۱۳۹۴ تیر ۲۲, دوشنبه

تأملی در سؤالات نادر فتوره چی (1)

نادر فتوره چی 
(۱۳۵۶) 
روزنامه ‌نگار، مترجم و نویسنده ایرانی 

تحلیلی از
یدالله سلطانپور  

·        این اولین مطلب از نادر فتوره چی است که تصادفا به دست ما رسیده و قصد تأمل بر روی آن را داریم.
·        ما از وضع ایران و سکنه آن همانقدر خبر داریم که از کره مریخ.
·        تأمل روی این مطلب از نادر فتوره چی، از این نظر  نیز برای ما مفید است.

1
چرا کار و بار «لوس بازی» سکه شده؟


·        منظور از لوس بازی چیست؟

·        شاید در روند این تأمل با محتوای این واژه آشنا شویم و بتوانیم دلیلی بر «سکه گشتن» آن بیندیشیم.

2
چرا همه مثل هم حرف می‌زنند:
«اون اتفاق باحاله» 
«می دونی آدما»
 «ای جانم»
 «ازت راضی ام»
 و ...


·        شاید منظور نادر فتوره چی از لوس بازی همین باشد.
·        «مثل هم حرف زدن همه.»

·        این تکیه کلام ها اما عناصر صوری (فرمال) در تبیین اندیشه اند.
·        یعنی نمی توان آنها را «حرف زدن»  نامید.   
·        البته اگر منظور از حرف زدن تبیین اندیشه و نظر باشد.

·        این تکیه کلام ها اما حاکی از خلأ کله از اندیشه، چنته از سخن و فقدان سنگر اجتماعی روشن اند.


3
چرا همه مثل هم حرف می‌زنند:
«اون اتفاق باحاله» 
«می دونی آدما»
 «ای جانم»
 «ازت راضی ام»
 و ...
·        از نادر فتوره چی چه پنهان که این جور چیزها نه تازگی دارند و نه خاص کشور عه «هورا» هستند.
·        اگر نادر فتوره چی چند فیلم هالی وود دیده باشد و یا مدتی در اروپا و امریکا گشته باشد، متوجه این قضیه می شود:

الف

·        مثالی از فیلم مردی که اندیشه زن ها را می شنید:
·        مرد به دخترش که با دوست دخترش در خانه نشسته می گوید:

·        «حالا که قرار است به جشن جفت یابی بروی، پس بهتر است که خریدی بکنیم.

·        البسه رقص و وسایل آرایش غیره.»



·        دوست دختر دخترش از شنیدن این سخن آرزو می کند که کاش چنین پدری می داشت و می گوید:

·        «آقای ایکس خانه باحالی دارید.»



·        در این جفنگ دختر جوان، اندیشه ای و یا نظری گنجانده نشده است.

·        این به قول هگل، فرمالیسم محض است.

·        پوسته ای توخالی است.



ب

·        اروپائی ها به همدیگر که می رسند، مثلا می گویند:

·        امروز هوا سرد است و یا گرم است.



·        مخاطب اگر خر هم باشد، عاجز از تمیز وضع هوا که نیست.

4
·        این جور چیزهای فرمال و صوری ضمنا حاکی از «خاموشی چراغ های رابطه اند.» (فروغ فرخزاد)
·        حاکی از آتش بس در رزم طبقاتی اند.  
·        حاکی از خلأ کله از اندیشه و چنته از سخن اند.
·        چیزهائی حتی نازل تر از بع بع بره ها هستند.
·        ولی در هر صورت از فاجعه فکری و فرهنگی خبر می دهند.

5
·        یکی از گردانندگان ام تی وی (کانال موسیقی) کتابی نوشته است که در مدت کوتاهی در تیراژ حیرت انگیزی به فروش رفته است.
·        عنوان این کتاب پر خریدار، «جاهای تر اندام» بوده است.
·        از همین عنوان کتاب دختر جوان می توان به محتوای آن پی برد.
·        چنین کتاب هائی حاوی اندیشه که نیستند.
·        به زبان نادر فتوره چی، در این کتاب ها، حرف که زده نمی شود.
·        این جور کتاب ها در حد همین تکیه کلام های صوری و توخالی اند.

·        سؤال ولی این است که چرا بشریت در قرن 21 به چنین روزی افتاده است که می توان آن را «بی همه چیزی فکری و فرهنگی» نامید؟

6
·        اینکه هنوز چیزی نیست.
·        در کشور عه «هورا» میلیون ها شعر و قصه و نکته و جوک و طنز نوشته می شوند که در حد بع بع هم حتی نیستند.
·        99 در صد آنها عاری از خرد و حاوی و حامل خردستیزی آشکارند.
·        نه واژه ها واژه اند و نه جمله ها معنامند.

·        می توان به این نتیجه رسید که بشریت بلحاظ فکری و فرهنگی سقوط کرده است.


7

چرا زنان و دختران ادای نوزادان را در می‌ آورند

·        این کشف نادر فتوره چی را نباید دستکم گرفت.

·        اولا به این دلیل که کشف حقایق تکاندهنده ای از این قبیل، آسان نیست.
·        همه می بینند که میوه ها پایین می افتند.
·        این پدیده ای پیش پا افتاده است.
·        ولی درست به دلیل پیش پا افتادگی آن، کسی به دلیل سقوط میوه ها نمی اندیشد.
·        و گرنه همه نیوتون می شدند.

·        راستی چرا زنان و دختران جهان و نه فقط عیران، ادای نوزادان را در می آورند؟



ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر