۱۳۹۴ خرداد ۲۲, جمعه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (102)

علی شافعی
تمام تاریخ
عبارت است از جنگ سربازانی که
همدیگر را نمی شناسند
و با هم می جنگند
برای دو نفر
که همدیگر را می شناسند
و نمی جنگند.
 

جمعبندی از 
مسعود بهبودی
 
میم

این نقطه نظر
ـ اگرچه حاوی ذراتی از حقیقت عینی است ـ
ولی دقیق نیست:

1
اولا تمامی تاریخ جامعه بشری
از این قرار نبوده است.

2
بشریت دهها هزار سال
در کمون آغازین
در صلح و صفا بسر برده است.
 
فاز آخرا ین کمون
ـ به قول مورگان، باستان شناس امریکائی ـ 
20 تا 30 هزار سال 
طول کشیده است.

3
مورگان 
 در اثر عظیم خود 
آثار هنری و معیشتی
این دوره آخر را بررسی کرده است.

4
جنگ انسان ها بر ضد یکدیگر
پس از تجزیه و تلاشی کمون آغازین
و پس از تشکیل جامعه طبقاتی
شروع شده است.

5
یعنی پدیده ای تاریخی است.

6
یعنی در پله توسعه اجتماعی معینی پدید آمده
و در پله توسعه اجتماعی معینی از بین خواهد رفت.


7
مبارزه جاری میان انسان ها
نه فقط در فرم نظامی (جنگ)
بلکه
عمدتا در
 سه  فرم زیر
 جریان داشته، دارد و خواهد داشت: 

الف
در فرم اقتصادی

ب
در فرم ایده ئولوژیکی
(مذهبی و فکری و نظری و غیره) 

ت
در فرم سیاسی


8
جنگ میان انسان ها
چه بسا جنگ سرد بوده است.
جنگ بی آتش و شعله و دود و خون
بوده است.

9
ضمنا نه جنگ انسان های انتزاعی
سربازهای صفحه شطرنج زندگی
بلکه مبارزه طبقاتی بوده است.

مبارزه میان 
طبقات اجتماعی متخاصم
بوده است. 

الف
جنگ سرد و گرم و داغ
برده با برده دار بوده است.

ب
رعیت با اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی بوده است.

ت
پرولتاریا با بورژوازی بوده است.


10
این بدان معنی است
که دو طرف جبهه نبرد طبقاتی
همدیگر را شناخته اند.
خیلی هم خوب شناخته اند.
یعنی ماهیت طبقاتی یکدیگر را شناخته اند.

11

جوانشیر 
در میراث خود، تحت عنوان
«حماسه داد»
گزارش می دهد که سلطان محمود
توده های دهقانی را که در مقابل خوانین مهاجم بیگانه
مقاومت به خرج داده بودند، 
توبیخ و تنبیه می کند.

12
بنظر طبقه حاکمه
ـ سلطان محمود ـ 
توده های مولد و زحمتکش
حتی حق دفاع از دار و ندار مادی و انسانی خود را ندارند.

13
به عبارت دیگر
جنگ، کسب و کار طبقه حاکمه ی متعلق به 
اقوام و وطوایف و ملل مختلف است
و نه توده های مولد و زحمتکش

14

علی شافعی
تمام تاریخ
عبارت است از جنگ سربازانی که
همدیگر را نمی شناسند
و با هم می جنگند
برای دو نفر
که همدیگر را می شناسند
و نمی جنگند.


آنچه در این سخن علی شافعی تبیین می یابد،
مربوط به عصر جدید است
و نه تمام تاریخ جامعه بشری.

15
در فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری
برای اولین بار در تاریخ جامعه طبقاتی 
به دستگاه عریض و طویل دولتی
(قوای سه گانه، مقننه، قضائیه، مجریه) 
البسه عرفانی 
پوشانده می شود
و حافظ منافع همه آحاد و افراد ملت
جا زده می شود.

16
اگر در فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی برده داری و فئودالی
جوانان و مردان اشرافیت بنده دار و فئودال
ستون فقرات نیروی مسلح را تشکیل می دادند،
در فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری
فرزندان توده های مولد و زحمتکش هم
در هیئت سرباز و درجه دار پایین رتبه
به ارتش اضافه می شوند.

17
هسته حقیقی نظر علی شافعی  
هم همین جا ست:
فرزندان توده های مولد و زحمتکش از ملل مختلف
بر ضد یکدیگر می جنگند
یعنی
بلحاظ تعلقات طبقاتی
به خودستیزی مبادرت می ورزند.
به جنگ درونطبقاتی
مبادرت می ورزند.

18
به قول علی شافعی
همدیگر را
ـ ماهیت طبقاتی یکدیگر ـ
نمی شناسند.

 بلشویک ها  
در جنگ جهانی اول
از این حقیقت امر
در جبهه جنگ
حتی
پرده برمی داشتند
و اسرای ملل دیگر را
ارشاد طبقاتی و رها می کردند.
 
 مراجعه کنید به  اثر 
میخائیل شولوخف
تحت عنوان
«دن آرام»


19
اکنون درد بزرگ بشریت همین است.
عوضی گرفتن شعور طبقه حاکمه 
(شعور طبقاتی دشمن طبقاتی خویش)
با شعور طبقاتی خویش.

20
در نتیجه،
عوضی گرفتن منافع طبقاتی طبقه حاکمه
با منافع طبقاتی خویش

21
جنگیدن و جان دادن در راه منافع دشمن طبقاتی خویش
با توهم دفاع از منافع طبقاتی خویش
جنگ جانانه به نفع دشمن جان و نان و انسان و جهان.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر