۱۳۹۴ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (18)


تحلیلی از
فریدون ابراهیمی
          
و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرده ‏ايم، شك داريد،
پس
 ـ  اگر راست مى ‏گوييد –
سوره‏ اى مانند آن بياوريد و گواهان خود را
- غير خدا-
فرا خوانيد.
 پس اگر نكرديد
 - و هرگز نمى ‏توانيد كرد –
از آن آتشى كه سوختش مردمان و سنگ ها هستند
 و براى كافران آماده شده،
بپرهيزيد.

·        خدا پس از سر دادن «هل من مبارز» در زمینه نزول سوره ای نظیر سوره های قرآن و ختم مبارزه قبل از واکنش حریف، آیه ای دیگر برای «عبد» (بنده، پیامبر) نازل می کند.
·        آنهم چه آیه ای:     

آیه 25 سوره بقره  
 
وَبَشِّرِ الَّذِين آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَـذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهاً وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

به كسانى كه ايمان آورده  و كارهاى شايسته انجام داده ‏اند، بشارت ده كه باغ هايى از بهشت براى آنها ست كه نهرها از زير درختانش جاري است.
هر زمان كه ميوه‏اى از آن، به آنان داده شود، مى‏گويند:
«اين همان است كه قبلا به ما روزى داده شده بود.
(ولى اينها چقدر از آنها بهتر و عاليتر است.)»
 و ميوه‏ هايى كه براى آنها آورده مى‏شود، همه (از نظر خوبى و زيبايى) يكسانند
و براى آنان همسرانى پاك و پاكيزه است
و جاودانه در آن خواهند بود.  

·        این آیه بلحاظ فلسفی به چه معنی است؟

1
به كسانى كه ايمان آورده  و كارهاى شايسته انجام داده ‏اند،
 بشارت ده كه باغ هايى از بهشت براى آنها ست
كه نهرها از زير درختانش جاري است.

·        این آیه در واقع، بسط و تعمیم دیالک تیک داد و ستد (تجارت) به شکل دیالک تیک ایمان و اعمال ـ باغ و انهار است:

الف
·        خدای اسلام در این بخش از آیه در هیئت تاجری عرض اندام می کند.
·        در هیئت تاجر باغ و آب و دار ودرخت.

ب
·        بشریت در آئینه ضمیر خدا، در هیئت مشتری مشتاق باغ و آب و دار و درخت نمودار می گردد.


2

به كسانى كه ايمان آورده  و كارهاى شايسته انجام داده ‏اند، بشارت ده كه باغ هايى از بهشت 
براى آنها ست كه نهرها از زير درختانش جاري است.

·        از این آیه هم جایگاه اجتماعی پیامبر نعره می کشد و هم منشاء جغرافیائی اسلام:

الف
·        خدای اسلام با وعده باغ و آب و دار و درخت مردم را خام و خر می کند تا تن به تمکین احکام او دهند که در واقع، احکام طبقه حاکمه برده دار و بعد فئودال و امروزه بورژوا ست.
·        دلیل محتوای این وعده، حسرت اعراب به باغ و آب و دار و درخت بوده است.

ب
·        عامل جغرافیائی در چند و چون وعده های خدای اسلام نقش خاص خود را بازی می کند.
·        اگر محمد در قطب شمال و یا جنوب ظهور کرده بود، خدای اسلام بی کمترین تردید، وعده دیگری می داد.
·        چون اسکیموها در حسرت هر چیز هم که باشند، در حسرت باغ و آب و دار و درخت نیستند.

3
به كسانى كه ايمان آورده  و كارهاى شايسته انجام داده ‏اند، بشارت ده كه باغ هايى از بهشت براى آنها ست كه نهرها از زير درختانش جاري است.

·        بدین طریق، آوردن ایمان و انجام اعمال خیر نه به دلیل تمکین به حقیقت عینی و تلاش در جهت پیروزی آن، بلکه به طمع باغ و آب و دار و درخت صورت می گیرد.
·        داد و ستد تام و تمام.
·        بگو: «خدا هست» و خرافه، حقیقت دارد تا پس از مرگ، باغ و آب و دار و درخت نصیبت شود.

4
به كسانى كه ايمان آورده  و كارهاى شايسته انجام داده ‏اند، بشارت ده كه باغ هايى از بهشت براى آنها ست كه نهرها از زير درختانش جاري است.

·        بد آموزی نظری و اسلوبی (تئوریکی و متدیکی) قرآن نیز همین جا ست:

الف
·        خدای اسلام به عوض استدلال تجربی و منطقی برای اثبات وجود خود و خرافه های دیگر، دست به عوامفریبی می زند.
·        وعده باغ و آب و دار ودرخت می دهد تا خلایق خام و نرم شوند و به خرافه ایمان بیاورند.

·        این نوعی بد آموزی در زمینه تفکر و شناخت است.

·        اعضای جامعه باید بی اعتنا به وعده و وعید، بی اعتنا به ستد مثبت و منفی موعود، به چیزی ایمان بیاورند و به انجام اعمال معینی کمر بربندند.

ب

·        تئوری شناخت اسلام پراگماتیسم است که امروزه یکی از مکاتب معرفتی ـ نظری امپریالیسم است.
·        بزعم پراگماتیسم، هر جفنگی که برای کسی مفید باشد، حقیقت است.
·        با همین «منطق» پراگماتیستی است که جنگ های امپریالیستی توجیه نظری می شوند:
·        چون حمله بر افغانستان و عراق و لیبی و سوریه و سومالی و غیره به نفع امپریالیسم است، پس جایز و مباح و مشروع است.

·        طبقه حاکمه امپریالیستی بلحاظ معرفتی ـ نظری کمترین فرقی با پیامبر اسلام ندارد.

·        مسلم به تمام معنی است.
·        حتی می توان پشت سرش در کره ماه و یا مریخ نماز جماعت خواند که یکی از آرزو های یکی از اساتید ریشمند دانش ـ کاه آریامهر سابق است.

ت
به كسانى كه ايمان آورده  و كارهاى شايسته انجام داده ‏اند، بشارت ده 
كه باغ هايى از بهشت براى آنها ست 
كه نهرها از زير درختانش جاري است.

·        خدای اسلام با این شلیک بر ران خود، به قلع و قمع ایمان و اعمال خیر اصیل می پردازد.
·        در این صورت، دیگر کسی با خلوص نیت، حتی نماز نمی خواند، چه رسد به جهاد فی سبیل الله.
·        در این صورت و در این مکتب تربیتی اسلام، همه آحاد مسلمین، کاسبکار بار می آیند.
·        ایمان و اعمال آنان در بهترین حالت به طمع اجراخروی و در بدترین حالت به امید اجردنیوی صورت می گیرد.

پ

·        این به معنی تخریب رادیکال هومانیسم و همبستگی میان انسانی است.
·        این به معنی تبلیغ اگوئیسم (خودخواهی)  است.

·        در این مکتب تربیتی، همه جور آدم تربیت می شود، به غیر از انسان انقلابی و پای بند به حقیقت عینی و علمی.

·        تعجبی ندارد، اگر سران جمهوری اجامر، در عرض سی سال میلیاردر شده اند.

·        آنها ایمان به خدا را به زور شلاق و شعبده و شکنجه و اعدام توسعه داده اند و به ازای آن، علاوه بر باغ و آب و دار و درخت موعود نسیه، همه تجملات زمینی و همه ثروت های بانکی نجومی را به نصیب برده اند.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر