۱۳۹۳ آذر ۳, دوشنبه

تحلیل دیالک تیکی ضرب المثل ها (28)


شین میم شین

1
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن، آئینه شکستن خطا ست

·        اگر این ضرب المثل را تحت اللفظی معنی کنیم، به این نتیجه می رسیم که آئینه وسیله انعکاس است.
·        آئینه چیزی مادی است که چیز مادی دیگر را منعکس می کند.
·        انعکاس خاصیت ماده بطور کلی است.
·        آئینه در این میان، ماده ایدئال و مطلوب برای انعکاس است.
·        شاعر بدرستی خاطرنشان می شود که اگر وسیله ی انعکاس، تو را بدرستی به تو نشان دهد، نسبت به وسیله خشم مگیر و به تخریب وسیله کمر مبند.
·        بلکه خود را به مثابه اوبژکت انعکاس، تغییر بده، تا نقش مطلوب خود را در آن ببینی.  

2
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن، آئینه شکستن خطا ست

·        اگر آئینه را به عنوان ضمیر (دل) انسانی معنی کنیم.
·        یعنی اگر منظور شاعر انعکاس آئینه وار، مکانیکی و نمودین   نباشد، یعنی اگر آئینه نه وسیله صورت ظاهرنما، بلکه وسیله ظاهر و باطن نما باشد، نه پدیده نما، بلکه پدیده و ماهیت نما باشد، باز هم آئینه ـ به مثابه آئینه ـ آئینه می ماند.
·        وسیله انعکاس می ماند.
·        باز هم رهنمود مؤلف ضرب المثل، رهگشا ست.
·        چون آئینه ماهیت تو را افشا می کند، به عوض تخریب آئینه، ماهیتت را تغییر بده.
·        این رهنمود مؤلف این ضرب المثل، بویژه در قرن بیستم و اکنون اعتبار و ارزش عظیمی کسب می کند.

·        چرا؟

3
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن، آئینه شکستن خطا ست

·        برای اینکه دیری است که طبقه حاکمه امپریالیستی (طبقات اجتماعی واپسین و بویژه بورژوازی واپسین) فکر و ذکر و کرد و کاری جز آئینه شکستن ندارند.
·        همه مکاتب فلسفی و معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) طبقات اجتماعی واپسین ـ از طبقات اجتماعی واپسین فئودالی تا فوندامنتالیستی و امپریالیستی ـ آماجی جز انکار لیاقت معرفتی انسان ندارند.
·        همه از دم تلاش در آن دارند که خانه خرد بشری را خراب کنند.
·        از نئوکانتیانیسم تا نیچه ئیسم.
·        از رلاتیویسم تا پراگماتیسم
·        از فوندامنتالیسم تا پوزیتیویسم و نئو پوزیتیویسم  
·        این کرد و کار حضرات معنائی جز شکستن آئینه ندارد.
·        طبقه حاکمه، جهانی خالی از آئینه می طلبد.
·        تا خریت بتون ریزی شود و در به لولای همیشگی اش بگردد.

4
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن، آئینه شکستن خطا ست

·        اگر انعکاس ـ چه انعکاس مکانیکی و چه انعکاس دینامیکی و چه انعکاس دیالک تیکی ـ چه بسا معیوب و نارسا ست، باز هم حق با شاعر است.
·        چون دلیل آن در خود آئینه نیست.
·        آئینه وسیله انعکاس است و فونکسیون خود را بسته به ساختار خویش کم و یا بیش انجام می دهد.
·        مسئله بغرنجی روند انعکاس است.
·        مسئله بویژه در جامعه طبقاتی، خصلت طبقاتی انعکاس است و نه آئینه.
·        مسئله این است که منافع طبقاتی آدمی چند و چون انعکاس را تعیین می کنند.

مثال

·        وارد کردن دختران معصوم و مظلوم مردم از شرق به غرب و تبدیل آنها به وسیله جاندار تولید سود، پدیده واحدی است.
·        ولی انعکاس این پدیده در آئینه اذهان جاکش و ستمکش یکسان نیست.
·        بلکه چه بسا متضاد است.
·        تأیید و تکذیب فحشا و خرید و فروش انسان ها نتیجه این انعکاس متضاد است.
·        انعکاس هائی که بفرمان منافع طبقاتی صورت می گیرند.
·        چون جاکش و ستمکش منافع طبقاتی متضاد دارند، فحشا را بطرق متضاد استنباط می کنند:
·        جاکش می ستاید و ستمکش می کوبد.

5
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن، آئینه شکستن خطا ست

·        توضیح فلسفی و تئوریکی این روند انعکاس این است که انعکاس از فیلترهای (صافی های) متفاوت المنفذ عبور می کند.
·        اقطار (قطرهای) متفاوت منافذ این صافی ها سبب نتایج نهائی متفاوت انعکاس می شوند.
·        به همین دلیل است که یکی از ولایت فقیه تا آخرین نفس دفاع می کند و دیگری بر ضد آن تا آخرین نفس مبارزه می کند.
·        یکی آلترناتیو ولایت فقیه را کروبی و کوسه و موسه می داند و دیگری توده.

6
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن، آئینه شکستن خطا ست

·        اینکه می توان ساختار آئینه را مانی پولیزه کرد تا انعکاس، مثله و مخدوش و نیم بند گردد، یکی از بدترین توطئه های طبقه حاکمه است.
·        طبقه حاکمه دست به ریشه می برد و آئینه های ذهن بشری را از همان دوره کودکستان مانی پولیزه می کند.
·        به همین دلیل است که جامعه بشری به طویله بدل می شود.
·        به همین دلیل است که میلیون ها نفر با صرف میلیون ها دلار مثلا فوتبال می بینند و در دفاع از تیم معینی چاقو می کشند،  خون می ریزند و خوش می گذرانند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر