پروفسور
هرمان کله نر (1926)
فیلسوف
حقوق
مؤلف
کتب بیشمار
برگردان شین
میم شین
جان لاک (1632 ـ 1704)
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم (تجربه گرائی)
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب
فرانسه تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان
لاک در نظریه خود راجع به بود (ماهیت) چیزها میان ایدئالیسم
و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک در نظریه خود
راجع به امکان شناخت بود (ماهیت) راستین چیزها
به
ندانمگرائی (اگنوستیسیسم)
گرایش داشت.
·
مدل ادبی لیست حقوق اولیه ـ قبل از همه ـ بوسیله جان لاک در اثر او تحت عنوان «دولت مدنی» و بوسیله بلک
استون در اثرش تحت عنوان «تفاسیری راجع به
حقوق» تدوین یافته است.
1
·
بنا بر این مدل ادبی، افراد انسانی مجهز به آزادی مطلق
(یعنی بطور دلبخواهی و بنا بر میل خویش) در اوضاع
طبیعی قبل از پیدایش دولت به سبب هراس از یکدیگر، قراردادی منعقد می کنند و
متحد می شوند.
2
·
در این قرارداد تأسیس دولت و یا قرارداد اجتماعی، هرکس
از بخشی از آزادی های خود صرفنظر می کند، تا از بخش باقی مانده آزادی هایش در
امنیت استفاده کند.
3
·
این بخش حفظ شده آزادی های فردی که با تأسیس دولت تأیید
می شود، عبارت است از حفظ دارائی و حقوق اولیه خود که احترام بدان بر طبق قرارداد
اجتماعی، عالی ترین تکلیف هر فرد و دولت است.
4
·
از این حقوق اولیه انسانی و از التذاذ بی مزاحمت از
دارائی خویش، پاره ای حقوق کمکی استخراج می شوند که به شرح زیرند:
الف
·
برابری در برابر قانون.
ب
·
قانونیت.
ت
·
افزایش مالیات فقط بر طبق قانون.
پ
·
حق دریافت جواز.
ث
·
امنیت حقوقی و غیره.
5
·
این مطالبات حقوقی اولیه در مبارزات رهائی بخش ملی و
اجتماعی انقلابات بورژوائی بمثابه شعارهای مبارزاتی آزادی، برابری و برادری مطرح
می شوند و از طرف بورژوازی پیروزمند در هنجارهای حقوق اولیه نخست در تعدادی از
ایالات (دولت های) منفرد آمریکائی که از یوغ استعمار انگلیس آزاد شده اند، درج می
شوند.
6
·
ویرجینیا اولین دولتی بوده که «سند
حقوقی» را در سال 1776 تصویب می کند.
·
ماده اول آن، که تحت تأثیر اسناد انقلاب بورژوائی انگلیس
و طرح های سیاسی روشنگران انگلیسی و دایرة المعارفی های فرانسه فرمولبندی شده، به
شرح زیر است:
الف
·
«همه انسان ها طبیعتا آزاد و مستقل و خود مختارند.
ب
·
همه انسان ها صاحب حقوق مادرزاد معینی اند که پس از ورود
به جامعه نه از خود آنها و نه از کودکان و نوادگان آنها نمی توان با توسل به
قرارداد و یا به زور سلب کرد.
ت
·
این حقوق خدشه ناپذیر بشرح زیرند:
1
·
حق لذت بردن از زندگی.
2
·
حق آزادی در زمینه کسب ثروت و تصاحب آن.
3
·
حق برخورداری از سعادت و امنیت.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر