اثری از مجید افسر
پروفسور
دکتر هانس هاینتس هولتس
فصل ششم
متافیزیک
برگردان
شین میم شین
بخش
ششم
فریدریش
نیچه
هیتلر در بازدید از آرشیو نیچه و خواهر نیچه
فریدریش نیچه (1844 ـ 1900)
فیلسوف، شاعر و فیلولوگ کلاسیک آلمانی
از مؤسسین اگزیستانسیالیسم و ایراسیونالیسم (خردستیزی)
از مهمترین فلاسفه بورژوائی واپسین
·
از انکار هندی واره ی حیات توسط
شوپنهاور و هارتمن تا وارونه سازی ارزیابی حیات و تأیید درد به مثابه نشانه ی نیروی
اراده توسط نیچه، فاصله به اندازه گامی حتی نیست.
·
فریدریش نیچه این فاصله را طی می
کند و به این تغییر ارزیابی جامه عمل می پوشاند.
1
·
فریدریش نیچه پسیمیسم (بدبینی) را مورد تأیید قرار می دهد، پسیمیسمی که نهایتا
به جهان نگری بشر ستیز (تحقیر بشر) ختم می شود.
·
راجع به منشاء مبتنی بر تردید انتقادی
ـ فرهنگی بر جهان بورژوائی متافیزیک نیهلیسم و اراده به قدرت، مراجعه کنید به
·
(هانس هاینتس هولتس، «شورش ماجراجویانه»، ص
31 ـ 113)
·
راجع به سمتگیری انتقادی ـ فرهنگی
نیچه جوان و ریشه های اجتماعی آن، مراجعه کنید به
·
(اشمیت، «متنی بی اتمام برای
اندیشندگان»، سال 1982)
2
·
تردید بر جهان می تواند به اراده
به قدرت استحاله یابد، به تسخیر جهان و ساختن آن بر اساس ذهنیت خویش استحاله یابد.
3
·
وحدت جهان در این صورت فقط به
مثابه معنای سوبژکتیو تجربه می شود که با درد فرد در گذر از این معنا تشکیل می
گردد:
·
« پرورش درد ، پرورش درد بزرگ!
·
خبر ندارید که همین درد است که
تعالی های تاکنونی بنی بشر را پدید آورده است؟
·
آن هیجان روحی در بدبختی که منبع
قدرت و قوت شما ست.
·
رعشه شما در لحظات سقوط بزرگ به قهقرا، راه جوئی و دلیری شما در تحمل بدبختی،
مقاومت شما در مقابل بدبختی، ابراز بدبختی
و سوء استفاده از بدبختی و هر آنچه که به مثابه عمق، راز، نقاب، جان، ترفند به شما
اهدا شده است، مگر تحت درد و تحت پرورش درد بزرگ به شما اهدا نشده است؟
·
بشر خالق و مخلوق همزمان است:
·
در بشر مواد، قطعات، زواید، گِل،
گه، جنون، هرج و مرج هست.
·
در بشر اما ضمنا خالق، سازنده، پتک،
سختی، تماشاچیت ـ خدائیت و روز هفتم هست.»
·
(نیچه، «مجموعه آثار»، جلد 2، ص 689)
4
·
شالوده ی تشکیل معنای سوبژکتیو با
توسل به بشر خالق اما بی معنائی جهان تخریب و فاجعه است که بشر مخلوق بدان تعلق
دارد و تحت تابعیت آن قرار دارد و به همین دلیل موجود دردمندی می ماند:
·
«خود حیات، بار آوری ابدی آن و بازگشت آن
عذاب را، تخریب را و اراده به نابودی را مشروط می سازد.
·
حدس ما بر آن است که مسئله ناشی از
معنای درد است، چه معنای مسیحی درد و چه معنای تراژیک (مصیبتی) درد.
الف
·
در مورد اول، معنا راهی به سوی
وجود مقدس خواهد بود.
ب
·
در مورد دوم، وجود برای توجیه درد
غول آسا، به اندازه کافی مقدس خواهد بود.
·
(مثلا برای برپا داشتن کوره های آدم سوزی و برای بر افروختن جنگ های جهانی. مترجم)
·
بشر قوی اراده به استقبال شدیدترین دردها می رود.»
·
(همانجا، ص 773)
5
·
اینجا می توان رد پای فکری ادوارد
فون هارتمن را دید:
·
«وحشت از وجود» را.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر