پروفسور
دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
·
مجموعه فلسفه یونان تفکر را نه بمثابه کردوکار خلاق و
موجد محتوا، بلکه بمعنی جستجوی مفاهیم از قبل موجود تلقی می کند.
1
·
این وضع بالاخره در فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان توسط کانت و هگل تغییر می یابد.
2
رنه دکارت (1596 ـ 1650)
فیلسوف، ریاضی
دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم
مدرن عصر جدید آغازین
تفکر
راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.
·
تدارک این کار سترگ توسط دکارت
و پیروان او دیده شده بود.
3
·
دکارت راسیونالیسم مدرن را بر مبنای ریاضی علوم طبیعی تشکیل
یافته توسط گالیله بنیان گذاشت.
4
·
گالیله پدیده های طبیعی را با روش تحلیلی خود به ساده ترین
عناصر ریاضی تجزیه کرد و با روش ترکیبی خویش
دو باره بهم پیوند داد تا نشان دهد که ریاضیات قادر به توضیح و نمایش کامل آنها
ست.
5
·
بدین طریق تئوری ریاضی، عنصر عقلی (راسیونال) را به همراه
آورد که بوسیله آن تشکیل و تغییر فرم راسیونالیستی عالم ادراک حسی امکان پذیر
گردید.
6
·
راسیونالیسم قرن هفدهم حقیقت را در عناصر منطقی ـ ریاضی
فاقد کیفیت و مطلقا کمی ریاضیات و علم طبیعی مکانیک می یابد.
7
·
دکارت رؤیای یک ریاضیات یونیورسال (فراگیر کلی) را در سر دارد
که شامل حال کل دانش بشری باشد.
8
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ،
سیاستمدار،
کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
·
لایب نیتس نیز به همان سان رؤیای یک علم یونیورسال و زبان
یونیورسال را در سر می پرورد و آخرین واحدهای آن را طبیعت ریاضی می نامد.
9
·
همانطور که گالیله
عناصر ریاضی را بمثابه آجرهای اولیه عقلی حوادث واقعی کشف کرده بود، به همان سان نیز
دکارت حقایق بنیادین (ساده)، مطمئن و مبرهن شعور
را بمثابه عواملی قلمداد می کند که جهان ادراکی را تعقلی می کنند و خلاقانه تحول
می بخشند.
10
·
چون دکارت اطمینان بی خلل و بی واسطه ای را در اختیار
ندارد، از تردید و انکار ریشه ای در کلیه حقایق و نظرات حسی آغاز می کند و از این
طریق به نخستین و بنیادی ترین حقیقت، یعنی اطمینان به وجود شعور دست می یابد:
·
دکارت به این دست می یابد که من می اندیشم و موجودی آگاه
هستم، چیزی که برای من غیرقابل انکار است:
·
من می اندیشم، پس من هستم.
11
·
بدین طریق خصلت اشراق بی واسطه، یعنی وضوح بمثابه علامت
شناخت حقیقت قلمداد می شود.
·
هرآنچه که همانند خودآگاهی واضح و روشن باشد، حقیقت
دارد:
الف
·
بنظر دکارت روشن هر آن
چیزی است که از طریق الهام به ذهن می آید.
ب
·
واضح هر آن چیزی است که بخودی خود روشن است و دقیقا
تعیین شده است.
12
·
دکارت تصوراتی از این قبیل را «ایده های مادرزاد» می نامد.
13
مارکوس تولیوس سیسرو (106 ـ 43 ق. م.)
سیاستمدار، وکیل، نویسنده، فیلسوف و سخنران معروف روم
از متفکران بزرگ آنتیک روم
منتقل کننده فلسفه یونان به روم
مؤلف آثار بیشمار
آثار او به مثابه سرمشق برای لاتینیته «طلائی» تلقی می
شوند.
سیسرونیانیسم
·
مفهوم «ایده های مادرزاد» را سیسرو بنیانگذاری می کند.
14
·
این مفهوم در آثار دکارت بندرت حاوی محتوای پسیکولوژیکی (روانشناسی)
است و بیشتر حاوی محتوای معرفتی ـ نظری وضوح بی واسطه و مستقل از عرصه ادراک است.
15
·
دکارت برای تأکید بر استقلال تفکر، بدان در جوار ماده اعتبار
یک جوهر معنوی را اعطا می کند.
16
·
«ایده مادرزاد» به سبب نشئت گرفتن از نفی هر ادراک منفعل حاوی
طبیعت فعال است.
17
·
این ترکیب فلسفی، مفهوم فکری کارتزیانی آموزش بعدی راجع
به کردوکار خلاق و ایده ساز تفکر را در بطن خود دارد.
18
·
دکارت اما واقعیت (واقعی بودن) ماده را قبول دارد و لذا باید ادراک حسی را نیز
بمثابه برداشت منفعل از محتوا های موجود، بمثابه منابع حقیقت بپذیرد.
19
·
اما او هم مانند دموکریت
برای ادراک (حسی) فقط برای مناسبات کمی مثلا بزرگی، وضع، هیئت و حرکت، یعنی خواص
اولیه اجسام (بنا بر تفاوت گذاری های جان لاک) ارزش حقیقت قائل می شود و ادراک خواص حسی کیفی و ثانویه
(مثلا رنگ، درجه حرارت، بو، مزه و صدا) را ناروشن و مبهم قلمداد می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر