پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان شین میم شین
بخش پنجم
ماتریالیسم، تاریختئوری و جنبش کارگری در قرن ۱۹
ادامه
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان شین میم شین
بخش پنجم
ماتریالیسم، تاریختئوری و جنبش کارگری در قرن ۱۹
ادامه
۴۳
· حتی در اثر مارکس که در اواسط سال ۱۸۴۳ تحت عنوان
«نقد حقوق دولتی هگل» نوشته، می توان شاهد سمت و سوی انتقاد نوین و طرح نوین مارکس
و انگلس بود:
الف
· واقعیت در قاموس هگل، «نه به مثابه خود واقعیت،
بلکه به مثابه واقعیت دیگری نمودار می گردد.»
ب
· تجربه معمولی نه حاوی روح خاص خویش، بلکه حاوی
روح بیگانه ای به مثابه قانون است.
ت
· ایده واقعی اما بر خلاف آن، نه واقعیتی توسعه
یافته از خود آن، بلکه حاوی تجربه معمولی برای هستی است.»
۴۴
· آنچه که مارکس به نقد می کشد، عبارت است از
وارونه سازی ایدئالیستی، اونتولوژیکی ـ منطقی سوبژکت تاریخی و تجربی:
الف
· «سوبژکت در اینجا، عبارت است از ضرورت در
ایدئالیته»
ب
· اینجا، «مقولات منطقی ـ انتزاعی به سوبژکت هائی
تبدیل می شوند.»
۴۵
· تصادفی نیست که مارکس و هگل توسعه یافته ترین
موضع فکری بورژوائی را بهانه نقد قرار می دهند.
· سمت و سو نما اما این نکته است که در این زمان، برای
موضع فکری هگل، آلترناتیو و بدیل بورژوائی وجود داشته است و آن عبارت از فلسفه
لودویگ فویرباخ بوده است.
الف
· لودویگ فویرباخ از زمان انتشار تاریخ فلسفه نوین
توسط فرانسیس بیکن و اسپینوزا با مسئله ماتریالیسم سر و کله زده است.
ب
· در سال های بعد از ۱۸۳۷ مسئله ماده در کانون توجه
لودویگ فویرباخ در تبیین، توسعه و نقد فلسفه لایب نیتس قرار داشته است.
ت
· برای لودویگ فویرباخ اما هم ماتریالیسم و هم
ایدئالیسم (اسپیریتوئالیسم و یا روحگرائی) بلحاظ تاریخی، درک کهنه ای محسوب می
شوند.
پ
· لودویگ فویرباخ فلسفه خود را آگاهانه هم از
ماتریالیسم و هم از ایدئالیسم متمایز می سازد و ناتورالیسم و یا هومانیسم می نامد:
· «با نظر به عقب، ماتریالیست ها را من کاملا تأیید
می کنم.
· ولی با نظر به جلو، رد می کنم.»
۴۶
لامتری
· لودویگ فویرباخ در جمعبندی خود در اواسط سال های
۶۰ قرن نوزدهم از اسپیریتوئالیسم (ایدئالیسم) و ماتریالیسم، بویژه در رابطه با
آزادی اراده، بخش ماتریالیسم آلمان از «سیستم طبیعت» (اثر هولباخ) و یا حتی آثار
لامتری را «باطل» اعلام می دارد و دور می اندازد.
· لودویگ فویرباخ می نویسد:
· «ماتریالیسم آلمان، با رفرماسیون شروع شده است و
منشاء مذهبی دارد.»
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر