فصل ششم
متافیزیک
پروفسور
دکتر هانس هاینتس هولتس
برگردان
شین میم شین
بخش
دوم
متافیزیک فلسفه کلاسیک بورژوائی
ادامه
52
·
تشکیل سیستم واحد متشکل از منطق و متافیزیک،
در هر صورت این پیشرفت را به همراه می آورد که ایده مطلق، نه به مثابه یک چیز فکری
اتمام یافته، بلکه واقعیت یابی مطلق آن در روند، تصور شود و ایده در این میان، به
مثابه اسلوب استنباط گردد.
·
یعنی ایده مطلق یا به مثابه چیزی
مجهز به تعینات عقلی محدود (پایان مند) و یا صرفا به عنوان تصوری تلقی شود که بطرز
عرفانی احیا می شود.
53
·
هگل بدین طریق، متافیزیک گمانورز
را تا آنجا توسعه می دهد که آن می تواند بیانگر ـ هر چند ایدئالیستی ـ جنبه تاریخی
واقعیت باشد.
·
هگل این اصل را در مقابل ماتریالیسم
منفعل و تماشاگر محض قرار می دهد.
·
چیزی که در وارونه سازی ماتریالیستی،
نقش بنیادی و تعیین کننده پراتیک اجتماعی را برای ریختن طرح جهانی، قابل شناخت می
سازد.
54
اثری از مجید افسر
·
با هگل دوره کلاسیک متافیزیک بورژوائی
به پایان می رسد.
·
دوره ای که در آن، بازتاب جهان
نگرانه ی علوم طبیعی پیشرونده نیرومند تشکیل می شود.
55
·
خود روند تاریخی ـ علمی به مثابه نشستن
دانش جهانی به جای تئولوژی نمودار می گردد.
·
اعلام این روند به مثابه «سکولاریزاسیون»
(لائیک سازی) موتیو فکری تئولوژیکی خطا
ست.
·
بلومن برگ مفهوم «سکولاریزاسیون» را
مقوله یک ستم تاریخی نامیده است و اعلام داشته است که در نوین فلسفه عصر جدید، در
مقایسه با تفکر تئولوژیکی، چیز اصولا دیگری وجود داشته است.
·
(بلومن برگ، «مشروعیت عصر جدید»، 1966)
56
·
تفکر عصر جدید در مقابل جهان بینی مذهبی
مبتنی بر ماوراء الطبیعه، اصولا فهم ذاتی جهان را قرار می دهد.
·
فهمی که بدون آن، شناخت قوانین طبیعت
و تاریخ نمی توانست امکان پذیر گردد.
57
·
این ذاتیت اجتناب ناپذیر را لایب نیتس
در درسنامه اش با درایت و صراحت خاصی تبیین داشته است:
·
بدون تمکین به نظام جهان و مکانیسم
آن، حتی خدا نمی تواند به اعجازی نایل آید.
58
·
بدین ترتیب، متافیزیک کلاسیک بورژوائی
نه چیزی منبعث از تئولوژی، بلکه آنتی تز تئولوژی است.
·
اگرچه آن عمدتا با مفاهیم و شابلون های فکری تئولوژی کار می کند.
59
·
حتی می توان گفت که از سرتاسر
سیستم های متافیزیک کلاسیک بورژوائی از دکارت تا هگل، خط ماتریالیستی مستوری می
گذرد.
·
این خط ماتریالیستی نمی توانست غالب
آید.
·
زیرا هم سطح توسعه دانش علمی و هم
فرم سازمان اجتماعی، توسعه و ترویج جهانتصویر آته ئیستی و ماتریالیستی را مجاز نمی
داشت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر