا در آیه قبلی، بخشی از اعضای جامعه
را به راه راست کذائی هدایت می کند و به رستگاری و سعادت می رساند و نسبت به
رهیابی بخش دیگر و رستگاری ناشی از آن، قطع امید می کند.
·
این اما به چه معنی است؟
2
در حقيقت
كسانى كه كفر ورزيدند
- چه بيم شان دهى، چه بيم شان ندهى -
بر ايشان يكسان است
نخواهند گرويد.
در حقيقت
كسانى كه كفر ورزيدند
- چه بيم شان دهى، چه بيم شان ندهى -
بر ايشان يكسان است
نخواهند گرويد.
·
این آیه ـ قبل از همه ـ حاکی از آن
است که کفار، افرادی خود اندیش و خود مختارند.
·
هر چقدر هم تهدید شوند، تن به پیروی
کورکورانه نمی دهند.
·
درست برعکس متقیان (پرهیزگاران) که
به محض تهدید از عذاب الهی و غیره، به پیروی کورکورانه تن در می دهند و نتیجتا به
غیب و آخرت و خرافه های دیگر ایمان می آورند و نماز می خوانند و از کیسه خلیفه (از
رزق مقرر شده) انفاق می کنند.
3
·
بر اساس این آیه می توان گفت که
اسلام خصم آشتی ناپذیر خود اندیشی، خرد و خودمختاری است.
·
اسلام آدم ها را سلب خرد،
خوداندیشی و خودمختاری می کند و از آنها موجوداتی بره واره می سازد.
4
در حقيقت
كسانى كه كفر ورزيدند
- چه بيم شان دهى، چه بيم شان ندهى -
بر ايشان يكسان است
نخواهند گرويد.
در حقيقت
كسانى كه كفر ورزيدند
- چه بيم شان دهى، چه بيم شان ندهى -
بر ايشان يكسان است
نخواهند گرويد.
·
در این آیه ضمنا از فونکسیون پراگماتیستی
ترس پرده برمی افتد:
·
ترس وسیله ای برای رام کردن اعضای جامعه
است.
·
ترس وسیله ای برای واداشتن اعضای جامعه
به تمکین و تسلیم است.
·
می توان گفت که ترس بدون دلیل عینی
و واقعی است.
·
ترس نوعی آلت دست است.
·
ترس ابزار تمکین و تسلیم است.
·
کفار اما بر خلاف متقیان، افرادی
خردگرا و خردمند هستند و قادر به کشف فونکسیون عوامفریبانه ی ترس.
·
این آیه ـ فی نفسه ـ نوعی تعریف و
تمجید از کفار است.
·
چون خردگرائی، خردمندی، خود اندیشی،
خودمختاری، شخصیت مندی و شهامت دفاع از حقیقت عینی سجایای اخلاقی ستایش انگیزی اند
که در کفار گرد آمده اند و نه در متقیان.
5
در
حقيقت
كسانى
كه كفر ورزيدند
- چه بيم شان دهى، چه بيم شان ندهى -
بر ايشان يكسان است
نخواهند گرويد.
.
·
این آیه اما در پیوند با آیه قبلی،
حاکی از عجز خدا در هدایت همه «مخلوقات» خویش به راه راست کذائی است.
·
خدا فقط متقیان بزدل و ترسو را به
راه راست هدایت می کند و از عهده هدایت کفار خود اندیش خردگرا برنمی آید.
·
به همین دلیل از خردگرایان و
خردمندان (کفار) قطع امید می کند:
·
بترسانی و یا نترسانی، فرقی نمی
کند.
·
آنها خردگرا هستند.
·
خر نمی شوند و به خرافه ایمان نمی
آورند.
·
این به معنی انکار قدر قدرتی خدا
ست.
·
این اما به معانی دیگر نیز است:
6
در
حقيقت
كسانى
كه كفر ورزيدند
- چه بيم شان دهى، چه بيم شان ندهى -
بر ايشان يكسان است
نخواهند گرويد.
.
·
این ضمنا بدان معنی است که ایمان و
کفر، نه پدیده ای معرفتی، بلکه فطری است.
·
این به معنی همان دوئالیسم هابیل و
قابیل است.
·
به معنی دوئالیسم خیر مطلق و شر
مطلق است.
·
به عبارت دیگر، پیامبر دوئالیسم خیر
مطلق و شر مطلق (تورات و انجیل) را به شکل
دوئالیسم مؤمن و کفار بسط و تعمیم می دهد:
·
مؤمن فطرتا مؤمن تلقی می شود و
کافر فطرتا کافر.
·
این اما محتوای آیه قبلی را نفی می
کند:
·
چون اگر ایمان و کفر فطری و مادر
زادی باشند، دیگر نمی توان صحت آیه قبلی را اثبات کرد:
أُولَٰئِكَ
عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
آنها کسانی اند که خدا آنها را به راه راست هدایت کرده است
و جزو رستگاران و سعادتمندان هستند.
آنها کسانی اند که خدا آنها را به راه راست هدایت کرده است
و جزو رستگاران و سعادتمندان هستند.
·
هدایت کسی که فطرتا در راه راست است،
به راه راست، غیر منطقی است و به یاوه شبیه است.
·
گمراه را می توان به راه راست
هدایت کرد و نه کسی را که فطرتا در راه راست قرار دارد.
7
در
حقيقت
كسانى
كه كفر ورزيدند
- چه بيم شان دهى، چه بيم شان ندهى -
بر ايشان يكسان است
نخواهند گرويد.
.
·
اکنون این سؤال مطرح می شود که با
کفار چه باید کرد؟
·
به عبارت دیگر، با کسانی که فطرتا
گمراهند و هرگز ایمان نخواهند آورد، چه باید کرد؟
·
پاسخ دادن به این سؤال دشوار نیست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر