پروفسور
دکتر الفرد کوزینگ
برگردان شین
میم شین
2
حقیقت
در فلسفه توماس فون اکوین
تومیسم
توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی
متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
·
نظریه ارسطو تأثیر مهمی
بر توسعه بعدی تئوری شناخت، باقی گذاشته و
اغلب ـ مثلا توسط توماس فون اکوین ـ با نظریات
ایدئالیستی آمیخته شده است.
1
·
تومیسم حقیقت را انطباق فهم با چیزها می داند.
2
·
اما این چیزها دارای یک «حقیقت
اونتولوژیکی اند، زیرا آنها با ایده های فهم الهی انطباق دارند و درست به
همین دلیل است که فهم انسانی به برکت سهیم بودن درفهم الهی، قادر به شناخت آنها
ست.
3
·
خدا اولین و عالی ترین حقیقت است.
4
·
خدا منشاء همه حقایق است.»
·
(سوما تئولوتیکا، 16)
3
حقیقت
در فلسفه بورژوائی واپسین
·
فلسفه بورژوائی واپسین حاوی سه گرایش زیر راجع به حقیقت
است:
1
·
نظریه تومیسم تحت نام رئالیسم نئوتومیستی
2
·
گرایش به سوبژکتیویزاسیون (سوبژکتیو کردن) حقیقت
3
·
گرایش به تبدیل حقیقت به چیزهای ایدئال شیئیت یافته
·
مراجعه کنید به رئالیسم، تومیسم، نئوتومیسم در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
4
·
در هر دو مورد یاد شده، اساس و پایه نظریه ارسطوئی حقیقت دور انداخته می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر