پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان شین میم شین
بخش پنجم
ماتریالیسم، تاریختئوری و جنبش کارگری در قرن ۱۹
ادامه
۵۷
· فویرباخ موضوعات و مسئله گذاری های اصلی را در
اختیار مارکس قرار می دهد.
· موضوعات و مسئله گذاری هائی که مارکس بلحاظ
تاریخی مطرح می سازد:
· تعیین هویت تاریخی و اجتماعی «انسان» (که در
فلسفه فویرباخ هنوز موجود نوعی انتزاعی بوده است) توسط مارکس به اشکال زیر صورت می
گیرد:
الف
· انسان به مثابه فرد بلحاظ تاریخی کارگر
ب
· انسان به مثابه مولد که موجد طبقات اجتماعی
است.
ت
· انسان به مثابه سوبژکت توسعه در هر سطح تاریخی
معینی از آنسامبل مناسبات اجتماعی
۵۸
· اندکی بعد وقتی که فریدریش انگلس به مثابه منتقد
فلسفه واپسین شلینگ و با اشاره به طبیعتفلسفه آغازین شلینگ و در پیوند با کوویه ـ
عالم علوم طبیعی ـ مسئله ماتریالیسم را در سال ۱۸۴۴ مورد بررسی قرار می دهد، مارکس
به بررسی موضوع «مادی» آغاز کرده است.
۵۹
· این با چرخش ضد گمانورزی به واقعیت عینی انطباق
دارد.
· اینجا «ماده» و «مادی» در وهله اول نه مفاهیم
مربوط به تئوری شناخت، بلکه طرح های مخالف با ایدئالیسم اند.
۶۰
· «مادی» اینجا مترادف است با «واقعی»
· «مادی» حاکی از چیزهای بلحاظ تجربی ادراک پذیر و
مؤثر است.
· «مادی» اینجا بر خلاف چیزهای صرفا اندیشیده شده
است.
۶۱
· اکنون به دلایل عملی، «ماده» به مثابه تجرید
فلسفی به حاشیه رانده می شود و ماتریالیسم هیئت هومانیسم به خود می گیرد.
۶۲
· آماجگذاری های عملی در ایام مهاجرت مارکس به
پاریس (۱۸۴۴) با اشتغال مارکس با ماتریالیسم و بعد ایدئالیسم در پیوند تنگاتنگ با
مطالعه اقتصاد کلاسیک بورژوائی سازمان می یابند.
۶۳
· «رساله های اقتصادی ـ فلسفی» (۱۸۴۴) برای مارکس
در وهله اول بازتاب خصلت اجتماعی کردوکار علمی اند.
· ایده ی «فرم سیاسی رهایش کارگران» اند.
· پروفیل نوین ماتریالیسم به مثابه رئالیسم اجتماعی
ـ نظری، یعنی به مثابه ماتریالیسم عملی اند:
· «برای نفی اندیشه مالکیت خصوصی، کمونیسم اندیشیده
شده کفایت می کند.
· ولی برای نفی مالکیت خصوصی واقعی، عمل (اکسیون)
کمونیستی واقعی ضرورت دارد.»
۶۴
· اکنون هیئت تئوری ماتریالیستی نوین چشمگیر به شرح
زیر است:
· «حسیت (با نظر به فویرباخ) باید پایه ی همه علوم
باشد.»
· مارکس ـ بی اعتنا به اشارات فویرباخ ـ به حسیت وسعت بیشتری می بخشد و آن را از حد بعد
معرفتی صرف فراتر می برد و «در هیئت دوگانه ای نوسازی اش می کند:
· هم در هیئت شعور حسی
· و هم در هیئت حوایج محسوس.»
۶۵
· مارکس در سال ۱۸۴۴ بسان فویرباخ، رابطه میان
فلسفه و علوم طبیعی را برقرار می سازد.
· ولی با ارائه بعد توسعه اجتماعی، بدان وسعت
بمراتب بیشتری می بخشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر