۱۳۹۳ دی ۳, چهارشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (233)



پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر


فصل هفتم

ماتریالیسم 

برگردان شین میم شین


بخش دوم

فونکسیون معرفتی و اجتماعی مفهوم ماتریالیسم

 در جامعه بورژوائی 

 ادامه

7
·        فلسفه کلاسیک بورژوائی با برنامه معرفتی ـ نظری خاص خود از همان آغاز، مسئله سوبژکت ـ اوبژکت را بطرز روز افزونی از چارچوب تنگ مسئله امکانات انطباق جهان مادی با شناخت آزاد می سازد.
·        فلسفه کلاسیک بورژوائی مفهوم علل مناسبات تصویر برداری معرفتی را از عرصه عینیت به حوزه ساخت های واقعی انسان بواسطه خرد منتقل می کند.

8
·        انسان ها در می یابند که با استفاده از طبیعت خود و خرد خود بلحاظ تاریخی قادر به انجام چه کارهائی اند.

·        ماتریالیسم و ایدئالیسم در فلسفه کلاسیک بورژوائی   اصولا و اساسا مکلف به اثبات دعاوی بورژوائی در زمینه های زیر بوده اند:

الف

·        در زمینه آزادی نقشه کشی و هدایت تاریخی



ب


·        در زمینه ی محسوب داشتن مقاومت آشکار رژیم آنشی (ارتجاع فئودالی) در مقابل رهایش بورژوائی به مثابه مخالفت با حقوق طبیعی و عقلی هر شهروند (به مثابه انسان)   



ت

·        در زمینه پایه ریزی تحولات ممکنه  

9
·        وجه مشترک برنامه های فلسفی ماتریالیستی و ایدئالیستی در آغاز در زمینه مفاهیم زیر بوده است:

الف

·        در زمینه مفهوم وحدت طبیعت و تاریخ



ب

·        در زمینه مفهوم کلیت همه چیزهای واقعی



ت

·        در زمینه مفهوم قانونمندی پیشرفت



پ

·        در زمینه مفهوم ضرورت نیل به آماج های عقلی

10
·        نه ماتریالیسم و نه ایدئالیسم در گرایشات افراطی دترمینیسم و اگنوستیسیسم (تعین مندی گرائی و ندانمگرائی) وارد نمی شوند، اما در رابطه با اختلاف نظرها و مرزبندی ها به مثابه دو سیستم از مواضع خود حتی وجبی عقب نشینی نمی کنند.

11
·        ماتریالیسم و ایدئالیسم اما در مبارزه بر ضد متافیزیک اسپکولاتیو ـ به مثابه ایده ئولوژی رژیم آنشی ـ موضع فکری مشترکی اتخاذ می کنند.

12
·        عناصر زیرین ماتریالیسم و ایدئالیسم ـ قبل از همه ـ قابل مقایسه اند:

1
·        آماج های معرفتی 

الف

·        ارتقای (تکامل و توسعه کمی و کیفی)  دقت توصیف 



ب

·        ارتقای بغرنجیت توصیف 



ت

·        ارتقای درجه بلوغ (استقلال فکری و عملی) انسان ها

2

·        ساز و برگ تئوری سازی که در استفاده از قیاس ها (آنالوژی)  آشکار می گردد. 

3
·        فونکسیون فلسفه 

الف

·        به مثابه انتقاد از پیشداوری ها 



ب

·        به مثابه انتقاد از کارآئی های فهم



ت

·        به مثابه انتقاد از سنت غیرعقلائی تفکر 



پ

·        به مثابه انتقاد از مناسبات ایده ئولوژیکی، اجتماعی و سیاسی حاکم. 



ث

·        به مثابه انتقاد از منشاء و فونکسیون روشنفکریت فلسفی به مثابه حامل تغییر تغییر و پیشرفت در مغایرت با هوش توده های  ناآگاه تحت سلطه.

13
·         این مکمل یکدیگر بودن تفاوت در دو سیستم تفکر فلسفی (ماتریالیسم و ایدئالیسم)  هم در طی مرحله خیزشی و انقلابی بورژوازی ـ قبل از همه در انگلستان و فرانسه ـ  و هم بعدها در آلمان، به مثابه یکی از پیش شرط های تئوریکی سوسیالیسم علمی اهمیت دارد.

14
·        فلسفه ماتریالیستی و فلسفه ایدئالیستی در مرحله تشکیل بورژوازی به مثابه طبقه، همزمان وارد صحنه می شوند.
·        اندکی بعد با تشکیل پرولتاریا به مثابه طبقه و تشکیل آنتاگونیسم طبقاتی به فرم دیگری از رابطه نسبت به یکدیگر می رسند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر