۱۳۹۴ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

رابطه (مناسبت) (1)


پروفسور دکتر ولفگانگ سگت
برگردان شین میم شین

·        رابطه (مناسبت)

1
·        مفهوم «رابطه»  بطور کلی مناسباتی را منعکس می کند که به نحوی از انحاء تشکیل می شوند و میان اوبژکت های مورد نظر به دلیل خواص معین شان برقرار می شوند و یا می توانند برقرار شوند.

مثال

الف
·        «ایکس  علت ایگرگ است!»

ب
·        «ایکس  بزرگتر از ایگرگ است!»

ت
·         «ایکس  در گذر از ایگرگ به زد می رسد!»
·        ......

2
·        فلسفه ایدئالیستی روابط (مناسبات)  را قاعدتا بمثابه چیزهای سوبژکتیو (ذهنی) و ناشی از روح (شعور) و یا بمثابه ماهیات معنوی مستقلا موجود تلقی می کند.

3
 جورج برکلی (1685 ـ 1753)
اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی

·        در قاموس ایدئالیسم ذهنی برکلی، اشیاء واقعیت عینی تنها در صورتی می توانند وجود داشته باشند که توسط سوبژکت (ذهن)   دریافت شوند و روابط (مناسبات) موجود میان آنها از روابط موجود میان احساس ذهنی و درونمایه های شعور تشکیل می یابند.

4
·        ایدئالیسم عینی برعکس، برای روابط و مناسبات، استقلال قائل می شود.

·        مراجعه کنید به ایدئالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
·        ایدئالیسم عینی اگرچه برای روابط و مناسبات، وجود مستقل از سوبژکت (ذهن) قائل می شود، ولی آنها را بمثابه ماهیات   فکری تلقی می کند.

6
·        رابطه و مناسبت میان دو اوبژکت به سه نحو برقرار می شود:

الف
·        بمثابه رابطه الف  با ب

ب
·        بمثابه رابطه ب با الف

ت
·        بمثابه رابطه میان الف و ب، بی اعتنا به اینکه الف سوبژکت رابطه باشد و یا ب.

7
 گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار،
 کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی) 
نماینده ایدئالیسم عینی
روح یونیورسال زمانه خویش

·        لایب نیتس از این حقیقت امر نتیجه می گیرد که در حالت سوم که رابطه مستقل از سوبژکت برقرار می شود، باید رابطه روحی محض باشد.
·        (لایب نیست، «مکاتبه میان لایب نیتس و کلارک»، نامه شماره 5 ، پاراگراف 8 و 9)  

8
·        فلسفه مارکسیستی خصلت عینی روابط و مناسبات را مورد تأکید قرار می دهد.
·        چون اوبژکت ها و خواص شان حاوی وجود عینی ـ واقعی اند، بنابرین، روابط و یا مناسبات میان آنها نیز عینی اند و از شعور سوبژکت شناسنده و برقرار کننده روابط و مناسبات مستقلند.

9
·        روابط و یا مناسبات می توانند مادی و یا روحی باشند.

الف
·        مناسبات مادی عبارتند از مناسبات میان اوبژکت های مادی  

ب
·        مناسبات روحی (فکری، روانی، عاطفی، احساسی و غیره)  عبارتند از روابط و یا مناسبات میان اوبژکت های روحی

10

·        مثلا روابط و یا مناسباتی که انسان ها در روند تولید با یکدیگر بر قرار می کنند (مناسبات تولیدی)، مناسبات مادی اند.

11
·        اکا روابط و یا مناسبات میان تصاویر اشیاء مادی (مفاهیم، احکام و غیره) مناسبات روحی (فکری) محسوب می شوند.

12
·        چنین مناسبات روحی ویا فکری نه مخلوقات آزاد و دلبخواه فهم انسانی، بلکه انعکاس روابط و مناسبات مادی منطبق با خودند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر