۱۳۹۴ مرداد ۱۰, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (297)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

بخش هفتم
ماتریالیسم، مارکسیسم و رویزیون در دیالک تیک ماتریالیستی

پیشکش
 به 
 حیدر مهرگان

61
·        حکم مارکس مبنی بر اینکه تولید کاپیتالیستی «با ضرورت (و یا جبر) یک روند طبیعی، نفی خود را» پدید می آورد، بکرات به طرز ناتورالیستی و ماتریالیستی ـ مکانیکی (مبتنی بر ماتریالیسم مکانیکی) مورد سوء تفاهم قرار گرفته است.
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 23، ص 791)

62

·        از آن جمله است، سخن زیر از کارل کائوتسکی:
·        «وظیفه ما سازماندهی انقلاب نیست.
·        وظیفه ما سازماندهی خود برای انقلاب است.
·        وظیفه ما انقلاب کردن نیست.
·        وظیفه ما استفاده از انقلاب است.»
·        (کائوتسکی، «سوسیال ـ دموکرات»، 20. 2. 1881)

63
·        ماتریالیسم در این فرم، واکنش هائی را تحریک می کند که هم به صرفنظر نظری و جهان بینانه از آن در جنبش کارگری منجر می شود و هم طرفداران ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی را به واکنش بر ضد آن برمی انگیزد و به دفاع از ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی و توسعه همه جانبه آن سوق می دهد.  

64
·        ماتریالیسم فلسفی دیالک تیک در بین الملل دوم زیر علامت سؤال قرار داشته است.  

65
·        ک. هوخبرگ یکی از بلحاظ ایده ئولوژیکی متنفذ ترین  طرفداران فریدریش البرت لانگه در سال 1880 به هنگام تصویب قانون سوسیالیست ها (قانون قدغن کردن سوسیال ـ دموکراسی)، بی اعتنائی خود نسبت به مسئله ماتریالیسم را بر زبان می راند:
·        «در رابطه با نگرش فلسفی ام، کاملا درست است که من ماتریالیست نیستم.
·        ماتریالیسم ضمنا و ضرورتا ربطی به سوسیالیسم ندارد.»
·        (هوخبرگ، «سوسیال ـ دموکرات»، 14. 3. 1880)  
                                        
66
·        «بلحاظ فلسفی ماتریالیست بودن برای داشتن درک ماتریالیستی از تاریخ» در سال 1903 در مجله «پیشرفت» «از سوی سوسیالیست ها به مثابه مسئله انکار می شود.»
·        (پیشرفت، 4. 10. 1903) 

·        مراجعه کنید به درک ماتریالیستی تاریخ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

67
·        نفوذ نئوکانتیانیسم در جداسازی فلسفه (دیالک تیک) از درک تاریخ در تئوری سوسیالیستی آن زمان نمودار می گردد:

الف
·        خصلت علمی سوسیالیسم از نقطه نظر اسلوب امپیریستی (تجربه گرائی) ایدئال تعیین می شود.   

ب
·        دیالک تیک فقط به مثابه متد و یا اسلوب معتبر شناخته می شود.  

ت
·        ماتریالیسم تاریخی به مثابه علم اجتماعی تعریف (تحریف)  می شود.  

پ
·        ضمنا، ماتریالیسم به مثابه فلسفه به عنوان جهان بینی نادقیق، غیرعینی و بالاخره شخصی از میدان بدر رانده می شود.  

68
 ادوارد برنشتاین (1850 ـ 1932)
تئوریسین و سیاستمدار آلمانی
مؤسس رویزیونیسم نظری در مارکسیسم
مؤلف مقالاتی تحت عنوان «مسائل سوسیالیسم» (1896 ـ 1898)
 و «شرایط سوسیالیسم و و ظایف سوسیال ـ دموکراسی» (1899)  
برنشتاین ماتریالیسم و دیالک تیک را متافیزیکی و غیرعلمی می نامد و رد می کند.
وظیفه فلسفه سوسیال ـ دموکراسی را غلبه بر ماتریالیسم دیالک تیکی می داند.
کانتیانیسم را به جای ماتریالیسم دیالک تیکی می گذارد.
شعار برنشتاین:
«کانت علیه چاپلوسی»
برنشتاین تئوری های زیرین مارکس را نیز رد می کند:
تئوری ارزش کار
تئوری اضافه ارزش
تز قطب بندی، ذلت و فروپاشی
انقلاب پرولتری
برنشتاین به جای انقلاب، رفرم را پیشنهاد می کند.
به جای آماج، راه را مطلق می کند.
و دموکراسی را بمثابه وسیله و هدف همزمان قلمداد می کند.

·        چهره معروف موضع رویزیونیستی در علم، ادوارد برنشتاین بوده که سال های سال طرفدار سمتگیری نظری و سیاسی مارکسیستی بوده و در گذر از مکتب فابیانیسم انگلیسی به نماینده گرایشات ایده ئولوژیکی نئوکانتیانیستی ـ سوسیالیستی گرویده است.  

69
·        کتاب ادوارد برنشتاین تحت عنوان «شرایط سوسیالیسم. وظیفه سوسیال ـ دموکراسی» که در سال 1899 انتشار می یابد و قبلا در روزنامه «عصر جدید» به صورت سلسله مقالاتی راجع به سوسیال ـ دموکراسی انتشار یافته بود، سوسیال ـ دموکراسی را بر سر دو راهی انشعاب سیاسی و ایده ئولوژیکی قرار می دهد.  
·        این اثر برنشتاین به معانی زیر بوده است:

الف
·        به معنی تسویه حساب با دیالک تیک بوده است.

ب
·        به معنی حمله بر ماتریالیسم بوده است.  

ت
·        به معنی دفاع از حقانیت «موضع ایدئال»  بوده است.

پ
·        به معنی سند گذار سیال رویزیونیسم به رفرمیسم بوده است.

70
·        برنشتاین مدعی جارو کردن «بقایای طرز تفکر اوتوپیکی» و «تقویت عنصر رئالیستی و ایدئالیستی در جنبش سوسیالیستی بوده است.»
·        (ادوارد برنشتاین، «شرایط سوسیالیسم. وظیفه سوسیال ـ دموکراسی»، ص 14)    

الف
·        منظور برنشتاین از واژه «اوتوپیکی»، نظر ماتریالیستی مبنی بر ضرورت تاریخی گذار به سوسیالیسم بوده است.

ب
·      کشفیات مستند آماری ـ امپیریکی و اجتماعی ـ علمی (علوم اجتماعی)  در زمینه توسعه صنعت و تشکیل طبقه متوسط برای برنشتاین چیزی در حد توسعه تدریجی و غیر انقلابی در چارچوب کاپیتالیسم بوده است.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر