۱۳۹۳ آذر ۲۹, شنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (48)


جمعبندی از
مسعود بهبودی

1
بهر نجات از درد سرم قرص می خورم
حریف

واژه های 
«سردرد» و «درد سر»
اگرچه بلحاظ فرم فرق چندانی با هم ندارند
ولی بلحاظ معنا و محتوا
تفاوت عظیمی با هم دارند.

ضمنا 
سردرد و هر درد
بلحاظ پزشکی
اخطاری است.

به جای تسکین سردرد و هر درد با مسکن
باید به علت اصلی سردرد و هر درد پی برد
و برطرفش کرد.

گاهی دلیل سردرد خستگی و یا کمبود مواد قندی است
حبه ای قند و یا چرتی نیم بند
چه بسا موثرتر است.

2

در خوردن نخود باید احتیاط کرد.
چون نخود خیلی ثقیل الهضم است.

بهتر است که نخود نخست «جزغاله» شود و بعد خورده شود  
شاید در این صورت 
پیوندهای پپتیدی حبل المتینی 
 تخریب شوند.  

3
ویرایش اشعار و افکار
دلایل مختلف و متعددی دارد.
یکی از دلایل آن اغلاط تایپی است.
یکی دیگر به نیت به نویسی و تفهیم بهتر مطلب است.

4

فیلم های مستند از طبیعت کار عکاسان و فیلمبرداران و علما و محققین است
و ربطی به مسابقه ندارد.
ضمنا کاری زمانگیر و کمرشکن است

فلاسفه و علمای رشته های مختلف علمی
مثلا برای بررسی 
مناسبات رایج در کمون اولیه
سال های متمادی در جنگل های اندونزی و غیره
بسان بومیان زندگی می کنند و فیلم برداری می کنند.

5
بی اعتنا به هدف
هر کاری سخت و انرژی زا و طاقت فرسا ست.

مسئله حیرت انگیز این است که 
مشقات مصروفه فراموش می شود
حتی از جانب خود عکاس
در این مثال
اما چرا؟

دلیل این نسیان و هیچ انگاری مشقت خود و بویژه همنوع چیست؟

دیالک تیک دشوار و آسان
برای کشف دلیل نسیان مشقات زندگی
تا حدودی مدد رسان است.
ولی فقط تا حدودی.

زحماتی که برای ـ مثلا ـ  تربیت فرزند صورت می گیرد
هم از سوی والدین و هم از سوی فرزند
به آسانی خوردن آب فراموش می شود.
زحمات توده های مولد و زحمتکش هم به همین سان
اما چرا؟

6
  مفاهیم  راز و سر و محرم راز و محرم اسرار،
رایج ترین مفاهیم در آثار شعرای فئودالی اند و
عالم الغیب و اسرار غیبی و امثالهم
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی این مفاهیم زمینی ـ درباری اند.
  همانطور که سلطان با جواسیس و چشم و گوشش
 به اسرار درباریان و خوانین و سلاطین همجوار پی می برد،
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی آنها، یعنی (خدا) نیز
به کمک ملائکه و اجنه و علم غیبش،
 به اسرار نهان کل بشریت و خود اجنه و ملائکه وقوف پیدا می کند.

7

به کروبی ذوالفقارکش
لطفا بگویید که
دین زرتشت از ادیان ناتورالیستی بوده
و نه از ادیان ابراهیمی.
 
از کروب و کوسه و کاسه چه پنهان
که قصه طرد ابلیس
به دلیل منشاء آتشینش
در قرآن کریم 
حمله ایده ئولوژیکی ـ تئولوژیکی مستور و غیرمستقیمی
بر آیین زرتشت بوده
که آتش را گرامی می دارد

8
مفاهیم «پرده»، «پشت پرده»، «پرده دار»  
در جهان بینی ایراسیونالیستی حافظ توسعه وسیع می یابند و
از مقولات اصلی تئوری شناخت او به حساب می آیند.
 همه این مفاهیم رنگ و بوی فئودالی ـ درباری دارند.

صداقت، تنها زمانی می تواند واقعیت پیدا کند، که
خصومت طبقاتی میان انسان ها از بین رفته باشد
و کسی سود خود را در زیان دیگران نبیند.

9
ایرانی ها ظاهرا تعریف روشنی از  مفاهیم ندارند
هر کس بطرزی سوبژکتیو
هر مفهومی را تحریف می کند و بر زبان می راند.
آنچه کلاسیک های مارکسیسم ـ لنینیسم تدوین کرده اند
از سه جزء  تشکیل می یابد:
فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
اقتصاد سیاسی
سوسیالیسم (کمونیسم)  علمی

سوسیالیسم 
 اما یک فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی است
مثل کاپیتالیسم و یا فئودالیسم
ضد و یا توسعه سوسیالیسم اوتوپیکی
سوسیالیسم علمی است
و نه سوسیالیسم مارکسیستی

مراجعه کنید به 
سوسیالیسم اوتوپیکی، سوسیالیسم علمی، فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی، مارکسیسم ـ لنینیسم 
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

10
خیلی ممنون
واقعیت غیر قابل انکار اما این است که
بشریت همیشه با «گردش دایره وار دانش» سر و کار دارد.
ما و هر کس دیگر
اگر احیانا چیزی در کله و یا در چنته داشته باشد، 
از این و آن دارد  
 و سپاسگزار مادام العمر دارندگان اصلی ایده ها و اندیشه ها ست که
خود به نوبه خود قدر دان کسان دیگر بوده اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر