پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان شین
میم شین
·
دین (مذهب)
در واقع، به معنی
گرامیداشت، وعده ی مقدس و ستایش است.
1
·
دین و یا مذهب فرمی
از شعور اجتماعی با
خصلت جهان بینانه است.
2
·
خودویژگی دین و یا مذهب، عبارت است از انعکاس
مخدوش و وارونه طبیعت و جامعه در آئینه ضمیر انسان ها.
·
آن سان که منشاء پدیده های طبیعی و اجتماعی در علل و
اهداف ماورای طبیعی و ماورای اجتماعی دانسته می شود.
3
·
پدیده های طبیعی و اجتماعی نیز بمثابه روندها و قوای
ماورای طبیعی و ماورای اجتماعی تصور می شوند.
·
قوای ماورای طبیعی و ماورای اجتماعی ئی که انسان ها
وابسته و سرسپرده آنها قلمداد می شوند و برای جلب رضایت شان، باید به انجام اعمال
معینی (عبادت، اطاعت، قربانی، ستایش، مراسم مذهبی و غیره) بپردازند.
1
علل
معرفتی دین و یا مذهب
·
علل معرفتی دین و یا مذهب، عبارت است از پا فراتر گذاشتن
فکری از سدهای معرفتی که شرایط تولیدی و زندگی در مقابل درک عینی پیوندهای واقعی
طبیعت و بویژه جامعه برپا می دارند.
·
این پا فراتر گذاشتن فکری توسط قوه تخیلی صورت می گیرد که عواطف و احساسات (احساس ترس، عجز، سرسپردگی، وابستگی،
سپاسگزاری و امثالهم) به کار می اندازند.
·
دین و یا مذهب، ضد علم و شناخت علمی است و بلحاظ محتوای جهان بینانه با ایدئالیسم
عینی پیوندی تنگاتنگ دارد.
2
علل
اجتماعی دین و یا مذهب
1
·
علل اولیه اجتماعی تعیین کننده دین و
یا مذهب در سرکوب توده های خلق و در نادانی آنها در جامعه طبقاتی نهفته
است.
2
·
طبقات حاکمه در جوامع طبقاتی، دین و یا مذهب را برای تحکیم
فکری و نهادی حکومت و قدرت خویش و برای فلج کردن فعالیت
انقلابی توده های تحت ستم به خدمت می گیرند.
3
·
جانشینی دین و یا مذهبی بوسیله دین
و یا مذهب دیگر در تاریخ با پیشرفت هائی در فرهنگ مادی و معنوی خلق ها و با
تحولاتی در نظام های اجتماعی پیوند ناگسستنی داشته است.
·
نظام های اجتماعی ئی که جهان
تصورات مذهبی باید خود را با آن دمساز کنند.
4
·
در روندهای
تاریخی معینی، جنبش های اجتماعی و سیاسی
مترقی نیز حامل تصورات مذهبی نوینی بوده اند و
مبارزه جریانات مذهبی بر ضد یکدیگر نیز ـ چه بسا ـ بر بنیان تضادهای اجتماعی و سیاسی صورت گرفته اند.
5
·
این حقایق امور اما در ماهیت دین و یا مذهب بطورکلی تغییری پدید نمی آورند.
6
·
علل دین و یا مذهب تنها پس از امحای استثمار
انسان بوسیله انسان، پس از استقرار جامعه بی طبقه کمونیستی و پس از امحای بقایای جامعه طبقاتی، بطور قطعی از بین خواهند رفت.
7
·
با توسعه نظام اجتماعی کمونیستی و
با اشاعه فراگیر جهان بینی علمی طبقه کارگر،
یعنی ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، دین و
یا مذهب از زندگی جامعه رخت برخواهد بست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر