فروغ
فرخزاد
(1313
ـ 1345)
(1934
ـ 1966)
عصیان
(۱۳۳۶)
تحلیلی از شین میم شین
خشم
کن، اما ز فریادم مپرهیزان
من
که فردا خاک خواهم شد، چه پرهیزی
خوب
می دانم سرانجامم چه خواهد بود
تو
گرسنه، من خدایا، صید ناچیزی
·
معنی تحت اللفظی:
·
خشمگین بشو، ولی مرا از کشیدن فریاد
منع مکن.
·
من که فردا خاک خواهم شد، چرا باید
حتی از کشیدن فریاد پرهیز کنم.
·
من از عاقبت خویشتن با خبرم.
·
چون تو گرسنه ای و من صید تو هستم.
1
خشم
کن، اما ز فریادم مپرهیزان
من
که فردا خاک خواهم شد، چه پرهیزی
خوب
می دانم سرانجامم چه خواهد بود
تو
گرسنه، من خدایا، صید ناچیزی
·
فروغ جوان در ین دو بیت رابطه انسان
و خدا را تشریح می کند:
·
می توان گفت که فروغ دیالک تیک
فراز و فرود را به شکل دیالک تیک خدا و انسان و سپس به شکل دیالک تیک صیاد و صید بسط
و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن فراز (خدا، صیاد) می داند.
2
·
خدا انعکاس آسمانی ـ انتزاعی طبقه
حاکمه است.
·
خدا انعکاس آسمانی ـ انتزاعی اشرافیت بنده دار و فئودال و بورژوازی است.
·
همین رابطه صیاد و صید میان طبقه
حاکمه و توده های مولد و زحمتکش نیز برقرار است.
·
ایراد بینشی فروغ جوان اما در
تعیین نقش تعیین کننده در این دیالک تیک خدا و انسان است.
·
نقش تعیین کننده در دیالک تیک طبقه
حاکمه و توده نه از آن طبقه حاکمه (خدای
انتزاعی)، بلکه از آن توده مولد و زحمتکش است که خالق واقعی همه چیز جامعه و جهان است.
تو
گرسنه، دوزخ آنجا کام بگشوده
مارهای
زهرآگین تکدرختانش
از
دم آنها فضاها تیره و مسموم
آب
چرکینی شراب تلخ و سوزانش
·
معنی تحت اللفظی:
·
تو گرسنه ای و دوزخ تو با مارهای زهراگین
درختان منفردش دهان گشوده است.
·
از نفس مارها هوا تیره و مسموم شده
است.
·
به جای آب در دوزخ تو چیزی جز شراب
تلخ و سوزان وجود ندارد.
·
فروغ در این دو بیت، به توصیف دوزخ
می پردازد.
·
فروغ جوان اینهمه اطلاعات فقهی (تئولوژیکی)
را احتمالا در خانواده کسب کرده است.
·
آنچه در قرآن راجع به دوزخ سرهم
بندی شده، احتمالا انعکاس آسمانی ـ انتزاعی دوزخ زمینی بوده است.
·
دوزخ وحشت انگیز اشرافیت بنده دار
و فئودال بی رحم و قسی القلب بوده است.
·
فقط باید تصورش را کرد که علی
امیرالمؤمنین در یک شب هزار نفر انسان دگراندیش آزاد را گردن می زند تا ایده ئولوژی
نظام برده داری را و بعد خود نظام برده داری را تحمیل و تحکیم کند.
·
در قرن بیستم هیتلر و باند
جنایتکار فاشیسم و نازیسم 6 میلیون انسان را در داخل آلمان به دلایل واهی خاکستر
می کنند و بیش از 70 میلیون نفر را در کشورهای دیگر طعمه آتش می سازند.
·
دوزخ زمینی دست کمی از دوزخ الهی
موعود ندارد.
در
پس دیوارهایی سخت پا برجا
هاویه
ـ آن آخرین گودال آتش ها ـ
خویش
را گسترده تا ناگه فرا گیرد
جسم
های خاکی و بی حاصل ما را
(هاویه
طبقه زیرین جهنم هفت طبقه)
(فرهنگ
واژگان فارسی)
·
معنی تحت اللفظی:
·
در آنسوی دیوارهای مستحکم، هاویه
دهان آتشینش را باز کرده، تا اندام های خاکی و بی حاصل ما را ببلعد.
·
این هم شمه ای دیگر راجع به دوزخ الهی
است که انعکاس آسمانی ـ انتزاعی دوزخ زمینی است.
·
میلیتاریسم ژاپن بنا بر خاطرات
ژنرال های پیر دهها هزار کودک چینی را پس از تجاوز جنسی بطور دسته جمعی به رگبار
می بندد و در هاویه عمیقی چال می کند.
·
خاوران جمهوری اجامر و اراذل و
اوباش اسلامی هم چیزی از هاویه کمتر ندارد.
·
هم اکنون نیز در پس دیوارهای اوین
و کهریزک و غیره همین دوزخ خدایان زمینی شعله ور است و اندام فرزندان خلق را خرد
می کند و می بلعد.
·
تاریخ جامعه طبقاتی تاریخ تجربه همین
عذاب الیم بوده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر