تحلیلی از
گاف سنگزاد
اگر به زن مسلمان، بگویی:
«تو کشتزار مرد هستی
و مرد می تواند از هر جا که بخواهد به تو در آید»،
چنان عصبانی می شود که
زبانت را از حلقومت بدر می کشد.
اما
اگر همین جمله زشت و توهین آمیز را
به عربی بخوانی
(سوره بقره، آیه 233)
آیه را می بوسد و روی چشمش می گذارد.
اشکش هم ضمنا سرازیر می شود.
گاف سنگزاد
اگر به زن مسلمان، بگویی:
«تو کشتزار مرد هستی
و مرد می تواند از هر جا که بخواهد به تو در آید»،
چنان عصبانی می شود که
زبانت را از حلقومت بدر می کشد.
اما
اگر همین جمله زشت و توهین آمیز را
به عربی بخوانی
(سوره بقره، آیه 233)
آیه را می بوسد و روی چشمش می گذارد.
اشکش هم ضمنا سرازیر می شود.
·
برای تأمل روی این سخن بهتر است که
آن را نخست تجزیه و بعد تحلیل کنیم تا از موضوع خارج نشویم:
1
اگر به زن مسلمان، بگویی:
·
یکی از ایرادات بینشی حاکم بر این
سخن، طبقه بندی زنان بر اساس عقیده است.
·
بدین طریق و با این ترفند ـ فرق هم
نمی کند که آگاهانه باشد و یا سودجویانه (پراگماتیستی)، از نادانی باشد و یا از
تبهکاری ـ پرولتاریای زن به پرولتاریای
مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی، بهائی، علی اللهی، یزیدی، آته ئیستی، ناتورالیستی،
بودیستی و غیره تقسیم بندی و عملا فرقه فرقه می شود، شقه شقه می شود.
·
یعنی وحدت پرولتاریای زن که از قضا
پرولتر ترین پرولتاریا و حداقل پرولتر مضاعف (پرولتر خانه و کارخانه و خیابان و
مزرعه و غیره) است، تخریب می شود.
·
این که هنوز چیزی نیست.
2
اگر به زن مسلمان، بگویی:
·
در اثر این طبقه بندی سوبژکتیو
(دلبخواهی، الکی، مصلحتی، بنا بر میل و هوس، ذهنی) زنان به مثابه پرولتاریا، به
مثابه سوبژکت تاریخ، به مثابه لکوموتیو رهایش اجتماعی، به مثابه منجی بشریت از ذلت
چندین هزار ساله، به مثابه بانی و معمار جامعه بی طبقه ی مبتنی بر هارمونی، صلح،
آزادی، برابری، خواهری ـ برادری، به جنگ داخلی (جنگ زنان بر ضد زنان) برانگیخته می
شوند.
3
·
درست به همین دلیل می توان از
ماهیت شعار، به ماهیت طبقاتی طراح شعار پی برد.
·
ماهیت طبقاتی کسی که این طرز تفکر
را اشاعه می دهد، فقط می تواند وابستگی به طبقه حاکمه باشد.
·
چون تنها طبقه حاکمه است که برای
حفظ وضع موجود و برای توسعه امتیازات رنگارنگ خود، در شقه شقه کردن پرولتاریا
ذینفع است.
·
این شعار اگر چه به ظاهر برای دفاع
از حقوق زنان داده می شود، ولی ماهیتا بر ضد زنان است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک فرم
نمودین ـ محتوای ماهوی، پدیده و ماهیت، ظاهر و ذات در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
4
اگر به زن مسلمان، بگویی:
·
معیار معیارها قرار دادن عقیده
اتفاقا یکی از معیارهای طبقه حاکمه با عمامه و بی عمامه در سطوح ملی و بین المللی
است.
·
معیار معیارها جا زدن عقیده، معیار
اصلی فوندامنتالیسم مسیحی (ریگان، بوش)، سنی
و شیعه است.
·
بر اساس همین معیار عقیده است که دول جهان به محور خیر و شر و بشریت به مظهر خیر و شر تقسیم بندی می شود.
·
بر اساس همین معیار عقیده است که جنگ
های غارتگرانه امپریالیستی و قتل های آشکار و نهان منفرد و کلکتیو (دسته جمعی)
تئوریزه، توجیه و عملی می شوند.
·
بر اساس همین معیار عقیده است که
بخش دگر اندیش و از قضا خادم و خیرخواه جامعه، محارب با خدا، دشمن دین و خاین و
غیره و غیره جا زده می شود و اگر زجرکش نشد، به دار آویخته می شود و یا تیرباران و
اعدام و نیست و نابود می شود.
·
مفهوم عقیده و واژه های مبتنی بر
عقیده یکی از مفاهیم اصلی و صرفنظر ناپذیر
ریگان و بوش و خمینی و بن لادن و ملاعمر و مظاهری و سید قطب و شریعتی و غیره بوده و
است.
5
·
معیار معیارها قرار دادن عقیده اما
فقط یکی از ترفندهای ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه، از دیرباز است.
·
اگر احیانا دست عمال طبقه حاکمه در
این زمینه رو شود، قحط معیارهای سوبژکتیو که نیست.
·
آنگاه جای زن و یا پرولتر مسلمان
را زن و یا پرولتر نژاد فلان و بهمان، ملیت فلان و بهمان و غیره می گیرد.
·
اتفاقا یکی از سران جمهوری اجامر
در جفنگ رانی اش در ارمنستان به تعویض شلنگ اندازانه ی همین معیار پرداخته بود:
·
«ما
اگرچه تضاد دینی داریم، ولی عوضش، وحدت نژادی داریم.» (نقل به مضمون)
6
اگر به زن مسلمان، بگویی:
«تو کشتزار مرد هستی
و مرد می تواند از هر جا که بخواهد به تو در آید»،
چنان عصبانی می شود که
زبانت را از حلقومت بدر می کشد.
«تو کشتزار مرد هستی
و مرد می تواند از هر جا که بخواهد به تو در آید»،
چنان عصبانی می شود که
زبانت را از حلقومت بدر می کشد.
·
حالا زن مسلمان، ایدئالیزه می شود.
·
به عرش اعلی برده می شود.
·
به عنوان زنی آگاه به منافع هویتی،
شخصیتی و جنسیتی خویش و آماده به دفاع از هویت خویش تصور و تصویر می شود.
·
اما ضمنا دست خود طراح شعار هم رو
می شود:
·
چون زنان مسلمان مورد نظر او، داوطلبانه
خود را برده و وابسته مرد قلمداد می کنند.
·
زنان دولت اسلامی (داعش) و حزب
الله و غیره چه بسا حتی زنجیرهای درونی و برونی خود را نشان رسانه های جهانی می
دهند.
·
بخشی از زنان کشور عه هورا خادم
عملی و ایده ئولوژیکی فوندامنتالیسم شیعی است.
·
بخشی از زنان دولت اسلامی و یا
داعش از داوطلبان انتحار (بمب متحرک) هستند.
·
کدام زنی از این دار و دسته ها،
اعتراضی به «مزرعه مرد بودن خویش و همجنسان خویش» دارد تا زبان از حلقوم طراح شعار
بیرون کشد؟
7
اما
اگر همین جمله زشت و توهین آمیز را
به عربی بخوانی
(سوره بقره، آیه 233)
آیه را می بوسد و روی چشمش می گذارد.
اشکش هم ضمنا سرازیر می شود.
اما
اگر همین جمله زشت و توهین آمیز را
به عربی بخوانی
(سوره بقره، آیه 233)
آیه را می بوسد و روی چشمش می گذارد.
اشکش هم ضمنا سرازیر می شود.
·
اکنون همان زن مسلمان که به عرش
اعلی برده شده بود، از همان بالا بالاها رها می شود تا به اسفل السافلین سقوط کند:
·
اگر همان جفنگ را به عربی بخوانند،
دگم الهی را می بوسد و اشک می ریزد.
·
یعنی زن مسلمان، قادر به تمیز هر
از بر نیست.
·
هر جفنگی که به عربی خوانده شود،
برایش وحی منزل جلوه گر می شود.
·
ذراتی از حقیقت هم در این شعار
هست.
·
ولی منظور طراح شعار از این شعار
چیست؟
·
تولید سوء ظن نسبت به متون عربی؟
·
تحقیر زنان مسلمان؟
·
تقبیح زبان عربی و انتقاد از قرآن،
ضمن تجلیل از زبان پارسی؟
·
ضمنا ایراد زنان مسلمان فقط در
همین جور چیزهای سطحی و احساسی ـ عاطفی است؟
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر