فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
شین میم شین
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
شین میم شین
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﻋﺠﯿﺒﯽ اﺳﺖ
ﻣﯿﮕﻦ:
ﻣﯿﮕﻦ:
« ﺍﮔﻪ
ﯾﻪ ﮔﺮﮒ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﻬﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﻨﻪ،
ﺳﺮﯾﻊ
ﻋﺮﯾﺎﻥ ﺷﻮ!
ﺍﻭﻧﻮﻗﺖ، ﻓﻘﻂ ﻣﯿﺎﺩ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺑﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ
ﻭ ﺭﺍﻫﺸﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ ﻭ ﻣﯿﺮﻩ
ﻭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﺵ بوﯼ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺍﺯ ﯾﺎﺩ ﻧﻤﯽ ﺑﺮﻩ،
ﻭ ﺍﮔﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺗﻮﺭﻭ ﺑﺒﯿﻨﻪ،
ﺍﻭﻧﻮﻗﺖ، ﻓﻘﻂ ﻣﯿﺎﺩ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺑﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ
ﻭ ﺭﺍﻫﺸﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ ﻭ ﻣﯿﺮﻩ
ﻭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﺵ بوﯼ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺍﺯ ﯾﺎﺩ ﻧﻤﯽ ﺑﺮﻩ،
ﻭ ﺍﮔﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺗﻮﺭﻭ ﺑﺒﯿﻨﻪ،
ﺍﺯ
ﺑﻮﯼ ﺗﻨﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯿﺎﺭﻩ
ﻭ ﺑﻬﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻪ»
ﻭ ﺑﻬﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻪ»
ﺍﻣﺎ
ﺍﻣﺎﻥ
ﺍﺯ ﺁﺩﻣﯿﺰﺍﺩ
ﻋﺮﯾﺎﻥ
ﻧﺸﺪﻩ،
ﺗﻮﺭﺍ
ﭼﻨﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﺭﺩ،
ﮐﻪ
ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﺕ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﺖ ﻧﺸﻮﺩ.
ﻓﺮﻭﻍ
ﻓﺮﺧﺰﺍﺩ
·
تأمل روی این سخن فروغ هم برای آشنائی
با جهان بینی او می تواند مفید باشد و هم برای کشف صحت و سقم نظر او.
·
فروغ در این سخن، قصد انتقاد از جامعه
و همنوع را دارد.
1
ﺣﮑﺎﯾﺖ
ﻋﺠﯿﺒﯽ اﺳﺖ.
·
او احتمالا ـ به تجربه ـ به این
نتیجه رسیده که انسان درنده تر از هر دددرنده ای است و برای اثبات این نظر حکایتی
را نقل می کند:
2
ﻣﯿﮕﻦ:
« ﺍﮔﻪ
ﯾﻪ ﮔﺮﮒ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﻬﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﻨﻪ،
ﺳﺮﯾﻊ
ﻋﺮﯾﺎﻥ ﺷﻮ!
ﺍﻭﻧﻮﻗﺖ، ﻓﻘﻂ ﻣﯿﺎﺩ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺑﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ
ﻭ ﺭﺍﻫﺸﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ ﻭ ﻣﯿﺮﻩ
ﻭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﺵ بوﯼ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺍﺯ ﯾﺎﺩ ﻧﻤﯽ ﺑﺮﻩ
ﻭ ﺍﮔﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺗﻮﺭﻭ ﺑﺒﯿﻨﻪ،
ﺍﻭﻧﻮﻗﺖ، ﻓﻘﻂ ﻣﯿﺎﺩ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺑﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ
ﻭ ﺭﺍﻫﺸﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ ﻭ ﻣﯿﺮﻩ
ﻭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﺵ بوﯼ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺍﺯ ﯾﺎﺩ ﻧﻤﯽ ﺑﺮﻩ
ﻭ ﺍﮔﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺗﻮﺭﻭ ﺑﺒﯿﻨﻪ،
ﺍﺯ
ﺑﻮﯼ ﺗﻨﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯿﺎﺭﻩ
ﻭ ﺑﻬﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻪ»
ﻭ ﺑﻬﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻪ»
·
جک لندن هم قصه هائی راجع به گرگ
دارد.
·
اکثر آنها حتی به شکل فیلم عرضه
شده اند.
·
در خیلی از این فیلم ها اما قبل از
نشان دادن شان، هشدار داده می شود که محتوای این فیلم جفنگ است تا امر به بیننده
فیلم مشتبه نشود و به خطر نیفتد.
·
چون انسان و جامعه علیرغم داشتن
منشاء طبیعی، هویتی و ماهیتی دیگر دارد و با طبیعت یکسان نیست.
·
رابطه جامعه با طبیعت (انسان با
جانور) رابطه ای دیالک تیکی است.
·
یعنی رابطه ای مبتنی بر وحدت و
تضاد است.
3
·
گرگ نیای طبیعی انسان است.
·
انسان ولی در روند کار و ببرکت
کار، از طبیعت گسسته است و انسان شده است.
·
موجود طبیعی (جانور) سابق به
موجودی اجتماعی ارتقا یافته است.
·
جامعه طبیعت دوم است.
·
جامعه هم طبیعت است و هم نیست.
·
انسان هم جولانگاه دیالک تیک طبیعت
اول و طبیعت دوم است.
·
جولانگاه دیالک تیک غریزه و عقل
است.
·
معیار درجه ی انسانیت انسان، عقل
او ست.
·
عقل قوه ای است که پا فراتر نهادن
از حد و مرز طبیعی را امکان پذیر می سازد.
4
·
معلوم نیست که این حکایت از کدام
شیر حلال خورده ای است.
·
در آزمایشات عملی در رابطه با
همبود گرگ ها و همزیستی با گرگ ها، یعنی پذیرفته شدن انسانی به عنوان گرگ از سوی
گرگ ها که چه بسا به صورت کتاب و فیلم هم منتشر شده اند، حرفی از لخت شدن در بین
نیست.
·
بوی تن اما چیست که بزعم فروغ ضامن
امنیتی میان گرگ و انسان تلقی می شود؟
5
·
بو در عالم جانوران و بخشا هنوز هم
در عالم انسان ها، معیار معرفتی مثبت و منفی این و آن است.
·
جانوران با بو (ادرار و دیگر
ترشحات ارگانیکی) هم حریم خویش را نشانه گذاری می کنند و هم با انواع مختلف
جانوران به مبادله اطلاعی می پردازند.
6
·
گرگ و سگ به نوع واحدی تعلق دارند
و حس بویایی فوق العاده قوی و تیز دارند.
·
به همین دلیل از همین لیاقت معرفتی
سگ برای ردجوئی از اشیاء (مثلا تریاک)، جانوران
(مثلا نوع معینی از قورباغه ها) و انسان ها
استفاده می شود.
·
هر بو در واقع حاکی از وجود مولکول
های مادی معینی است.
7
·
سگ هم به بوی صاحبش وابسته می شود.
·
درست به همان سان که کسی به مواد
مخدره معتاد می شود.
·
سگ می تواند با پیگیری مولکول های
بویناک صاحبش، حتی از فاصله چندین کیلومتری، او را پیدا کند.
8
ﻣﯿﮕﻦ:
« ﺍﮔﻪ
ﯾﻪ ﮔﺮﮒ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﻬﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﻨﻪ،
ﺳﺮﯾﻊ
ﻋﺮﯾﺎﻥ ﺷﻮ!
ﺍﻭﻧﻮﻗﺖ، ﻓﻘﻂ ﻣﯿﺎﺩ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺑﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ
ﻭ ﺭﺍﻫﺸﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ ﻭ ﻣﯿﺮﻩ
ﻭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﺵ بوﯼ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺍﺯ ﯾﺎﺩ ﻧﻤﯽ ﺑﺮﻩ،
ﻭ ﺍﮔﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺗﻮﺭﻭ ﺑﺒﯿﻨﻪ،
ﺍﻭﻧﻮﻗﺖ، ﻓﻘﻂ ﻣﯿﺎﺩ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺑﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ
ﻭ ﺭﺍﻫﺸﻮ ﻣﯿﮑﺸﻪ ﻭ ﻣﯿﺮﻩ
ﻭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﺵ بوﯼ ﺗﻨﺖ ﺭﻭ ﺍﺯ ﯾﺎﺩ ﻧﻤﯽ ﺑﺮﻩ،
ﻭ ﺍﮔﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺗﻮﺭﻭ ﺑﺒﯿﻨﻪ،
ﺍﺯ
ﺑﻮﯼ ﺗﻨﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯿﺎﺭﻩ
ﻭ ﺑﻬﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻪ»
ﻭ ﺑﻬﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻪ»
·
فروغ و یا مؤلف حکایت عجیب، اما از
بوی تن انسان ها سپر امنیتی سرهم بندی می کنند.
·
نتیجه این می شود که گرگ هر کس را
بو کند، از سر تا پا اسیر عشق او می شود.
·
بنا بر این تئوری فروغ دلیل کشتار
بی دلیل صدها گوسفند در چند ساعت از سوی گرگ ها، محجب بودن گوسفند است.
·
اگر گوسفند پشم نداشته باشد، گرگ
بو پرست می آید، بو می کند، تا آخر عمر سرسپرده اش می شود و هرگز فکر حمله به آن را
به خاطرش خطور نمی دهد.
9
ﻣﯿﮕﻦ:
« ﺍﮔﻪ
ﯾﻪ ﮔﺮﮒ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﻬﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﻨﻪ،
ﺳﺮﯾﻊ
ﻋﺮﯾﺎﻥ ﺷﻮ!
·
اشکال منطقی ـ تجربی این حکایت
عجیب فروغ ـ قبل از همه ـ در فریضه «عریان شدن سریع» است.
·
مؤلف حکایت عجیب و فروغ خیال می
کنند که محجب بودن زن و یا مرد ضمنا مانع انتشار مولکول های بویناک از تنش می شود.
·
وای اگر سطل ننه ات طلب ها از
این تئوری فروغ با خبر شوند.
·
آنگاه چه شعارهای مصور در زمینه ی معایب و مضرات حجاب در فیس بوک خراب سرهم بندی نمی کنند و چه مجسمه ها از گرگ ها در جلوی قصر شاهان نیم وجبی برپا
نمی دارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر