۱۳۹۴ خرداد ۲۹, جمعه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (110)

جمعبندی از
مسعود بهبودی

حسرت به ماضی، نشانه چیست؟

1
حسرت به ماضی
در هر صورت
حاکی از
ناخشنودی حسرتکش
 از
مضارع و یا مستقبل
است.
از امروز  یا فردا ست.

2
این ناخشنودی می تواند
به
دلایل عینی (اوبژکتیو)
و یا
ذهنی (سوبژکتیو)
و یا
عینی ـ ذهنی
(اوبژکتیو ـ سوبژکتیو) 
 باشد.

3
اگر حسرتکش، از طبقات اجتماعی مفتخور و انگل باشد
دلیل حسرتش
«بی فردائی»
او ست.

4
بی فردائی
یعنی
نداشتن دورنمای تاریخی

5
بی فردائی
یعنی
نداشتن ایدئال فرماسیونی ـ اجتماعی ـ اقتصادی بهتر

6
حسرت به ماضی
می تواند در فرم  فوندامنتالیسم
بنیادگرایی
(رجعت به ریشه و اصل) 
بروز  کند:

7
فوندامنتالیسم های مختلف
به
ماضی از دست رفته و دور از دسترس
حسرت می خورند
و
سودای احیای آرزوئی
ولی
محال آن را
در سر می پرورند.


8

فوندامنتالیسم ناسیونال ـ سوسیالیستی
(فوندامنتالیسم فاشیستی)  
فوندامنتالیسم یهودی
فوندامنتالیسم سطل ننه ات طلبیستی
فوندامنتالیسم اسلامی

هر کدام حسرت ماضی بر باد رفته ی چند هزار ساله ای را می خورند
و
برای دستیابی به این آرزو و رؤیای محال
از جامعه و جهان،

 جهنمی می سازند.

9
حسرت به ماضی
اما
می تواند
علت سوبژکتیو
مثلا
علت معرفتی و نظری
 داشته باشد.

یعنی
به سبب فقر فلسفی باشد.
نتیجه نادانی باشد.
نتیجه بی خبری از 

قوانین و قانونمندی های عینی هستی اجتماعی 
باشد.

10
مولدین و زحمتکشان یدی و فکری
هرگز حسرت ماضی بر باد رفته خود را نمی خورند.


11
چون 
ماضی پرولتاریا
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی فئودالی است
یعنی دوره ای است که پرولتاریا رعیت وابسته به زمین بود.
چیزی در حد گاو و گاو آهن بود.

12
ماضی ماضی تر پرولتاریا
دوره برده داری است.
یعنی دوره ای است 

که پرولتاریا 
برده گرفتار در غل و زنجیر 
بوده است.
چیز واره بوده است.
قابل خرید و فروش بوده است.


13
به همین دلیل
پرولتاریا فقط می تواند به فردا بیندیشد
و
 پی ریزی فردای بهتر را طرحریزی کند.

14
فردای پرولتاریا
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سوسیالیستی ـ کمونیستی است.
فردای پرولتاریا
جامعه برابران ـ خواهران ـ برادران 

است.
جامعه مبتنی بر همبستگی است.
همبود مبتنی بر فرمانفرمائی مهر است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر