۱۳۹۳ دی ۱۸, پنجشنبه

حقوق طبیعی (1)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر
استاد دانشگاه فیلیپ ماربورگ آلمان
متخصص فلسفه آنتیک (جهان باستان کلاسیک)، عصر جدید آغازین، 
روشنگری، 
متافیزیک، 
فلسفه مذهب، 
فلسفه عملی، 
تاریخ مفاهیم 
آثار:
نیهلیسم اخلاقی
منشائات آته ئیسم

وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین

·        حقوق طبیعی مفهوم اساسی آموزش های اخلاقی، تئوری های دولت و یا تئوری های حقوقی است که بر مبنای نظام وجود طبیعی و یا الهی و یا بر مبنای خصایص طبیعی انسانی، هنجارهای تکلیفی لازم را برای همزیستی انسان ها، رفتار اخلاقی آنها و برای تحول نظام سیاسی و حقوقی جامعه بوجود می آورند.

1
·        در ازمنه ی قدیم، نظام وجود طبیعی انسان ها بمثابه بنیان و معیار قوانین اخلاقی و سیاسی تلقی می شد.

الف
·        بدین طریق تبعیت از طبیعت و مرجع تقلید قرار دادن آن به درجه معیار اساسی ارتقا داده می شد.

ب
·         آنگاه هر قانون اخلاقی و هر نظام سیاسی ـ حقوقی که با نظام طبیعی و یا با نظام الهی و عقلی مقرر شده برای انسان و جامعه انطباق نداشت، بمثابه دست پخت خودسرانه انسانی، بمثابه مظهر زوال و فساد وضع طبیعی بی عیب و نقص آغازین و یا نتیجه مکافات اعمال پلید انسان ها تلقی می شد.

I
پیدایش مفهوم حقوق عقلی و یا حقوق فلسفی

·        در قرن هفدهم، با حقوق طبیعی دنیوی مبارزه انتقادی بر ضد این مفهوم غیرتاریخی ـ هنجاری از طبیعت و استنتاجات و مطالبات مستخرجه از آن آغاز شد.

1
·        آنگاه هر آنچه که طبیعت مقرر داشته، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و تابع کردوکار روحی خلاق انسانی اعلام شد.
·        بدین طریق، پیشرفت خرد ـ بمثابه عامل تعیین کننده ـ عمده گردید.

2
·        نظام طبیعی، دیگر نه بمثابه معیار مقرر شده از قبل، بلکه بمثابه نظام آغازین بدوی مبتنی بر زور جسمانی و نادانی ارزیابی شد که باید از میان برداشته شود و بوسیله نظام معقول منطبق با خصایص طبیعی انسانی جایگزین گردد.

3
·        بدین طریق جای مفهوم حقوق طبیعی را مفهوم حقوق عقلی و یا حقوق فلسفی  گرفت.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر