تحلیلی
از
فریدون
ابراهیمی
نزديك
است كه برق، چشمان شان را بربايد
هر
گاه كه بر آنان روشنى بخشد،
در
آن گام زنند و چون راه شان را تاريك
كند،
بر
جاى خود بايستند
و
اگر خدا مى خواست شنوايى و بينايى شان را برمى گرفت،
كه
خدا بر همه چيز توانا ست.
1
·
برق در این آیه، حاوی چند فونکسیون
متفاوت و حتی متضاد است:
الف
نزديك
است كه برق، چشمان شان را بربايد
·
منظور خدا شاید این باشد که از شدت
و فرط نور برق، چشمان منافقین کور می شود.
·
ایراد تجربی و نتیجتا ایراد نظری و
منطقی این سخن این است که برق تأثیر مثبت و منفی عینی می گذارد:
·
برق قادر به تمیز مؤمن از منافق
نیست.
·
اگر قرار باشد که برق چشم کسی را کور
و یا حتی جسم کسی را خاکستر کند، دیگر مؤمن و منافق نمی شناسد.
ب
هر
گاه كه بر آنان روشنى بخشد،
در
آن گام زنند
·
در محشر کبری رعد و برق و رگبار،
آنهم در ظلمات قیرگون، حتی جانوری حاضر به «گام زدن» نمی شود، چه رسد به منافق که
به ساز و برگ خرد مجهز است.
ت
و
چون راه شان را تاريك
كند،
بر
جاى خود بايستند
·
برق که نمی تواند جای کسی را تاریک
کند.
·
تاریکی یعنی نبود نور.
2
و
اگر خدا مى خواست شنوايى و بينايى شان را برمى گرفت
·
ضد و نقیض گوئی کسب و کار خدای
حواسپرت شده است:
·
خدا ظاهرا یادش رفته که در آیه
قبلی منافقین را کر و لال و کور قلمداد کرده است.
·
پیش شرط «برگرفتن شنوائی و بینائی»
کسی، این است که او کر و کور نباشد.
·
از کر و کور که نمی توان بینائی و
شنوائی برگرفت.
3
كه
خدا بر همه چيز توانا ست.
·
خالی بندی خدا دوباره شروع شد:
·
خدائی که در آیه قبلی بر کفار احاطه داشته، اکنون بر هر کاری
توانا ست.
·
احتمالا کفار و منافقین به دلیل
اینهمه تناقض در آیات قرآن به انتقاد از آن پرداخته اند و مؤمنین را مشتی سفیه و
ساده لوح قلمداد کرده اند.
4
اى
مردم،
پروردگارتان
را كه شما را و كسانى را كه پيش از شما
بوده اند،
آفريده است، پرستش كنيد
باشد
كه رستگار شوید.
·
در این آیه، دیالک تیک داد و ستد
به شکل دیالک تیک آفرینش و پرستش بسط و تعمیم می دهد:
·
چون خدای کذائی مردم را آفریده،
یعنی به مردم چیزی داده، از همان مردم انتظار دارد که آنها هم به ازای چیزی که
دریافت کرده اند، چیزی بدهند.
·
یعنی آفریننده را پرستش کنند.
·
پرستش دادی است به ازای آفرینش که
ستدی است.
·
دیالک تیک داد و ستد.
5
·
سؤال اول اما این است که پرستش
مردم به چه درد خدای توانا می خورد؟
6
·
سؤال دوم این است که برای چه خدا
مردم و مردم قبل از مردم را افریده است؟
·
چون هر کاری قاعدتا به نیتی است.
·
هدفمند است.
·
هدف و آماج خدای کذائی از آفرینش
مردم چه بوده است؟
7
·
سعدی در گلستان ادعا می کند که
حشرات الارض هم شب و روز مشغول پرستش خدای کذائی اند.
·
این آیا بدان معنی است که خدای
کذائی همه موجودات ریز و درشت را برای پرستش آفریده است؟
·
خوب، پرستش سگ و گربه و گربه چف و
گربه ننه به چه درد خدا می خورد؟
8
·
این سؤالات نشان می دهند که خدای
اسلام انعکاس آسمانی ـ انتزاعی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی است که بی خرد
و خردستیزند.
9
اى
مردم، پروردگارتان را كه شما را و كسانى
را كه پيش از شما بوده اند،
آفريده است، پرستش كنيد
باشد
كه رستگار شوید.
·
در این آیه، دیالک تیک وسیله و
اماج به شکل دیالک تیک پرستش و رستگاری بسط و تعمیم داده می شود:
·
پرستش در این آیه ابزار واره می
شود.
·
پرستش وسیله رستگاری تلقی می شود.
·
رستگاری یعنی نجات.
·
سؤال اکنون این است که نجات از چه؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر